تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۲
۰
plusresetminus
اگر می خواهید میان عقاب و خرس زنده بمانی باید خودت قوی باشی؛ نمی توان با تکیه بر این و آن، اراده مردم خودت را پیش ببرد؛ در دنیای زور و حق وتو باید بتوانی از خودت دفاع کنی.
در میان خرس و عقاب تو شکارچی باش
به گزارش راه آرمان؛ اوکراین بزرگترین جمهوری استقلال یافته از شوروی سابق در اروپا است؛ این کشور پس از استقلال با قراردادهایی زرادخانه هسته ای و تجهیزات نظامی خود را تحت نظر آمریکا از بین برد.

دولت وقت اوکراین پس از مدتی و با قدرت گرفتن مجدد روسیه، ناامید از کمک های غرب به سمت روس ها تمایل پیدا کرد.

آمریکایی ها که از این اتفاق نگران بودند، به جای عمل به وعده های خود در قبال اوکراین، کودتای رنگین موسوم به انقلاب نارنجی را در این کشور سازماندهی کردند؛ پس از این انقلاب اوضاع کشور بهبود پیدا نکرد.

سیاستمداران که اکثر آنها از ثروتمندان اوکراینی بودند و عمدتا در خارج از این کشور زندگی می کردند با استفاده از فساد سیاسی و اقتصادی قدرت و ثروت خود را افزایش دادند؛ اوکراین سرخورده مانند پرچمش به دو دسته تقسیم شد؛ استان هایی که طرفدار غربگرایان بودند و استان هایی که مردمش طرفدار روسیه بودند. هر چند اکثریت مردم هیچ نفعی از سیاستمداران دو طرف نبرده اند.

حالا پس از گذشت ۷ سال از کودتای نارنجی، روسیه به این کشور لشکرکشی کرده است؛ در علم دفاع، جنگ به معنی تحمیل اراده است؛ اما روس ها به دنبال چه تحمیل اراده ای هستند؟

مطابق آنچه در رسانه ها اعلام شده روس ها از گسترش ناتو و به ویژه حضور سیستم های جاسوسی و سامانه های موشکی آمریکا در مرزهای غربی خود ناراضی هستند؛ حالا هم به دنبال پایان دادن به ماجراجویی های آمریکا در شرق اروپا هستند.

فارغ از اشتباه بودن دلبستگی غربگرایان اوکراینی به سازمان جنایتکار و بی اراده ناتو، سوال اساسی این است که چرا یک قرارداد میان دو دولت باید با واکنش کشور سوم مواجه شود؛ اتفاق امروز واقعیت دنیای زیر نظر سازمان ملل متحد است؛ دنیایی که قانون جنگل در آن حاکم است.

آمریکایی ها سال ها با ابزار جنگ های نیابتی، کودتای مخملی، جنگ های اقتصادی و پروپاگاندای رسانه ای اراده خود را به دیگران تحمیل کرده است. چرا آمریکا می تواند در قرارداد نظامی روس ها و ترک دخالت کند؟ چرا جدایی طلبان تایوان و هنگ کنگ از سوی آمریکا حمایت می شوند؟ چرا دانشمندان ایران به دلیل تلاش برای دستیابی به دانش بومی زندانی در آمریکا به گروگان گرفته می شوند؟

این واقعیت دنیای امروز است. اگر می خواهید میان عقاب و خرس زنده بمانی باید خودت قوی باشی؛ نمی توان با تکیه بر این و آن، اراده مردم خودت را پیش ببرد؛ در دنیای زور و حق وتو باید بتوانی از خودت دفاع کنی.

نویسنده: نعیم رستمی

انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdcc1pqs12bqis8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین