تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۵
۰
plusresetminus
اقتصاد اسلامی و تورم (بخش چهارم)

به دو برابر قیمت

آن گاه یکی از دو کیسه را برداشت و فرمودند: این سرمایه من، و ما را به چنین سودی نیاز نیست. سپس فرمودند: برخورد شمیشرها در هنگام کارزارو جهاد راحت تر از به دست آوردن مال حلال است.
به دو برابر قیمت
به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان؛ امام صادق(ع) به یکی ازخدمت گزارانش به نام « مصادف» هزار دینار پرداخت وبه اوفرمودند: آماده سفر تجاری به مصر شود، زیرا عائله من زیاد شده است و نیاز به درآمد بیشتر دارم، مصادف با پول امام کالایی را تهیه کرد و همراه گروهی از تجار رهسپار مصر شد. این گروه وقتی به نزدیکی مصر رسیدند، با کاروانی برخورد کردند که به تازگی ازمصرخارج شده بودند، از اهل کاروان درباره وضعیت بازار مصر و موقعیت کالاها سؤال کردند و معلوم شد کالای تجارتی ایشان از نیازهای عمومی مردم مصر است و در بازارهای آنجا نایاب می‌باشد و مشتری فراوانی دارد. مصادف و همراهانش با آگاهی از این وضعیت، هم سوگند شدند که هیچ کسی کالایش را کمتر از دو برابرخرید نفروشد، آنان پس از فروش کالا به مدینه برگشتند.
مصادف خدمت امام (ع)رسید، در حالی که دو کیسه هرکدام حاوی هزار دینار بود، در دست داشت وآن را خدمت حضرت نهاد وعرض کرد: فدایت شوم! یکی اصل سرمایه و دیگری سود آن است. حضرت فرمودند: این سود بسیار زیاد است، چگونه بدست آوردی؟ مصادف تمام ماجرا را برای امام(ع) تعریف کرد.حضرت با ناراحتی فرمودند: سبحان الله! به زیان مردمی مسلمان باهم، هم قسم شده اید که متاع خویش را جزء دو برابر قیمت خرید نفروشید؟
آن گاه یکی از دو کیسه را برداشت و فرمودند: این سرمایه من، و ما را به چنین سودی نیاز نیست. سپس فرمودند: برخورد شمیشرها در هنگام کارزارو جهاد راحت تر از به دست آوردن مال حلال است.
چرخ اقتصاد با سود می‌چرخد ولی سودطلبی افراطی چرخ اقتصاد را لنگ می‌کند. در اقتصاد اسلامی هم به دست آوردن سود امری مطلوب و حلال است اما نباید برای به دست آوردن سود بیشتر، باعث شد تا زندگی مردم دچار اختلال شود. در اقتصاد وقتی سرمایه گذاری صورت می‌گیرد بازگشت سرمایه دارای فرمول مشخص و منطقی است.
این امر به قدری مهم است که اندیشمندان، سودطلبی را همیشه با گزاره های اخلاقی زیر سئوال می‌برند. افزایش حاشیه سود فروش حتی به قیمت ایجاد مشکل خرید برای مردم کم درآمد، تولید بسیار زیاد حتی به قیمت آسیب به محیط زیست و... همه گزاره‌هایی است که سودطلبی را به چالش می‌کشد.
کسب سود به همراه رعایت انصاف در برخورد با مشتری نه تنها موجب کنترل تورم می‌شود، بلکه با افزایش اعتماد در بازار موجب رونق کار فروشندگان و تولیدکنندگان خواهد شد.
نکته دیگر اینکه حکومت باید از ایجاد قیمت های کاذب جلوگیری کند. اینکه تجار و یا بازرگانان به بستن پیمان های پشت پرده قیمت‌ها را افزایش دهد. حتی در اقتصاد آزاد هم باید نظارت دولت برای جلوگیری از انحصار یا اقدامات منفعت طلبانه که به اقتصاد آسیب می‌زند، با جدیت باید ادامه یابد.
واگذاری امور اقتصادی به بخش خصوصی یا مردم به معنی آزاد گذاشتن دست تجار یا فعالان اقتصادی برای هر نوع برخورد نیست. وابسته کردن تولید به ارزهای خارجی، قیمت گذاری غیرمنصفانه، فساد اقتصادی مانند احتکار و.. از جمله اقداماتی است که حکومت باید با آن برخورد کند. نظارت بر بازار با دخالت در آن متفاوت است.
قوانین خلق الساعه، ناپایداری تصمیمات و صدور مجوزهای غیرشفاف و... اقدامات مخرب دولتی در بازار است. اما نظارت بر رعایت قوانین و مقررات اقتصادی توسط تمامی اصناف، بازاریان، تولید کنندگان، وارد کنندگان و... از وظایف دولت است. اگر دولت به بهانه اقتصاد آزاد یا عدم دخالت در بازار، دست منفعت طلبان را در چرخه تامین، تولید و عرضه کالا باز بگذارد تورم افسار گسیخته گریبان جامعه را خواهد گرفت.
البته این به معنای به اعتمادی به کسبه نیست. همچنان که در حدیث آمده است که کاسب امین، حبیب خداست و یا در آن داستان معروف، امام زمان در دکان قفل سازی نشسته بود که با انصاف با مردم برخورد می‌کرد و قفل آن زن را با قیمت واقعی خریداری کرد.
اما در قرآن و در بزرگترین آیه کلام الله نیز بر بستن قراردادهای محکم و گرفتن شاهد حتی برای یک معامله به ظاهر کوچک و یا بین افراد مورد اعتماد تاکید شده است. قوانین و مقررات اقتصاد اسلامی هم مانند قراردادهایی است که تمام بازار در آن سهم دارد پس باید دولت براجرای آن نظارت کند تا روابط موجود در بازار از بین نرود.
اگر نظارت دولت قوی باشد، خدایی ناکرده اقدامات خلاف چند نفر نمی تواند به اعتماد مردم ضربه بزند و آنها را نسبت به کلیات اقتصاد بدبین سازد. همچنین تورم به راحتی و بدون ایجاد اختلال در اقتصاد جامعه و فعالیت بازار قابل کنترل است.


نویسنده: محمد نعیم رستمی کارشناس ارشد مدیریت کسب و کارهای جدید

انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdcce1qsm2bq1p8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما