تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۵۴
۰
plusresetminus
کارشناسان مسائل بین الملل تأکید کردند: دولت سیزدهم اولویت سیاست خود را بر اساس همکاری مشترک با کشورهای عرب منطقه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس قرار داده است
اولویت سیاست دولت سیزدهم همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس است/  رفع نیازهای کشور از طریق تعامل با کشورهای همسایه

به گزارش راه آرمان؛ چهل روز از آغاز به فعالیت دولت سیزدهم به ریاست آیت الله رئیسی می گذرد. رئیس جمهور پیش از انتخابات ریاست جمهوری و در مناظرات انتخاباتی بارها با انگیزه‌های اقتصادی و تجاری بر گسترش روابط با کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت که سعی دارد از طریق بهبود و ارتقا روابط با کشورهای همسایه، اقتصاد کشور را نجات دهد.

همچنین آیت الله سید ابراهیم رئیسی در هنگام ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد که سیاست خارجی نظام تعامل با همه کشورها به ویژه همسایگان است. با کسانی که قصد دشمنی نداشته باشند، تعامل خواهیم داشت آن هم به شکل دوستانه، عزت مندانه و مقتدرانه.

اولویت سیاست دولت سیزدهم همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس است

حسن هانی زاده در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص اهمیت روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه با بیان اینکه دولت سیزدهم اولویت سیاست خود را بر اساس همکاری مشترک با کشورهای عرب منطقه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس قرار داده است، گفت: هر چند جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه گذشته همواره تلاش کرده تا از طریق همکاری منطقه ای پای قدرت های خارجی و حضور آنان را به خلیج فارس کاهش دهد.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: متأسفانه کشورهای حوزه خلیج فارس ثابت کرده اند که سیاست مستقلی ندارند و تابعی از سیاست های آمریکا هستند.

وی افزود: بنابراین با توجه به تغییراتی که صورت گرفته، شکست آمریکا در افغانستان و اینکه جو بایدن اهمیت زیادی به حضور نظامیان در منطقه نمی دهد؛ لذا این کشورها و به ویژه عربستان به دنبال این هستند که همکاری های خود را با جمهوری اسلامی ایران از سر بگیرند و به سمت بومی سازی سیاست های خود حرکت دهند.

هانی زاده تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز این آمادگی را دارد با کشورهای منطقه به ویژه عربستان تعاملاتی داشته باشد و از سه ماه گذشته تاکنون در بغداد بین دو تیم سیاسی ایران و عربستان مذاکراتی آغاز شده و ممکن است به زودی عربستان به زودی رابطه خود را با ایران از سر بگیرد و این مسئله، حرکتی مثبت برای کاهش تنش های منطقه ای و ایجاد یک بلوک منطقه ای با شرکت ایران وکشورهای عرب منطقه خواهد بود.

رفع نیازهای کشور از طریق تعامل با کشورهای همسایه

سید جعفر قنادباشی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت جدید امید است که با تغییر دیدگاه هایی که وجود دارد در چهار سال آینده در جهت تأمین نیازهای کشور گام برداشته شود، گفت: در گذشته متأسفانه سیاست خارجی و دیپلماسی ما محدود به برجام و رابطه با چند کشور اروپایی و آمریکایی بود که این مسئله موجب ضرر ما شد.

این کارشناس مسائل بین الملل تأکید کرد: ما همسایگانی داریم که توانایی و قدرت بالایی دارند و همچنین کشورهای اسلامی، کشورهای غیر متعهد و جنبش عدم تعهد می توانند تأمین کننده نیازهای ما باشند و در روابط متقابل ما نیازهای آنها و آنها نیاز ما را برطرف کنند و ما نیز باید از این ظرفیت بسیار بزرگ در جهت عبور از شرایطی که داریم بهره برداری کنیم.

وی عنوان کرد: در کشورهای دیگر زمانی که روسای آن کشور سفر می کنند، کارشناسان و بخش خصوصی را با خود همراه می کنند تا زمینه فعالیت بخش خصوصی در عرصه اقتصاد فراهم شود؛ به این معنا که سیاست خارجی باید زمینه ساز روابط اقتصادی خوب جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها باشد و چنانچه غیر از این باشد مسلما در مسیر غلطی حرکت می کند.

قنادباشی خاطر نشان کرد: این امیدواری ایجاد شده است که ما به جای در جا زدن در سیاست خارجی غلط و به جای آنکه وقتمان را صرف مذاکره با کشورهای دیگر شود که نتیجه علنی و ملموس ندارد؛ روابطمان را با دیگر کشورها دنبال کنیم که مسلما این مسئله موجب برطرف شدن نیازهای ما خواهد شد؛ چرا که کشورهای اسلامی و همسایه ما قابلیت های اقتصادی فراوانی را دارند و ما باید در این عرصه گام برداریم.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcezz8zojh8wxi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما