تاریخ انتشار :پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۹
۰
plusresetminus
دیدگاه اسلام نسبت به حضور زن در جامعه، راه اعتدال است و اسلام خواستار حضور موثر، پویا و فعال زنان در جامعه با شرط حفظ کرامت انسانی زن بوده است.
عطر یاس زهرا بر پیکر بانوان محجب ایرانی
به گزارش "راه آرمان" از جیرفت، در هر دینی شریک زنِ کامل و مقدسی وجود دارد که پیروان آن دین در برابرش خضوع می کنند، هنگامی که در مسیحیت صورت و سیرت مریم عذرا تقدیس می شود گله ای نیست ولی در مورد تقدیس حضرت فاطمه زهرا (س) در اسلام، حداقل دو دیدگاه متعارض در رابطه با مشارکت زنان در سرنوشت خویش در جامعه کنونی مرسوم و معلوم است.
 
دیدگاه اول، با تفریط نسبت به حقوق زنان یعنی محروم نمودن از حقوق الهی خویش به زنان نگاه می کند و دومین دیدگاه، با نظر افراطی درخصوص حقوق زنان با فریاد برابری زن و مرد در تعیین سرنوشت و به بهانه آزادی های مدنی با شعار «زن زندگی آزادی» با معنای حضور تمام عیار زن در تمامی عرصه های زندگی اجتماعی بدون هیچ قید و شرطی است و در این رابطه دین مبین اسلام با توجه به نیاز اصیل و فکری زنان به تفرج و خودآرایی و جذابیت جنس زن برای مردان بعنوان عامل مکمل شخصیت، راه اعتدال را پیش گرفته و خواستار حضور موثر، پویا و فعال زنان در جامعه با شرط حفظ کرامت انسانی زن بوده است.
 
در دین مبین اسلام، وجود الگو و اسوه ای چون حضرت فاطمه زهرا (س) که پیامبر اسلام (ص) در وصف ایشان فرمودند: فاطمه زهرا (س) در باطن حوریه و به ظاهر انسیه است و امام صادق (ع) فرمودند: که فاطمه زهرا (س) لیله القدر است و توصیف کرامات حضرت فاطمه زهرا (س) به منزله توصیف لیله القدر است زیرا درک شأن و شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) برای انسانهای عادی غیرقابل تحمل است بدان‌دلیل که حضرت فاطمه زهرا (س) معرف نهایت کمال زن و عروج انسانی است، آنهم انسانی کامل که اسماء الهی را در خود به فعلیت رسانده است.
 
در وصف حضرت فاطمه زهرا (س) می‌توان گفت که ایشان عطر طهورای آیه تطهیر، عصاره جود و کرامت آیه هل اتی، سند معتبر آیه فدک، هبل و حقانیت آیه مباهله، باطن آیه نور، حقیقت شجره طیبه و عروة الوثقای حدیث کسا هستند.
 
در باب نامگذاری ایشان امده است؛ که حضرت فاطمه زهرا (س) را «فاطمه» نامیدند زیرا واژه‌ی «فاطمه» از مصدور فُطِمَ به معنی بریدن و قطع کردن و جدا شدن است و «سَمّیتُ فاطمه فاطمه لِانّها فطمت من الشر»  و او را فاطمه نامیدند  زیرا  از هرگونه شر و بدی و خباثت جدا شده است.

 «سَمّیتُ فاطمه فاطمه لِانّها فطمت عن الطمث» فاطمه را فاطمه نامیدند زیرا پاک و مبرا هست از خونی که زن ها می بینند .

«سَمّیتُ فاطمه فاطمه لِانّها فطمت عَن الخلق» فاطمه را فاطمه نامیدند؛ زیرا او بریده از خلق است و کسی جز خدا در دل او نیست.

«سَمّیتُ فاطمه فاطمه لانه الخلق فطموا عن کنه معرفت‌ها» فاطمه را فاطمه نامیدند؛ زیرا مردم قدرت درک حقیقت و معرفت او را ندارند.

«سَمّیتُ فاطمه فاطمه لِانّها فطمت هی و شیعتُها عَن النار» فاطمه را فاطمه نامیدند؛ چون شیعیان خود را از آتش می رهاند و نجات می دهد.
 
پیامبر اکرم (ص) در باب دوستی با حضرت فاطمه زهرا (س)، آنگونه فرمودند که دوستی با حضرت فاطمه زهرا (س) را به دوستی خود و سرانجام به دوستی خداوند متعال مرتبط کردند که خود برهانی بی‌بدیل است بر اینکه زنان در شیوه زندگی، بخصوص در ابعادی چون همسرداری، فرزندپروری، ولایت پذیری، دین مداری، جبهه شناسی، جریان شناسی و دشمن شناسی، توأم با حفظ شئون و کرامت انسانی یک زن و حضور در عرصه های اجتماعی و سیاسی با تأسی به فریضه حجاب به این اسوه اقتدا کنند.
 
پس لازم است بدانیم که حجاب به عنوان یک رکن رکین از شعائر اسلامی، یک شعار زیبای برخاسته از یک شعور والا بوده و حجاب، زنجیر اسارت نیست بلکه وسیله ای برای معنویت و آزادی زن از هوا و هوس مردان است.
 
 
انتهای پیام/ فاریابی
https://armanekerman.ir/vdciwzazqt1apw2.cbct.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما