تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۲
۰
plusresetminus
گذری بر حضور نمایندگان عالی دولت در پهناورترین استان کشور؛

استانداران کرمان؛ از دیروز تا امروز

این روزها انتخاب سکاندار دولت در استان بحث داغی است که پهناورترین استان کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست. در گزارش زیر مروری بر حضور نمایندگان عالی دولت در استان کرمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی داریم.
استانداران کرمان؛ از دیروز تا امروز

به گزارش راه آرمان؛ بیش از چهل روز از آغاز به کار دولت سیزدهم می گذرد و انتخاب نماینده و سکاندار دولت در استان های کشور از جمله بحث های داغ این روزها است. استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور پس از پیروزی انقلاب شکوهمند ایران اسلامی حضور 16 استاندار را در اتاق شماره هشت ساختمان خیابان پاسداران کرمان شاهد بوده است.

محمدعلی احمدی اولین استاندار کرمان بعد از انقلاب اسلامی است که در تاریخ 30 مهر ماه 1357 به سمت استانداری کرمان منصوب شد و احمدی پس از گذشت پنج ماه در تاریخ پنجم اسفند ماه سال 57  این سمت را به حمید بهرامی دومین استاندار کرمان واگذار کرد.

حمید بهرامی که از او به عنوان دومین سکاندار دولت در استان کرمان یاد می شود از ششم اسفند ماه 1357 تا سی ام آذر ماه 1358 فعالیت کرد.

پس از بهرامی، غلامعباس زارع‌میرک‌آباد به عنوان اولین استاندار غیر بومی کرمان به استانداری کرمان آمد و زارع تنها توانست 9 ماه نماینده عالی دولت در کرمان باشد. وی متولد سال 1331  دارای مدرک کارشناسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف بود.

از دیگر سمت هایی که زارع داشت می توان به معاون وزارت کشور، معاون وزارت راه، معاون سازمان صنایع دفاع، معاون بنیاد مستضعفان، رئیس سازمان صنایع و معادن بنیاد مستضعفان، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری، عضو کمیسیون فرهنگی سازمان تربیت‌بدنی، مدیر بخش اقتصادی شهرک مهدیه قم، رئیس واحد مهندسین حزب جمهوری اسلامی، از مؤسسین و اعضای جامعه اسلامی فرهنگیان، تدریس در دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه آزاد، مرکز آموزش مدیریت دولتی، دانشکده افسری امام علی (ع)، تألیف 50 جلد از اولین کتاب های تست کنکور در سال 1350، هیئت امنای فارغ‌التحصلان دانشگاه صنعتی شریف، دبیر فارغ‌التحصیلان دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف، از اعضای مؤسسه خیریه سید الشهدا، از مدیران خیریه مرحوم دکتر جواهریان، از اعضای جمعیت طرف‌داران ایمنی راه‌ها، از اعضای انجمن ولایت، از اعضای انجمن خیریه طاها، از اعضای انجمن خیریه فاطمه الزهرا (س)، مؤلف کتاب تاریخ رجال انقلاب اسلامی مجمع استانداران و … اشاره داشت.

علی‌اصغر سامت پس از غلامعباس زارع میرک آباد به عنوان سرپرست استانداری کرمان معرفی شد و تنها پس از گذشت هفت ماه فعالیت این فرد نیز کنار گذاشته شد.

عبدالحسین ساوه در 26 آبان 1359 به عنوان سکاندار دولت در استان کرمان شروع به کار کرد و در تاریخ 26 اسفند ماه سال 1360 کار خود را به عنوان استاندار در استان کرمان به پایان رساند. ساوه متولد فروردین سال 1319 شمسی در شهر کرمان است و پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه در زادگاهش، جهت ادامه تحصیل در رشته شیمی به تهران رفت و پس از اخذ مدرک لیسانس، جهت تدریس در آموزش و پرورش کرمان استخدام شد.

وی سال‌ها به عنوان دبیر شیمی در دبیرستان‌های کرمان (امیرکبیر، ابن‌سینا، بهمنیار، فنی خرد، علوی و شریعتی) به تدریس مشغول بود و در سال 1357 شمسی در همان ابتدای حرکت اعتراضی فرهنگیان و همگان با انقلاب، به صورت فعال شرکت داشت و همراه با دیگر دوستان و همکاران، به تظاهرات و اعتصابات فرهنگیان درصحن اداره کل آموزش و پرورش تداوم می‌بخشید. از این رو با شدت گرفتن اعتراضات، وی به همراه شهید حجت‌الاسلام حاج علی ایرانمنش و آقای مشارزاده دستگیر و زندانی شدند. اما با نزدیک شدن به روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، همگی آزاد شدند. تا اینکه انقلاب اسلامی در22 بهمن 1357 به پیروزی رسید و به عنوان اولین مدیر کل آموزش و پرورش کرمان بعد از انقلاب اسلامی معرفی شدند.

حمید میرزاده ششمین فردی است که از او به عنوان نماینده عالی دولت در استان کرمان از او یاد می شود. میرزاده از تاریخ 27 اسفند 1360 تا آبان ماه 1364 در این سمت فعالیت کرد و پس از آن براساس پیشنهاد وی که معاونت اجرایی نخست‌وزیر وقت را بر عهده داشت، در خصوص لزوم رشد صنایع وابسته به نفت، کمیسیون هماهنگی علوم و تکنولوژی مواد پتروشیمیایی و صنایع پلیمری تشکیل و مسئولیت ایجاد هماهنگی برای پیشبر‌د این امر را بر عهده گرفت.

هفتمین استاندار استان کرمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی سید حسین مرعشی است که از تاریخ 12 آبان ماه 1364 تا تیر ماه 1373 در کسوت نماینده عالی دولت در استان کرمان مشغول به فعالیت بوده است.
مرتضی بانک پس از سید حسین مرعشی به عنوان دومین استاندار غیر بومی استان کرمان مشغول به فعالیت شد از 19 تیر ماه 1373 تا شهریور ماه 1376 مدیریت استان را به عهده داشت.

مرحوم مسعود محمودی دیگر نماینده عالی دولت در استان کرمان بود که در سال 1376 پس از مرتضی بانک در این سمت مشغول به فعالیت شد و تا سال 1380 در اتاق شماره هشت ساختمان استانداری کرمان حضور داشت و پس از محمودی محمد علی کریمی دهمین استاندار کرمان بود که در تاریخ  هفتم آبان ماه سال 1380 در کسوت سکاندار دولت در استان کرمان شروع به کار کرد و  تا شهریور ماه سال 1384 در این سمت فعالیت داشت.

محمد رئوفی نژاد زاده دزفول، یازدهمین نماینده عالی دولت در استان کرمان بود که وی در 23 تیر ماه سال 1384 تا تیر 1387 در اتاق شماره هشت ساختمان استانداری کرمان فعالیت کرد و او سومین استاندار غیر بومی استان به شمار می رود و پس از او حیبب الله دهمرده از استان سیستان و بلوچستان، دوازدهمین استاندار کرمان است که تا سال 1389 در استان مشغول به فعالیت بوده است.

پس از دهمرده، اسماعیل نجار اهل سمنان به عنوان استاندار کرمان در استانداری شروع به کار کرد و تا سال 1392 در این سمت فعال بود و پس از او علیرضا رزم حسینی به عنوان چهاردهمین استاندار پهناورترین استان کشور در دهم آذر ماه سال 1392 فعالیت خود را آغاز و تا دهم خرداد ماه 1397 ادامه داد.

محمد جواد فدایی از دیگر استانداران بومی استان کرمان به شمار می رود که از 23 آبان ماه سال 1397 تا 21 آبان 1399 به عنوان نماینده عالی دولت در استان کرمان فعالیت کرد و پس از محمد جواد فدایی تا به امروز کلید اتاق شماره هشت ساختمان خیابان پاسداران شهر کرمان در دستان علی زینی وند زاده ایلام است که از او به عنوان شانزدهمین استاندار پهناورترین استان کشور یاد می شود وی از 21 آبان ماه سال گذشته تاکنون در این سمت فعال است و حال باید گزینه جدید سکانداری دولت در استان کرمان معرفی شود.

آنچه که مسلم است؛ استاندار جدید  استان کرمان باید توجه در خوری نسبت به اشتغالزایی و استفاده از ظرفیت های خدادادی صنایع معدنی، کشاورزی، صنعت، گردشگری و همچنین رفع محرومیت در برخی از نقاط استان داشته باشد.
 
انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcbs8b85rhb5fp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین