تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۲
۰
plusresetminus
روستای فتح آباد علیاء یکی از مناطق دارای سرمایه ارزشمند انسانی و گردشگری است که نیازمند نگاه ویژه مسئولان است.
روستای دور مانده از چشم مسئولان
به گزارش‌ راه آرمان، روستای فتح آباد علیا در بخش یزدان شهر از توابع شهرستان زرند واقع شده است که با توجه به موقعیت خاص گردشگری و ابنیه تاریخی که از زمان قاجار باقی مانده است و در متون تاریخی از آن به عنوان دروازه قرآن یاد شده است نیازمند نگاه ویژه مسئولان در جهت پیشرفت این منطقه است. 

قلعه تاریخی روستای فتح آباد علیا یکی از قدیمی ترین آثار بجا مانده از زمان قاجار در شهرستان زرند است که در سال های اخیر سرعت تخریب آن شدت گرفته است و شاید در آینده ی نزدیک به طور کامل به خاطره ها بپیوندد!

این قلعه می تواند محیط مناسبی برای جذب گردشگر در این روستا باشد اما متاسفانه در حال حاضر نه تنها هیچ سودی برای این روستا ندارد بلکه بنظر می رسد آینده ی تاریکی در انتظار این بنا است.

این قلعه دارای حمام، کاروانسرا و مسجد و آب انبار می باشد و حتی در 80سال گذشته از حمام این بنا استفاده می شده است.

در متون تاریخی استان کرمان از روستای فتح آباد به عنوان دروازه ی قران یاد شده است که تُجّار کوهبنان و کرمان در مسیر عبور از روستا در این قلعه استراحت می کردند.

اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان زرند به عنوان متولی اینگونه ابنیه در تاریخ سوم اردیبهشت سال ۱۳۹۷قول مساعد داد که تا سال ۱۴۰۰ بخشی از این قلعه بازسازی شود که تا کنون هیچ اقدامی در خصوص مرمت و بازسازی این قلعه نشده است. 

 اهالی این روستا معتقدند با توجه به اینکه تعداد زیادی از جوانان روستا فتح آباد علیا دانشجو و محصل بوده و برای کاهش معضلات اجتماعی نیاز به ورزش و شادابی دارند، و در این زمینه درخواست های متعددی به مسئولان در خصوص احداث یک سالن ورزشی مناسب داشتند، که قول احداث آن سالهای گذشته از طرف برخی مسئولین به مردم داده شده بود ولی متاسفانه این امر محقق نشده است. 

همچنین اهالی این روستا آمادگی خود برای در اختیار قراردادن یک قطعه زمین مناسب جهت احداث سالن ورزشی را اعلام کردند.

با توجه به ظرفیت های این روستا امیدواریم مسولان نگاه ویژه ای به این روستای تاریخی داشته باشند تا میراث گرانقدر تاریخی آن مرمت شود و هم چنین با سامان دادن و فراهم کردن امکانات برای  جوانان این روستا شاهد رشد و پیشرفت این قشر و آبادانی روستا و جلوگیری از مهاجرت اهالی روستا به سوی شهر باشد.

انتهای پیام/ قنبرزهی https://armanekerman.ir/vdchwqnz-23nimd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما