تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۳
۰
plusresetminus
کارشناسان مسائل بین الملل تأکید کردند: اعتراف ظریف در مورد نفی واژه تعلیق در برجام و اینکه او مدعی است که این واژه در برجام نیامده و بعدا چهار بار در آن مشاهده شده، این مسئله فاجعه سیاسی برای دستگاه دیپلماسی و دولت گذشته است.
اعتراف ظریف؛ فاجعه سیاسی برای دستگاه دیپلماسی و دولت گذشته است/ او در مصدر وزارت خارجه با واژه «صداقت» بیگانه بود
حسن هانی زاده در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: اعتراف وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ظریف در مورد نفی واژه تعلیق در برجام و اینکه او مدعی است که این واژه در برجام نیامده و بعدا چهار بار در آن مشاهده شده، این مسئله فاجعه سیاسی برای دستگاه دیپلماسی و دولت گذشته است.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: چگونه می توان اطمینان کرد که وزیر خارجه یک کشور یک توافق نامه ای را امضا کند بدون آنکه به مفاد و محتوای آن به دقت توجه داشته باشد و این اظهار نظرها نشان می دهد که توافق نامه برجام به نفع ملت ایران نبوده است و اشخاصی آن را امضا کرده اند که شاید به دقت آن را مطالعه نکرده اند و این می تواند چالش جدی در حوزه سیاسی و روابط بین الملل تلقی شود.

وی بیان کرد: توافق نامه برجام برخی پیش شرط هایی را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرد که این پیش شرط ها موجب گرفتن امتیار از ایران شد؛ همچنین در طول سال های گذشته ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرد بدون آنکه طرف های دیگر بخواهند به مفاد برجام عمل کنند.

هانی زاده با اشاره به اینکه در طول چهار سال گذشته آمریکا هزار و 700 مورد تحریم علیه ایران تحمیل کرد، افزود: این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرد اما هیچ نتیجه ای برای ملت ایران نداشته است.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: برجام مشکلاتی را دارد که در آن زمان دستگاه دیپلماسی باید این مشکلات را برطرف می کرد و از جمله آنکه باید کمیته داوری بین المللی برای نظارت بر حُسن اجرای برجام در نظر گرفته می شد تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

وی با تأکید بر اینکه مسئولیت تاریخی در خصوص برجام متوجه ظریف وزیر سابق وزارت امور خارجه است، خاطر نشان کرد: او در برابر افکار عمومی باید پاسخ بدهد که چرا به دقت مفاد توافق نامه برجام را مطالعه نکرده است تا روی بندهای آن با طرف های دیگر مذاکره و تعلیق را از مفاد برجام حذف کند، به همین دلیل کوتاهی هایی صورت گرفته و هم اکنون مشخص شده است که ایران در طول سال های گذشته هزینه های سنگینی را پرداخت کرده است.

ظریف در مصدر وزارت خارجه با واژه «صداقت» بیگانه بود

کامران غضنفری در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: مدت زمانی که ظریف در مصدر وزارت امور خارجه در هشت سال دولت حسن روحانی حضور داشت، نشان داد که او با واژه ای به نام صداقت بیگانه است و چیزی به نام صداقت در واژگان کاری وی، محلی از اعراب ندارد.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در مدت زمان مذاکره هسته ای از تابستان سال 92 بارها منتقدان به وزیر سابق امور خارجه و رئیس جمهور وقت تذکر دادند که مسیر را که در پیش گرفته اید، غلط است و مذاکراتی که به این نحو انجام می دهید چیزی جز خسارت و زیان برای منافع کشور ندارد؛ اما آنها به این مسائل بی اعتنایی کردند و به دنبال اهداف جناحی، حزبی و منافع کدخدا بودند و چیزی به نام منافع ملی برای آنها اهمیتی نداشت.

وی افزود: مقام معظم رهبری در 22 مرداد سال 1393 صراحتا به ظریف وزیر سابق امور خارجه گفتند مسیری که طی یک سال گذشته در پیش گرفته اید به جایی نرسیده و هیچ تأثیری نداشته است و این امر باعث گستاخی و زیاده خواهی آمریکایی ها شده است که آنها گوش ندادند و همچنان به مسیر خود ادامه دادند و نتیجه آن شد که توافق برجام چیزی جز خسارت برای ما نداشت.

غضنفری اظهار کرد: بنده در همان زمان مقاله چند صفحه ای را در نقد و بررسی برجام منتشر کردم و در آن نشان دادم که حداقل 56 مورد از موارد برجام با اصول قانون اساسی مغایرت دارد و در تضاد صریح است و همچنین نشان دادم که مواد برجام، تمامی خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری برای تیم مذاکره کننده مشخص کرده بودند را زیر پا گذاشته اند.

این کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: اگر سر سوزنی صداقت در وجود ظریف بود و اگر اشتباه کرده بود، باید همان موقع متوجه می شد؛ من اعتقاد ندارم که اشتباه کرده اند و آنها تعمدا این توافق نامه را پذیرفته اند.

وی با بیان اینکه اگر آنها ادعا می کنند که نا آگاه بودند باید به هشدارها و تذکرات توجه می کردند و از مسیر غلطی که در پیش گرفته بودند باز می گشتند، ابراز کرد: متأسفانه از سال 94 تا تابستان امسال که دولت دوازدهم به پایان رسید، آنها همچنان بر مسیر غلط و خطایی که در پیش گرفته بودند اصرار داشتند.

غضنفری در پایان خاطر نشان کرد: در مجلس نیز به وزیر سابق امور خارجه تذکر دادند که آنچه را که می گویید صحت ندارد و در متن انگلیسی، بسیاری از این ادعا وجود ندارد؛ اما آنها حاضر نشدند که بپذیرند؛ بنابراین مسائلی که وی بیان می کند، قابل اعتنا نیست و ادعا ندانستن از او پذیرفته نیست.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcj8vevauqe8hz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما