تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۳
۰
plusresetminus
قرآن کریم راهکارهای ارتقاء و بهبود سلامت جسم و روان را بیان می کند.
عامل تکامل انسان، جلب رضایت خداوند متعال است
به گزارش "راه آرمان" از جیرفت؛ احکام شرعی در جهت سلامت بدن تبیین شده است و اسلام برای آن که لزوم توجه به سلامت جسم را به مسلمانان یادآوری کند؛ توصیه‌های مختلفی در این زمینه ارائه کرده است: به عنوان مثال روزه که یکی از فلسفه‌های آن سلامت جسم است.

اسلام برای این‌که نقش سلامت جسم را در تحقق روان گوشزد کند؛ یکی از اهداف مهم تربیت دینی شخصیت‌سازی الهی را توجه صحیح به پرورش جسم می‌داند و در این راستا به مواردی از قبیل سلامت جسم نظافت و پاکیزگی تغذیه صحیح و تقویت جسم و بدن به مراتب از سایر موارد تأکید بیشتری می‌کند.
   
در قرآن کریم بارها به موضوع سلامتی و سپاسگزاری اشاره شده و هر قدر که ما سپاسگزارتر باشیم برای سلامتی، نعمات، شادی‌ها و مواهبی که خداوند به ما هدیه داده از این نعمات بیشتر وارد زندگی‌های مان می‌شود (سوره یونس آیه ۱۰ و سوره هود آیه ۹).
  
سلامت روان به معنای برخورداری از تعادل و انسجام فراگیر در همه ابعاد جسمانی و نفسانی انسان که دانش و تفکر با همه آثار و نتایج آن یعنی آرامش، عدالت، امانتداری، هدفمندی، آرمان‌خواهی، حقیقت‌جویی، پرستش معبود، تسلیم در برابر بایدها و نبایدهای او از مهم‌ترین علائم آن است و در مقابل، بیماری روانی خارج شدن از حد اعتدال است که نادانی، عصیان، دنیا طلبی، ظلم و تعدی، ضعف اراده و سستی، اضطراب، ترس، خودپسندی، حسد و کینه‌توزی از نشانه‌های آن است.
 
روح و بدن هر یک برای خود سلامتی و بیماری مخصوص به خود را دارند و احیاناً بیماری یکی از آنها سبب بیماری بدن سالم می شود؛ از آن جایی که می‌گویند: روح سالم در بدن سالم قرار دارد البته تأثیر مستقیم بیماری روان بر جسم و بدن بر کسی پوشیده نیست و پژوهش‌های علمی نشان داده که ممکن است ریشه و علت بسیاری از ناتوانی‌های جسمی، نابسامانی‌های فکری و عاطفی باشد.
  
از منظر قرآن کریم سلامت روانی در نزدیکی و قرب به خداوند و ایمان باطنی و حقیقی به خداوند جلوه می‌یابد و روان رنجور تنها در رفتار نیست بلکه در عقیده و ما نیز راه می‌یابد و از آنجایی که تعادل شخصیتی یعنی تعادل فرد در ایمان به خدا و عمل صالح پس از عدم تعادل در هر یک از آن ۲ موجب روان رنجور فرد بوده و فرد از سلامت روانی برخوردار نخواهد بود.
   
در آیات نیز عقل و تعقل به عنوان شریف‌ترین و مهم‌ترین و بهترین نعمت به انسان وسیله پرستش خداوند و به دست آوردن بهشت، عامل تکامل انسان، وسیله اظهار و جلب محبت، خوش اخلاقی، حلم و صبر، حیا و دینداری، حجت خدا میان بندگان و خداوند و راهنمای انسان ابزار شناخت حقیقت معرفی شده است.
   
از نگاه قرآن کریم سلامت جسم موضوعی است چند بعدی که تغذیه و نیز ورزش را در این میان می‌توان از مهمترین ابعاد آن که مورد تأکید ویژه قرآن کریم نیز بوده دانست و یا در جای دیگری می‌فرماید سوره بقره/ آیه ۱۶۸ ای مردم از آنچه خدا در روی زمین از حلال ها و پاکیزه‌ها آفریده بخورید و از گام‌ها آثار و نشانه‌های شیطان پیروی نکنید.
 
با این حال سلامت جسم و بدن را در قرآن کریم تنها نمی‌توان از منظر خوراک مورد توجه قرارداد. اهمیت و تأکید قرآن کریم بر موضوع ورزش و سلامتی جسم از این راه نیز نشانه دیگری است که از منظر قرآن کریم در جهت تعادل و سلامت جسمی که حاصل تعادل و سلامت روح و روان است مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  
منابع:
_برگرفته از آیات قرآن کریم
_تفاسیر و معانی قرآن کریم
_کتاب روانشناسی شادی
 
انتهای پیام/
https://armanekerman.ir/vdcjtoevmuqe88z.fsfu.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما