تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۶
۰
plusresetminus
یکی از مشکلات اساسی در کشور ما اهمیت ندادن به آموزش رسانه است که شاید می توان گفت مهم ترین و حیاتی ترین برنامه امروز کشور در کنار اقتصاد، آموزش دادن رسانه به اقشار مخنلف جامعه است.
ضرورت توجه به آموزش رسانه در کشور
به گزارش راه آرمان؛ امروزه فضای مجازی با توسعه روز افزون اطلاعات و ارتباطات  سهم بسیار مهمی در زندگی امروز جامعه به خصوص جامعه هدف در رسانه و فضای مجازی، نوجوانان وجوانان، در حال گسترش است یکی از مشکلات اساسی در کشور ما اهمیت ندادن به آموزش رسانه است که شاید میتوان گفت مهم ترین و حیاتی ترین برنامه ی امروز کشور در کنار اقتصاد، آموزش دادن رسانه به اقشار مخنلف جامعه است.
 
در حال حاضر فضای مجازی به نوعی تبدیل به فضای حقیقی شده است. فضای مجازی با گسترش ابزارهای متفاوت توانسته به‌صورت محسوس در جامعه و خانواده‌ها نفوذ کند و دشمن بتواند هرگونه فعالیت را برای رسیدن به اهداف خود رهبری کند. 

در محیط مجازی، کاربران به دلیل ارتباط شبه تعاملی خود با آن، در بسیاری از فرایندها خود را دخیل می دانند و در انجام انواع افعال مشارکت می کنند. به دلیل تسلط بیگانگان بر فضای مجازی، غالب افعال کاربران در این بستر ناهنجار بوده و در تعارض کامل با هنجارهای دینی و اجتماعی کشور است.

کاربران فضای مجازی در مدت حضور خود در این فضا، خصوصا بازی های ویدئویی، بارها و بارها سرقت، تجاوز به عنف، زورگیری، قمار بازی، شراب خواری، تشکیل و مدیریت باندهای تبهکاری را تجربه می کنند و پس از مدتی به دلیل عادی شدن مواجهه با چنین مواردی و حتی ارتکاب آن، قبح چنین اعمالی برایشان از بین رفته و در پاره ای موارد منجر به انجام چنین اعمالی در محیط فیزیکی نیز می شود.

حقیقات ثابت کرده است آن دسته از افرادی که استفاده اعتیادی از اینترنت می کنند، بیشتر دچار انزوا و تنهایی اجتماعی می شوند و این افراد دچار ناکامی تحصیلی و کاری بیشتری می شوند و روز به روز از دایره تعاملات میان فردی و ارتباط آنها کاسته می شود.
همچنین نتایج تحقیقات نشان داده است که استفاده زیاد از اینترنت با پیوند ضعیف اجتماعی مرتبط است. بر عکس کاربرانی که از اینترنت کمتر استفاده می کنند، به طور قابل ملاحظه ای با والدین و دوستانشان ارتباط بیشتری دارند.

یکی از آسیب های مهم فضای مجازی، تزلزل اعتماد به نفس و ترویج فرهنگ غلط رقابت غیر سازنده است. طبعا بسیاری از افراد که توان رقابت در چنین فضای ناسالمی را ندارند، به دلیل احساس کمبودی که در خود و زندگی خود احساس می کنند، دچار انواع بیماری های روحی و روانی از جمله اعتماد به نفس می شوند.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که ما زمان قابل توجهی از روز خود را صرف تکنولوژی‌های روز دنیا و تجهیزات کامپیوتری می‌کنیم، استفاده از اینترنت و ویژگی‌های نهفته در دل این بستر بسیار پهناور است. مسلما اینترنت یکی از برجسته‌ترین ابداعات بشر در زمینه ارتباطات در طول تاریخ بوده است.

مزایای فضای مجازی

قطعا اینترنت یکی از بزرگ‌ترین اختراعات قرن است که در روند ارتباطی بشر تاثیر شگرفی گذاشته و دنیای بشری را به طور کامل متحول نموده است. در واقع اینترنت یکی از بهترین راه های برقراری ارتباط است.

اما رسانه و فضای مجازی در کنارمعایب  خود مزایای بسیارزیادی دارد  ونباید به صورت کامل این فضارا تخریب  کرد اما متسفانه تعداد بسیار کمی از افراد جامعه  به صورت درست از این فضا استفاذه می کنند برای نمونه  یکی از مزایای غضای مجازی  بالا بردن سطح علمی  یا نمونه دیگر نجارت اتلاین و..... 

علی ای حال؛ صحبت نگارنده با متولیان بزرگ عرصه رسانه ابن است  به جای محدود سازی ها و یا طرح های مهندسی نشده آموزش را در اولویت اول قرار داده و برای این امربرنامه ریزی های کامل و جامعی صورت گیرد؛ تک تک جوان هایی که در فضای مجازی ضربه می خورند مقصر کسانی هستند که به آموزش و مدیرت آموزش رسانه توجه نمی کنند و باید جوابگو باشند. 


نویسنده:تاج الدینی

انتهای پیام/ تاج الدینی https://armanekerman.ir/vdciyqazvt1ary2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما