کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یادداشت؛

کمبود مسکن در بافت و گرانی فزاینده اجاره ها

26 خرداد 1401 ساعت 9:09

کمبود مسکن در بافت و گرانی فزاینده اجاره ها مردم را در تنگنا قرار داده است.


به گزارش راه آرمان؛ مقوله مسكن، امروزه نه تنها به عنوان يک سرپناه، بلكه به عنوان هويت، امنيت و منبع سرمايه در بين ساكنان يك شهر مطرح است؛ بنابر این نقش تعيين كننده ای در شكل گيری شهرها دارد و در مجموع به عنوان يک نياز زيستی، اهميت ويژه ای در برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی هر منطقه دارد.

به اعتقاد نگارنده برای توازن ميان نيازهای سكونتی افراد در هر شهر، مسکن را باید به عنوان سنگ بنای توسعه قلمداد کرد، چرا كه مسكن و به ويژه مسكن مناسب از بسیاری جهات فراهم كننده ی آسايش و رفاه مردم است و با توجه به نقش بسيار مهم این مقوله و تناسب ساخت مساکن با شان مردم، می توان از آن به عنوان يكی از معيارهای سنجش رفاه اقتصادی و اجتماعی در يک شهر نام برد.

حال با توجه به گذشت بیش از صد سال از عمر شهرنشینی و شکل گیری زندگی شهری در شهرستان بافت متاسفانه علیرغم رشد منفی و سیر قهقرایی جمعیت به لحاظ عدم توسعه اقتصادی و تامین امکانات رفاهی، مشکلاتی در این منطقه در قالب بیکاری، مهاجرت و کمبود مسکن بروز کرده است که مساله کمبود مسکن در حال تبدیل شدن به یک چالش جدی و مانعی سخت بر رشد و توسعه و پیشرفت همه جانبه شهرستان بافت شده است.

متاسفانه مشکل کمبود مسکن در شهر بافت در حال تبدیل شدن به یک معضل اجتماعی، اقتصادی شده و این موضوع در قالب نرخ اجاره خانه ها کاملا بروز پیدا کرده است و علیرغم گرانی های غیرمتعادل و نامتعارف اجاره مسکن که بعضا با جنوب شهر تهران و استان البرز برابری می کند.

متقاضیان آن به دلیل فرصت های شغلی ایجاد شده در دو سال اخیر در این شهر به شدت افزایش داشته و ظرفیت مساکن موجود در شهر بافت هیچ تناسبی با متقاضیان آن ندارد.

حال با توجه به این چالش جدی که در حال حاضر دامن گیر شهر بافت شده و قطعا اگر زود درمان نشود علاوه بر مشکلات اقتصادی، تبعات اجتماعی جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت، کمااینکه اکنون هم این خسارت اجتماعی هر چند کمرنگ ولی در حال وقوع است.

متاسفانه این معضل جدی یا برای مسئولین امر تاکنون محرز نشده بود! و اگر هم محرز شده بود نه تنها تاکنون اقدام ملموسی صورت نگرفته است بلکه خبرهایی نگران کننده و البته دقیق، مبنی بر کارشکنی بعضی ادارات در خصوص جلوگیری از ساخت مسکن در شهر بافت نیز به گوش رسیده است.

اینکه شرکت احیاء استیل فولاد بافت از دو سال گذشته تا کنون متقاضی خرید یک قطعه زمین جهت انبوه سازی هزار واحد مسکونی در قالب تعاونی مسکن و طی سه فاز باشد و برای خرید زمین در پیچ و خم های اداری شهرستان پا پس بکشد چه کسی به مردم و مخصوصا جوانان فاقد مسکن در این شهر پاسخگو خواهد بود؟
آیا این موضوع جفا در حق مردم این شهر نیست؟

حتی در طرح ملی مسکن مدت زیادی نام بافت از سامانه حذف شده بود و کسی به مردم پاسخگو نبود!

حال با انگیزه و توانی که در فرماندار، تازه نفس و بومی بافت هویدا است انتظار می رود اولا با برکناری سریع مدیران بی انگیزه و کم کار در این امر و استفاده از جوانان متخصص و پرانرژی و دلسوز، و همچنین با تشکیل کارگروه های مسکن و استفاده از ظرفیت شرکت احیاء استیل فولاد بافت اقدام نمایند و با شناخت و بررسی شاخص های مسكن و تلاش و برنامه ریزی کوتاه مدت و هدفمند در جهت ساخت مسکن برای مردم مظلوم بافت گامی مهم و ماندگار در توسعه ی پایدار شهر بردارد و همچنین با استفاده و کمک از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی زمینه ساخت مسکن را به صورت انبوه در این شهر فراهم نمایند تا این بحران بی مسکنی تبدیل به یک فرصت اقتصادی و اجتماعی شود.

انتهای پیام/ حسام منظری توکلی


کد مطلب: 127624

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/note/127624/کمبود-مسکن-بافت-گرانی-فزاینده-اجاره

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir