تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۵۱
۰
plusresetminus
کارشناسان مسائل مذهبی پاسخ دادند؛

خصوصیات یک خانواده اسلامی چیست؟

کارشناسان مسائل مذهبی گفتند: در خانواده اسلامی، احکام پدر و مادر هستند و لذا جایگاه آنان باید حفظ شود همچنین رفتار و برخورد محبت آمیز، کلام نیکو و شایسته نسبت به زن و شوهر و فرزندان، مسئله بسیار مهم و کلیدی است تا کانون خانواده حفظ شود.
خصوصیات یک خانواده اسلامی چیست؟
به گزارش راه آرمان؛ خانواده، نهادي است که با وجود تحولات اساسي جامعه، در اهداف و کارکردهاي خود ثابت مانده و هنوز در همه جوامع اهميت اساسي دارد. این نهاد، مناسب ترين نظام براي تامين نيازهاي روحي و معنوي بشر و بهترين بستر را براي تامين امنيت و آرامش رواني اعضا، پرورش نسل جديد، اجتماعي کردن فرزندان و برآورده ساختن نيازهاي عاطفي افراد فراهم مي آورد.
عوامل بسیاری در تحکیم بنیان خانواده تأثیر دارند که از جمله آنها می توان به حُسن معاشرت در خانواده، وجود روحیة مشورت در خانواده، صبر و پایداری زندگی، روحیة عفو و گذشت، حاکمیّت صداقت در فضای خانواده ، پرهیز از سوء ظن، آفت حسد، رازداری و وفاداری، مشی با آرامش و بی‌تکبّر، حلم و بردباری، ترس از کیفر الهی، دوری از افراط و تفریط، تواضع، دوری از سختگیری و اسراف و نیز احسان به پدر و مادر اشاره کرد.
خانواده محل اصلی رشد روحی و معنوی انسان ها
حجت الاسلام و المسلمین قاسم در گفتگو با خبرنگار ما؛ با بیان اینکه محبوب ترین کانون در پیشگاه خداوند متعال، بنای خانواده است، گفت: تقویت بنیان خانواده به عنوان عنصر اصلی اصلاح جامعه محسوب می شود و بنا به گفته بزرگان قبل از آنکه بخواهیم فردی از جامعه را اصلاح کنیم باید به اصلاح خانواده بپردازیم.
امام جمعه شهرستان بم بیان کرد: اگر بخواهیم خانواده ای قوی داشته باشیم باید از لحاظ اعتقادی، دینی و مذهبی روی آن کار شود؛ چرا که بسیاری از مسائل اجتماعی ریشه در خانواده های ضعیف دارد؛ چنانچه رفتار زن و شوهر خوب و مناسب نباشد؛ اولین افرادی که در این میان از آنها تأثیر منفی می گیرند، فرزندان آنها هستند.
وی ادامه داد: خانواده محل اصلی رشد روحی و معنوی انسان است و چنانچه فردی می خواهد به رشد معنوی بالایی برسد، راه آن این است که خانواده به این رشد برسد؛ چرا که فرزندان از خانواده خود تأثیر می پذیرند و بیشتر از آنکه به گفتار ما توجه داشته باشند، به رفتار ما توجه می کنند.
حجت الاسلام و المسلمین دانشی با اشاره به فعالیت دشمنان نظام اسلامی در سالیان اخیر جهت نابودی بنیان خانواده عنوان کرد: امروزه با گسترش رسانه ها و فضای مجازی شاهد تضعیف و فروپاشی خانواده ها هستیم؛ همان گونه که بزرگان در کشور عنایت داشته اند، هیچ کس با تکنولوژی مخالف نیست اما چگونگی استفاده از این تکنولوژی مهم است.
امام جمعه شهرستان بم تصریح کرد: دشمنان به منظور دست یافت به اهداف خود یعنی فروپاشی خانواده ها به شدت فعالیت می کنند؛ بنابراین می طلبد که مسئولان مربوطه توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشند تا بتوانیم فرزندان صالح، شایسته و در تراز نظام اسلامی به جامعه رشد و پرورش دهند.
تشریح ویژگی های یک خانواده اسلامی
مریم طباطبایی در گفتگو با خبرنگار ما؛ با تأکید بر اینکه خانواده یکی از مهمترین نهادهای جامعه است که این نهاد جایگاه ویژه در اسلام دارد، گفت: خداوند متعال در آیه 21 سوره روم می فرماید" وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً  إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ؛ و باز یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم بافکرت ادله‌ای (از علم و حکمت حق) آشکار است".
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اولین هدفی که اسلام از ایجاد بنیان خانواده بیان می کند، کسب آرامش است که این مسئله در پرتو این است که خانواده کانون مهر، محبت و عشق ورزی باشد.
وی بیان کرد: در خانواده اسلامی، احکام پدر و مادر هستند و لذا جایگاه آنان باید حفظ شود و مسئله دیگری که در چهارچوب خانواده اسلامی باید مد نظر قرار گیرد تربیت صحیح و بر اساس معیارهای دینی فرزندان است.
طباطبایی با بیان اینکه رفتار و برخورد محبت آمیز، کلام نیکو و شایسته نسبت به زن و شوهر و فرزندان، مسئله بسیار مهم و کلیدی است تا کانون خانواده حفظ شود، ابراز کرد: از جمله موضوعات دیگر در خانواده اسلامی توجه به مسئله قناعت است و این خانواده تلاش می کنند که در زندگی درگیر تجملات نشوند و با داشته های خود زندگی کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه صبر را از دیگر مقوله های مهم در یک خانواده اسلامی دانست و اظهار کرد: متأسفانه فروپاشی بسیاری از خانواده ها به این مسئله بر می گردد که اعضای خانواده صبر ندارند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در یک خانواده اسلامی به ارزش های معنوی، حجب و حیا، خوش اخلاقی و غیره بسیار بها داده می شود و در این خانواده حرف اول، حرف خداوند است و سلیقه الهی جاری است.
انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcgnz9qnak9x34.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین