تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۰
۰
plusresetminus
با جستاری در پیام ها و سخنان امام راحل و با تامل در فرمایشات مقام معظم رهبری میتوان به نقش کلیدی روحانیت و حوزه های علمیه در اجرای دقیق جهاد تبیین پی برد.
نقش کلیدی روحانیت و حوزه های علمیه در پیاده سازی مقوله جهاد تبیین
روحانیت در تداول فارسی به معنای تقدس ، پاکی ، پارسایی و معنوی بودن میباشد و در اصطلاح به شخصی گفته میشود که عالم دینی و متخصص در تربیت و رشد و شکوفایی استعدادهای معنوی و روحانی انسان است و وظیفه اجرای احکام و شرایع دینی را درجامعه به عهده دارد .

حضرت امام خمینی (ره) مقام روحانیت را جانشین پیامبران و اولیاءالهی دانسته و با استناد به روایت« العُلما، اُمَنا الرُسُّل. ما لَم یَدخَلو فی الدُنیا» بدین معنا که «این‌ها، امینان رسولان هستند، البته مادامی که در دنیا، وارد نشده باشند».
 
وی حوزه های علمیه و حوزه های روحانیت را محل تدریس و تبلیغ دین و رهبری مسلمین به سمت و سوی کمال و سعادت ابدی بوسیله نشر آموزه ها و ترویج فرهنگ دینی دانسته که اهداف بزرگی را دنبال میکند و که یکی از این رسالت های اساسی را میتوان حراست از چهارچوب و اصول دین درنظر گرفت .
 
با استناد به کتاب "صحیفه نور" که شامل مجموعه بیانات امام راحل است میتوان به این مهم دست یافت که از مقوله روحانیت بعنوان یک امانت الهی باید بخوبی مراقبت و نگهداری کرد و البته این امانت خدادادی را نمیتوان به دست هرکسی سپرد و از عنوان روحانی میتوان برای فردی استفاده کرد که دارنده رسالت و اهداف ذکر شده و همسو بامعنای لغوی آن ، یعنی پرهیز از دنیاگرایی و شور و اشتیاق به امور معنوی قلمداد کرد و البته از جایگاه والای روحانیت نباید بعنوان یک شغل یا صنف سوء براشت شود بلکه به این مقوله با دید وظیفه و ضرورت عقلی و شرعی که بردوش افراد علاقه مند و داوطلب نهاده شده باید نگریست .
 
مهمترین و اصلی ترین وظیفه روحانیت در نگاه امام راحل توجه به تبلیغ اسلام و احکام نورانی آن است . این مسئله در اقتضا و نیاز امروز جامعه همان جهاد تبیین امام خامنه ای (مدظله العالی) مطرح است که تاکید ویژه ای برآن صورت گرفته و بخش عمده این موضوع برعهده جامعه روحانیت نهادینه شده است و عمده عملکرد در این حیطه را براساس فرمایشات حضرت آقا روحانیت برای مردم روشنگری کرده تا مسائل برای مردم دچار تحریف نشده و بصورت راستین و درست بدست آحاد جامعه برسد .
 
وظیفه دوم تذهیب نفس است که پیش تر بر این مسئله تاکید فراوان صورت پذیرفته است و مواردی همچون ایمان و تقوا ، بی رغبتی به دنیا و مسائل مادی، خلوص نیت، حسن اخلاق روحیه عدالت گرایی و ظلم ستیزی و ثبات قدم و ... را شامل میشود که امری لازم برای قشر روحانیت بحساب می آید چراکه برطبق روایات نیز صلاح و فساد جامعه در صلاح و فساد روحانیت خلاصه میشود .
 
وظیفه سوم، ایجاد پناهگاهی برای محرومان قلمداد میشود که در این خصوص میتوان این فریضه را به دو بخش اساسی از بین بردن استضعاف فکری مسلمین و از بین بردن استضعاف اقتصادی مسلمانان تقسیم کرد . درباره بخش اول این تکلیف راهکارهای مختلفی را میتوان ارائه داد همچون ایجاد دولت جهانی اسلامی و همچنین احیای هویت اسلامی مسلمین در سراسر جهان و پرهیز از غرب و شرق زدگی جامعه بوسیله برجسته کردن نقاط فرهنگی ملل . و درمورد بخش دوم یعنی از بین بردن ضعف اقتصادی مسلمین میتوان با گسترش عدالت اجتماعی که امری اجتناب ناپذیر در خصوص روحانیت محسوب میشود پناهگاهی امن برای محرومان پایه گذاری کرد چراکه در این مقوله چشم امید قشر کثیری از جامعه به روحانیت دوخته شده است .
 
و چهارمین فریضه، مسئله وحدت میان مسلمین است که این امر دغدغه ای اساسی برای پیامبران الهی نیز محسوب میشده است و درواقع هدف همه انبیاء ایجاد وحدت و همبستگی میان مردم بواسطه کلمه پرمعنا و باارزش توحید بوده است و همیشه وحدت بامحور توحید و خداپرستی و یگانه پرستی تعریف میشود که جامعه را از پراکندگی نجات داده و حول محور توحید و ولایت جمع کند .

انتهای پیام/ رسول
https://armanekerman.ir/vdch-qnzi23niid.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما