تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۹
۰
plusresetminus
روز جوان فرصت خوبی است که ویژگی های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوانان کشور در کانون توجه قرار گیرد.
ایران جوان بمان
به گزارش راه آرمان ، روز جوان در کشورهای مختلف با توجه به فرهنگ خاص خودشان نامگذاری می شود.  در ایران روز جوان مصادف با ولادت حضرت علی اکبر است.

روز جوان فرصت خوبی است که ویژگی های اجتماعی و اقتصادی جوانان کشور نیز همچون مباحث فرهنگی مورد انتظار مسئولان در کانون توجه قرار گیرد. از نظر جمعیت شناسی به افراد واقع در سنین 24-15 ساله جوان گفته می شود. در ایران نیز جمعیت بالایی از مردم کشور را جوانان به خود اختصاص داده اند که این پدیده منحصر به فرد به شمار می اید.

برای استفاده کامل از  جمعیت بالای جوان امروز کشورمان مستلزم این نکات هستیم که اولا شناخت درستی از ویژگی ها و مزایای این جمعیت داشته باشیم ثانیا امکانات و شرایط لازم برای چنین موهبتی فراهم گردد در چنین شرایطی است که جمعیت جوان می تواند به تولید و بهروری بپردازد.

تفکر و رویکرد مسئولان ما برخلاف جوانان بوده و هست یعنی رویکرد غالب برنامه های جوانان در ادوار محتلف توسط مسئولان ما فرهنگی بوده است و اما این در حالی است که بیشتر مسایل و مشکلات جوانان اقتصادی است.

بیکاری جوانان به یکی از مسایل و چالش های عمده اقتصادی و اجتماعی در ایران تبدیل شده است تا جایی که دولتمردان را به شدت نگران کرده است و همواره اشتغال جوانان از شعار های تبلیغاتی عده ای از نامزدهای انتخاباتی نیز است.

از دیگر موارد پیش روی جوانان مسئله ازدواج است. در سال های اخیر جوانان میل کمتری به ازدواج داشته اند و اکثرا عدم اشتغال را از دلایل اصلی این موضوع اعلام میکنند و از طرف دیگر آمار طلاق در بین این قشر روند افزایشی داشته است.

دغدغه این روزهای مسئولین کشور بحث سیاست گذاری در جهت جوانی کشور بوده موضوع سیاست های غلط طرح جمعیت که در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی کشور را به مرز پیری کشاند که امروز از معضلات اصلی و دغدغه های اصلی کشورمان در کلام مقام معظم رهبری نیز می باشد. و دولت سیزدهم نیز تاکنون گام های خوبی در این زمینه برداشته است.

سياست افراطي كنترل جمعيت، که ميراث دولت هاشمی و خاتمی است در سال‌های 65 تا 71 با بسيج كردن تمام دستگاه‌های تبليغاتی و اجرايی در نظر داشت رشد جمعيت كشور را به متوسط جهاني برسانند، سياستي كه در آن زمان مورد توافق بسياري از مسئولان امر و كارشناسان كنترل جمعيتی بود اما ادامه آن در سال‌های بعد قدري جاي تامل داشت. تا آنجا که شاهد بودیم با وجود كنترل جمعيت در اوايل دهه 70 اما دولت وقت در سياست‌هاي كنترل جمعيت خود تجديد نظر نكرد و كماكان براي كنترل جمعيت كشور رديف بودجه مالی در نظر مي‌گرفت.

خاطره تلخ تاریخی سیاست های کنترل جمعیت در دوران خاتمی و افراطی عمل نمودن به این سیاست و گلایه رهبر معظم انقلاب از مسئولین در اوایل دهه 90 بیانیه ای از طرف دكتر محمد اسماعيل مطلق، مدير كل سلامت، خانواده، جمعيت و مدارس وزارت بهداشت منتشر شد که از صفر شدن رديف بودجه براي كنترل جمعيت خبر داد و در این بیانیه اشاره شده بود: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در سال 1390 مبتنی بر پرداختن به افزايش جمعیت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی همه برنامه‌ها را در راستاي پرداختن به اهداف سلامت خانواده‌ها و با توجه ويژه به سلامت مادران، نوزادان و كودكان و سلامت باروری منعطف نموده است.
به قلم : مهلا منصوری

انتهای پیام/قنبرزهی https://armanekerman.ir/vdcayin6u49nua1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما