تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۳
۰
plusresetminus
بیمارستا نوریه، نخستین بیمارستان بومی و محلی شهر کرمان است که در سال 1296 هجری شمسی در این شهر بنا شده است. علی رغم مرمت و بازسازی این بنا در سال های گذشته اما وجود کف سازی آسیب دیده، رویت ترک های نامناسب بر دیواره های درمانگاه و در بخشی از محوطه مشاهده انباشت زباله درختان و عدم ساماندهی آنها، دل را به درد می آورد که دلیل این عدم رسیدگی چیست؟ چرا نباید برای این مکان تاریخی و با قدمت که مردم به منظور درمان مراجعه می کنند، فضاسازی مناسب صورت گیرد.
اولین بیمارستان کرمان رنج دیده از نبود بودجه/ کف سازی نامناسب حفظ تاریخ است یا بی توجهی؟
به گزارش راه آرمان؛ بیمارستان نوریه در سال ۱۲۹۶ شمسی و در انتهای خیابان زریسف کرمان بنا شده‌است، نخستین بیمارستان بومی و محلی این شهر محسوب می‌شود و با شماره ۳۶۳۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته‌است. بانی و واقف این بنا نورالله خان ملقب به ظهیر الممالک نوه ابراهیم خان ظهیرالدوله‌ است که مدتی از سال ۱۲۱۸ تا ۱۲۴۰ حاکم کرمان بوده است.

ساخت بیمارستان نوریه مربوط به سال ۱۲۹۶ هجری شمسی است. در آن سال، «نورالله خان» که نوه «ابراهیم‌خان ظهیرالدوله»، حاکم وقت کرمان بود و با لقب «ظهیرالممالک» نیز شناخته می‌شد، تصمیم به ساخت «مریض‌خانه و معلم‌خانه طبی نوریه» گرفت. علت این تصمیم نیز گویا این بوده که نورالله خان برای مراجعه به مراکز درمانی به منظور درمان بیماری خود، مشکلات و سختی‌هایی داشته است.

البته پس از ساخت این بیمارستان و در ابتدای کار، بیشتر مردم به سبب دوری آن و قرار گرفتنش در میان باغ‌ها و خانه‌های ثروتمندان و حاکمان کرمان به آن جا مراجعه نمی‌کردند و بیمارستان بیشتر مورد استفاده همین ثروتمندان و حکام و خانواده آنان بود. ولی بعدها و با گسترش پیدا کردن شهر کرمان به سمت غرب، این بیمارستان بیش از پیش جزیی از شهر به حساب می‌آمد و استفاده عموم مردم از آن نیز افزایش یافت.


گفتنی است نورالله خان برای ساخت این مرکز درمانی، دارایی‌ها و املاک خود اعم از مزارع بیاض، کریم‌آباد، گلنا‌آباد، کبوترخان، باغ زریسف و خانه واقع در کنار آن را وقف کرد.
در حال حاضر این بنا با عنوان بیمارستان و مرکز تخصصی اعصاب و روان نوریه در سطح شهر کرمان شناخته می شود که به مردم خدمت رسانی می کند که قابل ذکر است فاز دوم این بیمارستان در سال 1395 افتتاح شد. این بیمارستان دارای بخش‌های مختلفی از جمله روانپزشکی مردان،
روانپزشکی زنان، متادون، اورژانس، کلینیک و پاراکلینیک و درمانهای غیر دارویی است.

وقتی به فضای داخلی بیمارستان نوریه قدم می گذاری اگر چه صلابت این بنای تاریخی چشم جسم و جان را می نوازد و فرد حاضر در این ساختمان را به سال 1296 هجری شمسی و به دل تاریخ می برد؛ اما وجود کف سازی آسیب دیده، رویت ترک های نامناسب بر دیواره های درمانگاه و در بخشی از محوطه مشاهده انباشت زباله درختان و عدم ساماندهی آنها، دل را به درد می آورد که دلیل این عدم رسیدگی چیست؟ چرا نباید برای این مکان تاریخی و با قدمت که مردم به منظور درمان مراجعه می کنند، فضاسازی مناسب صورت گیرد.

بازسازی بیمارستان نوریه در سال 92 انجام شده است
مجتبی شفیعی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به اینکه در سال 92 و 93 سردر بیمارستان نوریه را به طور کامل مرمت کرده ایم، گفت: هیچ مشکل خاصی عملا در سردر این بنا وجود ندارد؛ اما موضوع مدیریت بهره برداری در اختیار موقوفه طرح است.
معاون میراث فرهنگی استان کرمان بیان کرد: در زمینه کف سازی و مسائل مربوط به نظافت محوطه، متولی باید پاسخگو باشد.
هاشمیان در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه بناهای تاریخی بیمارستان نوریه بازسازی و استحکام سازی شده است، اظهار کرد: چنانچه مسئله مد نظر آسفالت جاهای که مربوط به گذشته و خیابان است، حتی از تصاویری که از قدیم وجود این محوطه به صورت خاکی بوده و سنگ فرش نبوده است؛ هم اکنون نیز بخشی از محوطه سیمانی و بخشی دیگر مانند پارکینگ به صورت آسفالت است.
کف سازی بنا کار درستی است اما درآمد موقوفه به اندازه ای نیست که این کار را انجام دهیم
رئیس هیئت امنا موقوفه بیمارستان نوریه با اشاره به اینکه مهمترین نکته این است که کف سازی این بنا، با دیدگاه زیبا و جدید انجام شود، ادامه داد: از لحاظ زیبایی انجام این کار درست است؛ اما درآمد موقوفه به اندازه ای نیست که هم اکنون به کف سازی بپردازد؛ اما از نظر ساختمان، قسمت هایی از این بنا که قابل مرمت بوده و باید مورد حفاظت قرار می گرفت، حفظ
شده است.
وی با بیان اینکه مهمترین میراث این بنا تاریخی، سردر بوده است که در سال 92 با کمک میراث فرهنگی این بنا حفظ شده است، افزود: درآمدهایی که به دست می آید بیشتر از باغات موقوفه است که ابتدا باید هزینه ساختمانی شود و با توجه به اینکه در چند سال گذشته خشکسالی و آفت وجود داشته، محصول باغات به آن اندازه ای نبوده که بتوانیم بیش از نیاز درمانگاه را تأمین کنیم.
هاشمیان ضمن اشاره به اینکه چندین بار از اداره اوقاف و چند جای دیگر درخواست وام کرده ایم که بتوانیم به مسائل مربوطه به محوطه و کف سازی بپردازیم، اظهار کرد: ما بیشتر نگاهمان این است که ساختمان درمانگاه را مدرن کنیم که بیشتر جاذبه مردمی داشته باشد؛ اما با توجه به اینکه نیت واقف، تعرفه ای که ما از مردم در درمانگاه می گیریم، تعرفه خیریه و پائین است، فلذا ما از درمانگاه درآمد نداریم و هر چه در می آوریم از باغات است که بیشتر کمک به درمانگاه می کنیم تا هزینه های درمانی مردم بالا نرود.

رئیس هیئت امنا موقوفه بیمارستان نوریه با بیان اینکه برای کف سازی این بنا میراث فرهنگی برنامه و طرحی ندارد، ابراز کرد: میراث فرهنگی به عنوان متولی این امور تاکنون به ما عنوان نکرده اند که کف سازی باید بر اساس مسئله خاصی باشد و از قدیم به همین صورت بوده است و میراث فرهنگی نیز هیچگونه نگاهی به کف سازی و زیبایی بیشتر آن نداشته است، چرا که باید بنای تاریخی را حفظ کنند تا نگذارند خراب شود.
وی خاطر نشان کرد: به دلیل آنکه این بیمارستان، بیمارستان اعصاب و روان است اگر به هر طریقی آن را به زیبایی درست کنیم، نمی توانیم جذب توریست داشته باشیم؛ چرا که پزشکان اجازه نمی دهند بیماران با گردشگران با هم باشند؛ اما مترصد این هستیم که چنانچه بتوانیم وام و هزینه خوبی را تأمین کنیم که اگر توانستیم برنامه ای را در این خصوص در نظر بگیریم با میراث فرهنگی هماهنگ کنیم که بر اساس سردر طرحی را به ما بدهند و ما با توجه به آن اقدام کنیم.



انتهای پیام/م
  https://armanekerman.ir/vdchxvnzi23niid.tft2.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین