تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۲
۰
plusresetminus
مفهوم جنگ رسانه‌اي، جنگ در عرصه افکار عمومي است و اين مقابله رسانه‌اي با استفاده گسترده از شبکه‌هاي تلويزيوني، ماهواره و فضای مجازی به نقطه بحران و اثرگذاري رسيده است.
ﺟﻨﮓ رواﻧﯽ و ﺟﻨﮓ رﺳﺎﻧﻪ
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری«راه آرمان»؛ با توجه به سلطه رسانه‌اي موجود بر اين شبکه‌های تلویزیونی، ماهواره و فضای‌مجازی باید به دنبال راهکار مقابله و ارائه راهکارهاي عملي براي اين نبرد رسانه‌اي غرب بر ضد ایران بوده و اعتماد مردم را به رسانه‌‌های ملي جهت مقبولیت ملت افزایش داد.

بی‌شک امروزه رسانه‌‌ها در جنگ نرم، وسیله‌ای برای تسلط بر افکار، اراده و احساسات مردم به شمار می‌روند.

رسانه‌‌های نظام سلطه به جدیدترین فناوری جهانی مجهزند، و از یک جهت ابزاری در جهت اجرای عملیات روانی علیه ملت‌‌ها و دولت‌‌های مستقل عمل کرده و از جهت دیگر وسیله‌‌ای برای کنترل، تضعیف، جهت‌‌دهی و هدایت افکار عمومی مردم محسوب می‌شوند و ابزارهای اصلی این جنگ رسانه‌ای در قالب محتوای مکتوب، صوتی، تصویری، ماهواره‌ای، اینترنتی، الکترونیکی و اپلیکیشن‌های مختلف هستند.

آمریکا و غرب با استفاده از همین روش، موفق به تغییرات سیاسی در کشور‌هایی چون لهستان، گرجستان، چک‌اسلواکی، قرقیزستان، اوکراین و تاجیکستان شدند.

در تمامی این دگرگونی‌های سیاسی با استفاده یا بدون استفاده از ابزار خشونت با تکیه بر جنگ نرم و ابزار رسانه، با تغییر در افکار و اذهان مخاطبان از الگوهای رفتاری حکومت‌ها مشروعیت‏‌زدایی کرده و از طریق جنبش‏‌های مردمی و ایجاد بی‌ثباتی و هرج و مرج و اغتشاش و دروغ، قدرت سیاسی به نفع آمریکا و اسرائیل تغییر یافت.

نحوه تاثیر این جنگ رسانه‌ای ابتدا بصورت تاثیر رفتاری است که اولین مرحله این نوع تأثیر، فعال و یا منفعل ساختن مخاطبان است.

دیدن و شنیدن پیام‌‌های وسایل ارتباط جمعی ممکن است باعث تغییرات مهمی در رفتار اشخاص شود و سپس تاثیر شناختی شکل می‌گیرد که تأثیر رسانه‌‌ها تحت برخی شرایط ایمان، باور ها، دیدگاه‌ ها و مشخصات روحی و شخصیت مخاطب را دگرگون می‌سازد و باعث تغییر تفکر آ‌ن‌ها در مورد امور اجتماعی و‌ سیاسی می‌‌شود و مرحله آخر تاثیر عاطفی است که رسانه‌‌ها و فضای‌مجازی می‌توانند احساسات مخاطبان را در قبال مسائل مختلف عوض کنند و افکار عمومی را تحت نفوذ خود درآورند.

اگر به اغتشاشات اخیر بنگریم این مراحل تحت یک جنگ جهانی رسانه‌ای علیه ایران صورت پذیرفت که آسیب شناسی این جنگ بسیار مهم تلقی می‌شود.

برای شروع راه حل این مشکل داشتن اینترنت ملی یک الزام تلقی می‌شود زیرا تمامی سرورهای خارج از ایران بوده و‌ هرگونه مبارزه با این گونه تحمیل قدرت و سلیقه در واقع امکان‌پذیر نیست.

 هدف اصلی استراتژیکی دشمن از  زمان پس از انقلاب اسلامی به‌خصوص دهه اخیر، ناامید کردن اقشار مختلف مردم به‌خصوص جوانان و نخبگان با بزرگنمایی مشکلات و کاستی‌ها و کوچک‌نمایی دستاوردها و افتخارات بوده است.

به طور کلی رسانه‌های بیگانه حقایق را وارونه جلوه می‌دهند و تلاش می‌کنند با نشان دادن پاره‌ای از واقعیت، نظرات و دیدگاه‌های خود را در قالبی پوشیده در داخل گزارش‌‌ها و متن و‌‌ تحلیل محتواها ارائه کنند.

 با بردن ذهنِ افکار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و برجسته نشان دادن اطلاعات و اخبار‌ در راستای گفتمان مورد نظر آن‌ها، در کنار استفاده از تکنیک‌‌های عملیات روانی همچون پر رنگ کردن حاشیه‌‌ها و چشم‌ پوشی از حقایق، یکی از اصلی‌ترین راهبردهای این رسانه‌‌ها است که این روش مستلزم تبیین سواد رسانه‌ای است و باید خیلی جدی در مقابل این جنگ جهانی رسانه‌ای علیه کشورمان اقدامات لازم صورت گیرد.

 به طور کل دشمنان آن چیزی که می‌خواهند ما بدانیم را در رسانه‌های خود ارائه می‌کنند نه حقیقت را به عنوان مثال کشورمان امسال نیز جز رکوردداران مصرف انرژی در جهان است در حالی که بسیاری از مردم اروپا رو به زغال سنگ و چوب و پوشیدن لباس گرم در منزلشان آورده‌اند اما این حقیقت در هیج جا بیان نمی‌شود و این بحران خود را سر می‌پوشانند و یا رسانه‌های معاند اعلام می‌کنند (بمباران خبری) فلان شهر در اختیار مردم معترض است اما در حقیقت فقط تعدای افراد گول خورده همراه معاندین آموزش دیده در یک یا چند قسمت شهر دست به تخریب زده اند.

اساسا چرا باید هر چیزی که در رسانه‌ها به خصوص فضای مجازی دیدیم باور کنیم؟ آن هم بدون صحت‌سنجی؟


نویسنده: تاج الدینی

انتهای خبر/ تاج الدینی https://armanekerman.ir/vdcjt8evtuqetyz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما