تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۱
۰
plusresetminus
عرصه حضور و نقش آفرینی افراد وگروه های مختلف در شرایط کرونایی جامعه پر از مجاهدت های متعدد است. جهاد تربیتی نیز یکی از عرصه های عملیاتی است که در مقابل صف بندی دشمن به وجود آمد. جهاد تربیتی آرایش وضعیتیِ جدید برای ظهور اراده مبارزین عرصه جنگ تربیتی حق و باطل است.
جهاد تربیتی؛ عرصه عملیاتی در مقابل صف بندی دشمن
به گزارش راه آرمان؛ ما در قرن های نخستین حضور انسان بر روی زمین هستیم.به نظرتان دانش و تعلّمی وجود دارد؟آدمی مشغول به چیست؟نهادهایی غیر از نهاد خانواده وجود دارند؟ اگر نیک بنگریم و در زمان ادریس نبی سِیر کنیم، با وسعتی از علم و دانش و اهمیت تربیت آدمی  رو به رو میشویم که در نتیجه آن نهاد تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد.

یا اگر خیلی قبل تر ها را نگاه کنیم ،زمان خلقت انسان همان زمانی که خداوند انسان را آفرید و بخاطر خلقت به خود تبریک گفت میبینیم خداوند اسماء را به انسان تعلیم داد و او را به عنوان خلیفه خود بر زمین گماشت. طولی نکشید که همه ی فرشتگان بر انسان سجده کردند جز ابلیس که رانده شد و قسم یاد کرد نگذارد آدمی به مسیر حق و حقیقت برسد.

روایت جنگ حق و باطل خیلی قبل تر از دمیدن روح خدا در انسان شروع شده بود. روایتِ اخراج حضرت آدم و حوا علیه السلام و پیامبرانی  که عمر خود را برای تربیت انسان قرار دادند تا دارای اندیشه حق شود و در مسیر مبارزه با باطل حتی جان خود را فدا کردند، روایتِ مبارزه ۹۰۰ ساله حضرت نوح علیه السلام، نهاد تعلیم و تربیت ادریس نبی و هجرت پیامبر اکرم صلوات الله علیه برای تربیت انسان زیرا که آدمی جز آنچه تربیت از او می سازد نیست.

سده های متمادی است که معلمان امانتدار مسیر جهاد و مبارزه پیامبران شده اند.شاید بتوان شروع این امانت داری را در کلام پیامبر اکرم صلوات الله علیه که فرموند《انی بعثت معلما》جستجو کرد.پیامبرمان در ردای معلمی برای تربیت آدمی جهاد کردند. همه ی این سده ها پر از مجاهدت معلمانی است که برای هویت سازی و تربیت نسل های گوناگون جهاد و مبارزه کرده اند. چرا که به گفته  رهبر معظم انقلاب در عرصه ی تربیت جنگی بر پاست:《 همه‌ی کسانی که در مجموعه‌ی تعلیم و تربیت میخواهند نقش ایفا کنند! این جنگ را جدّی بگیرید؛ الان یک جنگ وجود دارد. یک عدّه‌ای میخواهند لالایی بخوانند که ما خوابمان ببرد و نفهمیم دشمن مشغول چه کاری است. در عرصه‌ی تربیت انسانهای والا، انسانهای باهمّت، انسانهای رشید و شجاع، انسانهای باهدف -در عرصه‌ی این تربیت مهم، این کار عظیم- یک جنگی برپا است؛ یک عدّه‌ای میخواهند درست عکس این تحقّق پیدا بکند و جوان مؤمن، جوان مسلمان، جوان ایرانی با این خصوصیّات پرورش پیدا نکند.》

 در سال‌های اخیر همزمان با شیوع ویروس کرونا می‌توان جنگ تعلیم و تربیت را عینی تر مشاهده کرد. درست در زمان همه گیری این ویروس بود که دشمن نسبت به شرایط جدید آرایش خود را در قالب فضای مجازي باز طراحی کرد تا جریان های تربیتی و اجتماعی را به دست گیرد. از اولین تغییرات، بازتعریف مناسبات تعلیم و تربیت در قالب مدرسه مجازی بود. زمان زیادی نبرد تا شبکه تربیتی فضای مجازی در همه جای جهان  گسترده شد و این عرصه به بهترین فرصت برای تحقق بخشیدن به اهداف سند بیست سی تبدیل گردید!

عرصه حضور و نقش آفرینی افراد وگروه های مختلف در شرایط کرونایی جامعه پر از مجاهدت های متعدد است. جهاد تربیتی نیز یکی از عرصه های عملیاتی است که در مقابل صف بندی دشمن به وجود آمد. جهاد تربیتی آرایش وضعیتیِ جدید برای ظهور اراده مبارزین عرصه جنگ تربیتی حق و باطل است که پر است از روایت های دانشجو معلمانی که در کلاس درس جهادی خود در تلاشند نقش تاریخی خود را در عرصه هویت سازی نسل آینده ایفا کنند.

این مجاهدت ها امروزه به شبکه ای از نقش آفرینی در عرصه ی جهادتربیتی تبدیل شده است. شبکه عملیاتی نسل نوینی از معلمان جهادگری که در مقابل خود، دشمن را می بینند و برای رضای خدا در مقابلش می ایستند. ایستادن در مسیر جهاد تا زمانی که ایران تبدیل به یک مدرسه شود ادامه دارد و سراسر مجاهدت خواهد ماند.

نویسنده:فاطمه عابدینی پور مسول جهادی حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کرمان

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcdkj0f9yt0xo6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین