تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۶
۰
plusresetminus
به مناسبت 25 شهریور روز فرار شاه بررسی شد؛

غصب 191 پارچه زمین ره آورد بنیانگذار پهلوی برای کرمانی ها

رضاخان در تصاحب اراضی به قدری معروف بود که یک روزنامه فرانسوی به وی لقب جانور زمین‌خوار داد. طمع رضا شاه به گونه ای بود که مرزهای استراحت خود را بر سر ۲هزار و ۱۶۷ روستا گسترانید و ۱۹۱پارچه با ۴هزار و ۲۵۰ خانوار در کرمان از آن خود کرد.
غصب 191 پارچه زمین ره آورد بنیانگذار پهلوی برای کرمانی ها

به گزارش راه آرمان؛ امروز 25 شهریور ماه، هشتاد سال از فرار رضا شاه می گذرد، اتفاقی که در تاریخ کشورمان فراموش نشدنی است. با ورود متفقین به ایران و نزدیک‌شدن نیروهای شوروی به تهران، رضاشاه تصمیم به فرار گرفت هیچ‌کس از رفتن او متأثر نشد چرا که او در میان مردم جایگاهی نداشت. یرواند آبراهامیان در کتاب «ایران بین دو انقلاب»  نوشت" اکثریت وسیع مردم از شاه متنفرند و از هرگونه تغییری استقبال خواهند کرد ... به نظر می‌رسد که این مردم، حتی گسترش جنگ در ایران را به بقای رژیم حاضر ترجیح خواهند داد".

رضاخان بزرگترین زمین دار ایران در سال 1320

پس از سقوط قاجار خاندان پهلوی زمام امور کشور را به دست گرفتند و در طول بیش از نیم قرن از فعالیت این رژیم، علاقه بسیار شدید خود را نسبت به زمین و داشتن املاک نشان دادند . همواره یکی از راه‌های ثروت‌اندوزی این خاندان، زمین و عواید آن بود. رضا‌خان که در آغاز کار، نه ثروتی داشت و نه قطعه‌ زمینی، با ادامه سلطنت و بسط قدرت، املاک و زمین‌های زیادی را در حاصلخیز‌ترین نقاط کشور تصاحب و ثروتی هنگفت کسب کرد؛ چنانکه هنگام ترک ایران در سال 1320 شمسی، بزرگ‌ترین مالک و زمین‌دار ایران بود و با داشتن ذخایر نقدی در بانک‌های انگلستان، آمریکا و آلمان، یکی از ثروتمند‌ترین مردان جهان محسوب می‌شد.

طرفداران او، تملک زیاد را بزرگ‌ترین عیب رضا‌خان می‌دانستند و معتقد بودند «او در ابتدای سلطنت این خوی بد را نداشت. از سال پنجم و ششم سلطنت، او را به عنوان آباد کردن املاک، به این راه هدایت کردند. رضا‌خان با توسل به شیوه‌هایی چون مصادره اموال و املاک افراد مغضوب، ضبط اموال مجهول‌المالک، خرید املاک از مالکان عمده با قیمت‌های بسیار نازل، قبول هدایا، خرید مستغلات و اراضی مزروعی پایین‌تر از قیمت بازار از مالکان مرعوب و تحت فشار گذاشتن مالکان از راه‌های گوناگون مثل قطع آب تا قبول قیمت نازل و به زور شلاق و شکنجه و راه‌های دیگر، به بزرگ‌ترین فئودال و زمین‌دار ایران تبدیل شد.

رشوه گیری، غصب و توقیف شیوه های رضاخانی در ثروت اندوزی

«رابرت گراهام» راه‌های کسب املاک را در چند عبارت خلاصه می‌کند: «رشوه‌گیری، غصب و توقیف».  او از تمام راه‌های ممکن بهره جست تا بر وسعت زمین‌های خود بیفزاید.

حسین فردوست از نزدیک‌ترین دوستان محمدرضا پهلوی نیز عنوان کرده است: «اگر می‌خواستید رضاخان خوشحال شود، درجه بدهد، مقام بدهد، یا پیشنهادی را تصویب کند، قبل از شروع، نام چند ملک را با مشخصات و قیمت آن مطرح می‌کردید و مطمئن بودید که کارتان انجام می‌شود.»

«جانور زمین خوار» لقبی که روزنامه فرانسوی به رضاخان داد

رضاخان در تصاحب اراضی به قدری معروف بود که یک روزنامه فرانسوی به وی لقب جانور زمین‌خوار داد.
این روزنامه فرانسوی نوشت: «در ایران جانور عجیبی پیدا شده که مثل شَتِه عمل می‌کند، با این تفاوت که شته برگ درختان را می‌خورد؛ ولی این جانور تاجدار زمین‌خوار است و هرچه‌قدر هم املاک مردم را می‌خورد، باز هم سیر نمی‌شود.»

غصب 191 پارچه زمین ره آورد بنیانگذار پهلوی برای کرمانی ها

طمع رضا شاه به گونه ای بود که مرزهای استراحت خود را بر سر ۲هزار و ۱۶۷ روستا گسترانید و ۱۹ پارچه با ۲۰۰خانوار در فارس، ۱۹۱پارچه با ۴هزار و ۲۵۰ خانوار در کرمان، ۱۱۵ پارچه با ۶هزار و ۳۶۵خانوار در آذربایجان، ۴۲۸پارچه در تهران با ۴هزار و ۴۲۴ خانوار، ۱۲۴۱پارچه با ۳۲هزار و ۸۷۸خانواره در گیلان و مازندران، ۱۲۵پارچه در گرگان، ۳ آبادی در علی آباد کتول، بخش عمده لرستان، شمال خوزستان و مناطقی از اصفهان را از آن خود کرد و ساکنان آنها رعیت‌اش شدند.«اراضی جزو املاک است و معنی آن این است که تمامی اراضی از آن من است و مالک شاه است» با این توصیف، املاک تبدیل به آروزهای او می‌شدند.

پی نوشت:
http://fna.ir/f2i6m0
mshrgh.ir/1038345
https://tn.ai/1417390
 
انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcc1sqs02bqi08.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین