کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حکایت مانع تراشی های جهاد کشاورزی برای مرغداران سنتی؛

معیشت، سفره مردم و تولید، قربانی پاسکاری مسئولان / تعطیلی 70 مرغداری در روزهای پرالتهاب کمبود مرغ

27 تير 1400 ساعت 13:12

40درصد مرغ گوشتی در مرغداری های شمال استان تولید می شود و این در حالی است مسئولین جهاد کشاورزی در حال حاضر برای 70 مرغداری سنتی در این خطه بجای مانع زدایی مانع تراشی می کند.


به گزارش راه آرمان؛ در حالیکه مغازه‌ها و سفره شهروندان در کرمان کمتر رنگ مرغ به خود دیده، مسئولان مدعی افزایش میزان تولید این کالا و فقدان مشکل در تولید و توزیع هستند، مسئولانی که کمتر خود را در معرض پرسش خبرنگاران قرار داده‌اند و بیشتر به ارسال آمار و ارقام از طریق روابط عمومی‌ها، علاقمند هستند.

براساس بررسی میدانی خبرنگاران راه آرمان، در یک هفته اخیر، اکثر مغازه‌های عرضه کننده محصولات پروتئینی و مرغ‌فروشی‌ها، کالایی برای عرضه به خریداران ندارند.
برپایه بررسی‌های انجام شده، برخی از صاحبان مرغ فروشی‌ها اعلام می‌کنند که در بعضی ایام، سهمیه‌ای در اختیارشان قرار می‌گیرد که به واسطه حجم کم و تعداد مشتری زیاد، خیلی سریع و ظرف مدت کوتاهی به اتمام می‌رسد.
طبق گفته مسئولان 30 درصد گوشت مرغ از مرغداری های شمال استان تامین می شود و این در حالی است که در سال های گذشته 80 درصد مرغ استان از همین مرغداری ها تهیه و عرضه می شد.
70 مرغداری در شمال استان کرمان تعطیل شدند
اما امروز 70 مرغداری از همین مرغداریهای تامین گوشت سفره مردم به دلایل نامعلومی تبدیل به لانه گنجشکان وسایر پرندگان شده است.
روز دوشنبه 21 تیرماه برای بازدید به شمال استان عزیمت کردیم، وارد روستای ده جان شدیم این روستا در سه کیلومتری روستای بی بی حیات واقع شده است.


ولی الله حاج اسماعیلی متولد 1347 از اهالی روستای ده جان و تولید کننده مرغ است او می گوید: از کلاس اول راهنمایی ترک تحصیل کردم و وارد کار تولید مرغ شدم، این حرفه را از پدرم آموختم و این مرغداری که داریم سنتی است، از سال  96 جهاد کشاورزی تاکید داشت که این مرغداریها پروانه ندارد و باید برای ادامه کار پروانه دریافت کند.
این تولید کننده مرغ عنوان کرد: 70 مرغداری سنتی در روستاهای بی بی حیات، ده جان و حسین آباد وجود دارد که به دلیل نداشتن پروانه از سال گذشته تعطیل شده اند.

وی بیان کرد: در ابتدا جهاد کشاورزی از ما خواست تا برای دریافت پروانه باید از دستگاههایی همچون محیط زیست، دامپزشکی و منابع طبیعی مجوزهای لازم را دریافت کنیم و در نهایت جهت پروانه اصلی اقدام کنیم، که سال گذشته اکثر مرغداری ها چنین کردند اما باز جهاد کشاورزی مانع جدیدتری جلوی ما گذاشت و گفت این مرغداریها باید صنعتی شوند،  بلاخره اینکه هر بار بجای مانع زدایی مانع تراشی کردند.
حاج اسماعیلی گفت: در گذشته های خیلی قبل که کشتارگاه نبود ما مرغ پرورشی را خودمان به صورت سنتی کشتار می کردیم و پس ار پَر کندن به اتحادیه در شهر کرمان جهت توزیع می فرستادیم، سختی های زیادی در این راه تحمل کردیم تا امروز که این مرغداری ها را به نیمه صنعتی تبدیل کردیم.
وی عنوان کرد: جهاد کشاورزی چندین بار مرغداران این خطه را تهدید کردند که اگر بدون مجوز اقدام به جوجه ریزی کنید، به مراجع قانونی و ذیصلاح معرفی و زندانی خواهید شد.
این تولید کننده مرغ گوشتی خاطرنشان کرد: بتازگی جهاد کشاورزی ایراد گرفته است که این مرغداری ها در مجاورت محل سکونت ساخته شده اند و از لحاظ بهداشتی مشکل دارند، این در حالی است که در گذشته به دلیل کم آبی و نبود برق، منازل و مرغداری ها نزدیک به هم ساخته می شد تا در استفاده از آب قنات راحت تر انجام شود.



مرغداری های سنتی که نیمه صنعتی شدند
در ابتدا از مرغداری 13 هزار تایی وحید معینیان تولید کننده روستای حسین آباد بازدید کردیم، این مرغداری دارای سالن بزرگ در متراژ 2 هزار و 960 متری بود و مجهز به کلیه امکانات مورد نیاز پرورش مرغ، این سالن به شکل سنتی و گنبه ای ساخته شده بود در داخل آن ستونهای بسیار مستحکم و قطوری وجود داشت که سقف های گنبه ای بر روی آن ها بنا شده بود.
سقف ها نیز دارای حفره های کوچکی بود که باعث می شد که این سالن ها در تابستانها خنک شوند و اینکه گاز آمونیاک نیز براحتی از آن خارج می شد. و تابش نور خورشید باعث می شد تا به گندزدایی در درون سالن کمک کند و هوای تازه وارد شود به گفته مالکان در زمستان هم تنها با یک وسیله گرمایشی تمام فضا گرم می شد، برای این سالن همچنین علمک گاز نیز نصب شده بود.

مرغداران قربانی پاسکاری مسئولان
وحید معینیان بیان کرد: بعد از دریافت کلیه استعلامات خواسته شده از طرف جهاد کشاورزی آن ها را درشهریور سال 97 تحویل خانم کاشف کارشناس جهاد کشاورزی دادم تا اینکه در اواخر سال 98 بهانه کرونا را پیش کشید و پس ازآن در 18 خرداد سال 99 برای بازدید مراجعه کردند و سپس چنین پاسخ دادند که یا باید تشکیل مجتمع دهید و یا اینکه یکی از تولید کنندگان نماینده و پروانه به نام او صادر شود و دیگران به عنوان زیر مجموعه کار کنند.
معینیان ادامه داد: متاسفانه باز هیچکدام از این حرفهایی که زده شد و صورتجلسه آن موجود است عملیاتی نشد.
وی تصریح کرد: بارها به جهاد برای روشن شدن تکلیف مراجعه کردیم که هر بار هم بین خانم کارآمد کارشناس جهاد و علی باقری معاون بهبود تولید دام پاسکاری شدیم.

پس از گذران از سال های سخت هم اکنون می گویند باید تعطیل شوید
این تولید کننده مرغ اذعان کرد: تا چند سال پیش مشکل نهاده داشتیم به این شکل که یا نهاده نبود که می بایست برای اینکه طیور گرسنه نماند و به موقع بتوانیم مرغ را تحویل کشتارگاه دهیم نهاده را از بازار آزاد با قیمت بالا خریداری می کردیم  و اگر هم دولتی بود از افزایش قیمت بالایی برخوردار بود، با گذر از این سال ها و دوران بسیار سخت امروز می گویند باید تعطیل شوید.



رد پای دلالان در مرغداریها
معینیان تصریح کرد: حتی جوجه ها را گاهی اوقات می بایست از دلالان با قیمت بالا خریداری می کردیم و تا زمانی که به مرحله کشتار می رسید واسطه ها حضور داشتند و سود کلانی به جیب می زدند.
 این تولید کننده مرغ گوشتی ادامه داد: من سالی 150 تن مرغ در این سالن پرورش می دهم  یعنی پنج دوره 30 تنی.
وی افزود:  برای یک سالن 12 هزار تایی از زمان جوجه ریزی تا زمان کشتار باید بالای 500 میلیون تومان  هزینه کرد، متاسفانه هم اکنون کلیه هزینه ها ازجمله هزینه دارو، نهاده، کرایه ها زیاد شده است.

با تعطیلی مرغداریها میلیاردها سرمایه نیز راکد مانده است
مرغداری معینیان نیز مثل سایر مرغداری های دیگر نزدیک به دو سال است که تعطیل شده و به گفته خودش در حال حاضر به غیر از سرمایه در گردش 500 میلیون تومان سرمایه در این سالن راکد مانده است.

جهاد ما را خفه نکند حمایتش پیش کش
معینیان با تاکید  بر اینکه جهاد ما را خفه نکند حمایتش پیش کش، می گوید: اگر جهاد کشاورزی ما را به حال خود رها می کرد و اینهمه سنگ اندازی نمی کرد تولیدمان بهتر می شد مگر این سالها جهاد کشاورزی برای ما چه  کرده ،  جوجه، نهاده، داروی مورد نیاز خود را  از بازار آزاد تهیه می کردیم، حال هم همان کار را ادامه می دهیم.
وی ادامه داد: ما نمی خواهیم سفره مردم کوچک شود، زیرا سفره آنها با تولید  ما یکی است.
تمامی جوانی ام را صرف این حرفه کردم/سه نسل بعد از من هم نمی توانند چنین تولیدی راه اندازی کنند
این تولید کننده مرغ گوشتی اذعان کرد: من تمامی جوانی ام را صرف این حرفه کردم پدرم نیز همین طور و چقدر باید تلاش کنیم تا بتوانیم دوباره چنین سرمایه ای را هزینه کنیم.
معینیان عنوان کرد: سه نسل بعد از من باید آنقدر دوندگی کنند تا بتوانند مجددا چنین مرغداری را سرپا کنند.
وی خاطرنشان کرد: دو سالن صنعتی دارم که متاسفانه مرغی که از آن  بیرون داده می شود کیفیت آن کمتر از سالن های سنتی است زیرا تلفات در این مرغداری های صنعتی بیشتر است.
این تولید کننده مرغ گوشتی تصریح کرد: بطور مستقیم 12 نفر و به طور غیر مستقیم 50 الی 60 نفر با مرغداری من در ارتباط هستند.

عدم صدور مجوز دلیل تعطیلی مرغداری ها در شمال استان
هوشمند شیخ اکبری رئیس شورای روستای بی بی حیات که ما را در این بازدید همراهی می کرد، افزود: اکثر این مرغداری ها نیمه صنعتی هستند و از تمامی امکانات و تجهیزات لازم برای تولید برخوردار هستند و در حال حاضر تنها معضل مهمی که این مرغداریها با آن روبرو هستند عدم صدور مجوز است.



وی گفت: متاسفانه بعد از دریافت مجوزهای لازم از ارگان های ذیربط هنوز هیچ کارشناس و بازرسی از جهاد کشاورزی جهت بازدید به مرغداری ها مراجعه نکرده است.
رئیس شورای روستای بی بی حیات بیان کرد: 4 مرتبه به امور دام جهاد کشاورزی مراجعه کردم اما هر بار پاسخ سربالایی به ما داده شد و وعده امروز و فردا می دادند از آن زمان یک سال و نیم می گذرد و خبری از صدور مجوز نیست.

تنها درآمد روستاهای شمال استان مرغداری است
شیخ اکبری با یادآوری اینکه مرغداری در روستاهای بی بی حیات، د ه جان و حسین آباد قدمت 40 ساله دارد، اذعان کرد: متاسفانه به دلیل کم آبی مردم این روستاها نمی توانند به امر کشاورزی بپردازند به همین دلیل تنها منبع درآمد و امرار معاش آنها  از طریق پرورش مرغ است.
رئیس شورای روستای بی بی حیات تصریح کرد: یکی از مشکلات مرغداری ها در گذشته سوخت بود که با پی گیری های مداوم بالاخره شرکت گاز اقدام  به لوله کشی و نصب علمک کرد و گفته شده که هزینه میلیاردی در این امرانجام شده است، اما حال که علمک ها بر سر در هر کدام از مرغداری ها نصب شده جهاد کشاورزی بهانه دیگری می گیرد.

در صورت اقدام به جوجه ریزی بدون مجوز، مرغداران جریمه و زندانی می شوند
وی گفت: به دلیل اینکه اکثر این مرغداری ها سنتی هستند طی دوسال است که به آنها مجوز جوجه ریزی داده نمی شود و اگر کسی هم اقدام کند او  را جریمه نقدی، محکوم و زندانی می کنند.
شیخ اکبری در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه تعدادی از مالکان مرغداری ها به دلیل تعطیلی به حاشیه شهر کرمان مهاجرت کردند، زیرا درآمد و امرار معاش آنها تنها از راه مرغداری بوده است و حال باید در شهر کرمان سربار باشند و کارگری کنند.

مهاجرت به شهر به دلیل تعطیلی مرغداری / آب نداریم که کشاورزی کنیم
در حین بازدید به خانمی 60 ساله برخوردیم که با ناراحتی جلو آمد و ما را قسم داد که به کارشان رسیدگی شود، او به ما گفت سه برادرش به همراه برادر شوهرش به دلیل تعطیلی مرغداری حدود یکسال است که به شهر کرمان مهاجرت کرده اند.



او گفت: باور کنید تنها امرار معاش ما از زمان های قدیم تاکنون از راه مرغداری بوده است و حال اگر این تولید را از ما بگیرند چه باید کرد آیا شما بودید در اینجا ساکن می شدید؟ آب هم نداریم که بخواهیم کشاورزی کنیم.

جوان دهه هفتادی تولید کننده با تجربه 10 ساله
دومین بازدید ما از مرغداری صنعتی بود که جوان دهه هفتادی مدیر آن بود به گفته خودش 10 سال به طور حرفه ای وارد این صنعت و تولید شده است.
وی با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده در حال حاضر به صرفه نیست، گفت: در این 10 سال سرمایه در گردشی که می بایست برای راه اندازی این سالن صنعتی هزینه می شد حداقل نزدیک به یک میلیارد برای یک واحد 20 هزاری سرمایه گذاری کردم، از آن طرف که می بایست بازه 20 درصدی  داشته باشد به جهت افزایش قیمت کرایه، واکسیناسیون، قطعی آب و برق و تلفات  به صرفه نیست.


 
عدم تحویل نهاده در اسرع وقت
این تولید کننده جوان عنوان کرد: نهاده هایی که باید سر وقت به دست تولید کننده برسد متاسفانه بعد از اتمام جوجه ریزی تحویل می شود که باید برای تهیه از طریق بازار آزاد اقدام کنیم.
وی، متراژ این سالن 20 هزارتایی را 8 هزار متر بیان کرد و گفت: هر سالن تقریبا هزار متر با محوطه مسقف با امکاناتی که هر کدام رسیدگی و هزینه می برد.
شیخ اکبری عنوان کرد: کل دوره مرغداری در کرمان 55 الی 60 روز است البته با توجه به ارتفاع از سطح دریا، و جهاد کشاورزی اصرار دارد که این مرغ ها باید 50 روزه تحویل شوند.
وی عنوان کرد: از ما خواسته شد تا برای احداث مرغداری جدید  به صورت صنعتی و با سقف شیروانی اقدام کنیم و متاسفانه این امر در شهر کرمان به دلیل خشکی و داغی هوا در تابستان و زمستان به مشکل برخورد می کنیم و براساس تجربه ای که دارم باید بگویم که هدر رفت انرژی در چنین سالن هایی بیشتر از سنتی است.
این جوان تولید کننده و پرتلاش با اشاره به اینکه بطور مستقیم 5 نفر و غیر مستقیم 10 نفر در این سالن صنعتی فعالیت می کنند، اذعان کرد: از لحاظ درآمد امسال هر چه از سال گذشته هم سود کردیم برای امسال صرف کردیم .

گاهی اوقات مرغ بیمار تحویل کشتارگاه می شود
وی، تحویل نهاده، عدم صدور مجوزها و تعزیرات را از جمله معضلات مرغداری صنعتی برشمرد و گفت: سری قبل مرغی که برای تولید هزینه کرده بودم بیمارشد و می بایست علاوه بر 50 روز، 7 الی 8 روز می گذشت تا اثر بیماری و آنتی بیوتیکی که به مرغ تزریق شده بود می گذشت تا مرغ وارد کشتارگاه و سپس بازار شود، اما تعزیرات به ما گفت که این مرغ باید طبق تاریخ خواسته شده یعنی 50 روز بارگیری شود و دامپزشکی نیز متاسفانه در جریان بیماری بود.

عدم تحویل به موقع مرغ گوشتی جریمه نقدی به همراه دارد
شیخ اکبری با تاکید بر اینکه اگر در تاریخی که جهاد و تعزیرات معین می کنند مرغ تحویل نشود اقدام به جریمه نقدی می کنند، خاطرنشان کرد: این سری مرغ گوشتی با وزن پایین بارگیری شد که جز ضرر چیزی عاید ما نشد.

گزارش از: مهین نامجو
انتهای پیام/نامجو
 


کد مطلب: 120217

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/report/120217/معیشت-سفره-مردم-تولید-قربانی-پاسکاری-مسئولان-تعطیلی-70-مرغداری-روزهای-پرالتهاب-کمبود-مرغ

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir