تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۳
۰
plusresetminus
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان 150 نفر از کارشناسان و بهورزان، بحث نظارت بر فرآوری پسته را در این شهرستان انجام میدهند.
ساماندهی کارگران فصلی در رفسنجان از حرف تا عمل
به گزارش راه آرمان از رفسنجان؛ «کارگران فصلی» از جمله اقشار کم درآمد و ضعیف هستند که حتی در تنگنای بیکاری و کرونا با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و برای گذران زندگی مجبور هستند خانه و کاشانه خود رها کنند و به شهرها و استان های دیگر بروند.
رفسنجان از جمله شهرهای پسته خیز استان کرمان است که هر ساله میزبان کارگران فصلی پسته چین از سراسر شهرها و استان هاست.
با توجه به فرا رسیدن شهریورماه و فصل برداشت پسته در رفسنجان و از آنجاییکه دو سال است که کشور درگیر ویروس کروناست و اینکه کارگران فصلی از شهرهای دیگر به این شهرستان می آیند ناقل بیماری هستند یا نه، نگرانی هایی را برای مردم این دیار فراهم آورده است از طرفی دیگر وجود کارگران فصلی زودتر از موعد و پراکنده شدن آنها در پارک ها و میدان های اصلی شهر و اینکه آیا مسئولان فکری برای ساماندهی و اسکان کارگران فصلی برداشته اند یا نه جای سوال دارد.

محل اسکان موقت کارگران فصلی به امکانات مجهز شد

جهانگیر ملکی سرپرست شهرداری رفسنجان در گفتگو با خبرنگار ما از ساماندهی اسکان موقت کارگران فصلی در فصل برداشت پسته در رفسنجان خبر داد و گفت: محل اسکان موقت کارگران فصلی به مساحت 8 هزار مترمربع واقع در میدان امام حسین(ع) شهر  در مجاورت شهربازی قرار گرفته است که با هماهنگی فرمانداری برای اسکان دادن کارگران، تمامی تجهیزات از جمله داربست فلزی، سرویس های بهداشتی و آب گرم برای حمام و آبسردکن، ایجاد کانکس برای نگهبان و روشنایی و... در این محل انجام شده است و این مکان برای اسکان آماده است.
وی افزود: کارفرمایان برای گرفتن کارگر برای باغ های خود باید به محل اسکان نبش میدان امام حسین مراجعه نمایند.
ملکی با بیان اینکه جمع آوری متدکیان در سطح شهر باید با همکاری شهرداری، نیروی انتظامی و فرمانداری صورت گیرد، گفت: همه ارگان ها کمک کنند تا از پراکنده شدن کارگران فصلی در سطح شهر و انتشار احتمالی ویروس کرونا جلوگیری شود.

جمع آوری متدکیان با همکاری شهرداری

سرهنگ محمدجواد آرامون در خصوص کارگران فصلی، گفت: اگر کارگران فصلی در پارک یا مکانی غیر از اسکان موقت چادر زده یا پراکنده و بلاتکلیف باشند، توسط نیروهای انتظامی شهرستان به سمت محل اسکان که برای همین منظور احداث شده هدایت خواهند شد.
سرپرست فرماندهی انتظامی رفسنجان افزود: شهرداری متولی جمع آوری متدکیان سطح شهر است که با همکاری نیروی انتظامی این کار انجام می شود.

150 کارشناس بهداشتی کار نظارت بر برداشت پسته را بر عهده دارند

احمد جمالزاده هم با بیان اینکه شروع فصل برداشت پسته از نیمه های شهریور ماه در شهرستان رفسنجان شروع و تا پایان مهرماه ادامه دارد، اظهار کرد: حدود 2ماه تا 45 روز فصل برداشت پسته در رفسنجان است، هرساله روال این بوده که در فصل برداشت پسته یک سری نظارت هایی را بر فرآوری بهداشت پسته چه قبل از کرونا چه از سال قبل که درگیر بحث کرونا هستیم انجام می دادیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: ناظرین ما بحث بهداشت محل و افرادی که درضبط پسته ها فعالیت دارند را رصد و نظارت می کنند اگر جایی نیاز به آموزش، تذکر و تعطیلی محل باشد انجام خواهند داد.
وی با تاکید بر اینکه احتمال شیوع کرونا با ورود کارگران فصلی بیشتر باشد دستورالعمل هایی برای نظارت بر این امر تهیه شده ، عنوان کرد: طبق جلساتی که برای همین منظور تشکیل شد مقرر شدشهرداری یک محل اسکان موقت را برای کارگران در ورودی شهر میدان امام حسین جنب شهربازی آماده کند.
جمالزاده ادامه داد: مالکینی که نیاز به کارگر داشته باشند باید به این محل مراجعه نمایند و یک سری کارگران فصلی هم هسستند که مستقیم به روستاها و محل کار خود مراجعه می کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان کرد: در نقاط مختلف شهرستان، کارگاه های فرآوری پسته مرتب توسط بازرسین بهداشت بازدید می شوند ، آموزش به مالکین داده میشود و رعایت پروتکلهای بهداشتی توسط کارگران، فضای اسکان موقت کارگران از جمله مواردی است که کنترل می شود.
وی افزود: در صورت مشاهده تخلف تذکر و در مراحل بعدی در صورت لزوم برخورد قانونی انجام می شود.
وی ضمن توصیه به مردم بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک تاکید کرد که تهویه فضای محل اسکان کارگران هم مهم است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: از آنجاییکه که بیشتر کارگران فصلی از سیستان و بلوچستان می آیند وضعیت این استان نسبتا وضعیت خوبی دارد.
وی افزود: ارتباط و دورهمی خانواده های مالکینی که از شهرهای دیگر با وضعیت قرمزبرای برداشت پسته به رفسنجان می آیند ما را نگران کرده است که باید توجیه شوند که حتما این افراد توصیه های بهداشتی را رعایت کنند و از دورهمی و حضور در تجمعات خانوادگی پرهیز کنند.
جمالزاده با بیان اینکه شهرستان به ۱۰منطقه تقسیم و هر منطقه توسط یک نفر ناظر ستادی کنترل میشود، گفت:  قریب به 150 نفر از کارشناسان و بهورزان بحث نظارت بر فرآوری پسته را انجام میدهند.

برداشت 22 هزار تن پسته در رفسنجان

دبیرکل انجمن پسته ایران با بیان اینکه سطح زیر کشت پسته در رفسنجان 80 هزار هکتار است، اظهار کرد: میزان برداشت پسته امسال در رفسنجان 22 هزار تن است و 330 هزار نفر روز کار برداشت پسته را در این شهرستان بر عهده دارند.
حسین رضایی گفت: میزان تولید پسته امسال نیست به سال گذشته 35 درصد کمتر است و  سرمازدگی براساس مناطق مختلف متفاوت بوده مثلا در منطقه نوق بیشتر در رقم احمد آقایی و در منطقه کبوترخان در رقم کله قوچی و در حومه غربی شهرستان در رقم فندقی سرمازدگی رخ داده است.
وی عنوان کرد: هزینه تولید هر کیلو پسته در سال گذشته 110 هزار تومان بوده است و از آنجاییکه حجم محصول پسته نسبت به سال گذشته کمتر است و میزان صادرات به ارز و قراردادهایی است که با چین بسته می شود، بستگی دارد.
رضایی بابیان اینکه منطقه نوق بیشترین و  کشکوئیه کمترین میزان پسته را امسال برداشت می کنند،  تصریح کرد: نوع پوکی پسته امسال نسبت به سال گذشته بیشتر است و کمترین پوکی ده درصد است و تا الان  از 30 درصد پسته که برداشت پسته انجام شده میزان پوکی 20 درصد بوده است.
به گزارش خانه خشتی، آنچه مسلم است تلاش برای ساماندهی هرچه بهتر کارگران فصلی در این زمان که برداشت محصول پسته نزدیک است در حال انجام است اما سرعت آن اندک است و شاهد حضور کارگران در میادین داخلی شهر هستیم تا محل اسکانشان.
با توجه به وضعیت نارنجی کرونا در شهرستان رفسنجان ضرورت دارد تمامی دستگاههای متولی، برای حفظ سلامت شهروندان و کارگران اهتمام ویژه برای تبدیل حرف و دستور العمل ها به عمل را داشته باشند.
 
انتهای پیام/
 
 
  https://armanekerman.ir/vdca66n6049nu61.k5k4.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما