تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۷
۱
plusresetminus
بیست و ششم دیماه سالروز فرار محمدرضا پهلوی از ایران است، روزی که شاه دزد سی و پنج میلیارد دلار از سرمایه ملت ایران را به آمریکا برد، البته این رقم تنها گوشه ای از خیانت خاندان دزد پهلوی به کشور ایران است.
۲۶ دیماه؛ روزی که محمدرضا پهلوی سی و پنج میلیارد دلار از اموال ملت را به آمریکا برد
به گزارش سرویس فرهنگی راه آرمان، زمستان سال یکهزار و سیصد و پنجاه و هفت شمسی خبر خروج شاه ایران از کشور خود در صدر تمام رسانه‌های جهان قرار گرفت. محمدرضا پهلوی بعد از حدود سی سال پادشاهی و همراهی با انگلیس و سپس آمریکا بدون اعلام قبلی و پس از انجام یک نطق تلویزیونی سوار بر یک هواپیمای بوئینگ خاک ایران را ترک کرد تا جهان و منطقه غرب آسیا از ریل سابق خود خارج شده و دروازه‌های جدیدی را در برابر خود ببیند.
 
اکنون که در آستانه چهلمین و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی است، خالی از لطف نیست که این میزان دزدی پهلوی مورد بازخوانی قرار گیرد و یادآوری شود که رژیم پهلوی تنها در همین مورد چه خسارت هنگفتی را به مردم زده است.
 
بیست و ششم دیماه سال یکهزار و سیصد و پنجاه و هفت روزی که محمدرضا پهلوی سی و پنج میلیارد دلار از ثروت ملی را به آمریکا برد، البته در رابطه با ثروت محمدرضا پهلوی، ارقام و اعداد نجومی بسیاری روایت شده است.
 
 موثق ترین آمار ارائه شده، در سال یکهزار و سیصد و نود و یک توسط روزنامه «فایننشال‌تایمز» به مناسبت بیداری اسلامی در کشورهای عربی... و میزان دارایی های خارج شده از سوی دیکتاتورهای فراری از کشورهای مختلف اعلام شده به این شرح است:
«محمدرضا پهلوی، شاه مخلوع ایران سی و پنج میلیارد دلار دارایی از ایران خارج کرده است، به نظر می‌رسد این رقم متعلق به خروج مستقیم دارایی به شکل ارز از کشور باشد و املاک و سهام خاندان پهلوی در خارج از کشور در آن محاسبه نشده است.»
 
همچنین روزنامه‌ی «نیویورک‌تایمز» در تاریخ دهم ژانویه‌ی یکهزار و نهصد و هفتاد و نه، با استناد به گفته‌ی منابع بانکی جهانی نوشت که مبلغی بین دو تا چهار میلیارد دلار تنها در طول این دو سال آخر (۱۳۵۶ و ۱۳۵۷) از سوی خانواده‌ی سلطنتی ایران به آمریکا منتقل شده است.
 
صدماتی که خاندان پهلوی به کشور ایران وارد کرد شاید تا دهه‌ها قابل جبران نباشد. از بین بردن سرمایه اجتماعی و فرهنگ کشور و همچنین آسیب جدی به باورهای مردم جامعه، تنها بخشی از اقدامات جبران ناپذیر این خاندان است، اما آنچه تا امروز مغفول مانده، غارت بخش بزرگی از سرمایه مادی ایران است.
 
انتهای خبر/پورحیدر
https://armanekerman.ir/vdcbg5b8wrhbfgp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما