تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۲۶
۰
plusresetminus
سید محمد علی گلاب زاده با بیان اینکه مردم کرمان در طول تاریخ در تمامی نهضت های آزادی خواهانه پیشگام بودند، گفت: شعله هایی که بر قامت مسجد جامع کرمان قد کشید و تصویر آن در رسانه های مختلف داخلی و خارجی انعکاس پیدا کرد، زمینه ای را برای تحول و دگرگونی عمیق در جریان انقلاب اسلامی به وجود آورد.
مردم کرمان در تمامی نهضت های آزادی خواهانه پیشگام بودند/ شعله های آتش بر قامت مسجد جامع کرمان، تحول عمیقی در جریان انقلاب اسلامی به وجود آورد
به گزارش راه آرمان؛ روز دوشنبه 24 مهرماه سال 1357  به دعوت جامعه روحانیت و انقلابیون شهر کرمان مجلس بزرگداشتی به مناسبت چهلم شهدای 17 شهریور تهران و سالگرد درگذشت فرزند امام خمینی(ره)، مرحوم آیت‌الله سیدمصطفی خمینی منعقد شد، بازار کرمان در آن روز به کلی تعطیل شد و در سطح شهر تعداد محدودی مغازه که ارزاق عمومی را عرضه می‌کردند، باز بودند.

مردم دسته دسته از ساعات اولیه صبح راهی مسجد جامع شدند و در اندک زمانی صحن و شبستان مسجد از حضور انبوه جمعیت پر شد، آن روز علاوه بر تعداد زیادی از اقشار مختلف جامعه، روحانیان سرشناس کرمان که در رأس آن آیت‌الله صالحی قرار داشت در آن مجلسِ بزرگداشت حضور یافتند.

در سوی دیگر شهر وابستگان رژیم برای خوش‌خدمتی به دستگاه با جمع کردن تعدادی از افراد اجیرشده و فراهم ساختن امکاناتی نظیر چوب و چماق درصدد اجرای ترفند عوامل رژیم برای سرکوب قیام مردم از طریق نمایش موسوم به کولی‌بازی بر آمدند زمینه این سرکوب از طریق  یک اقدام موازی در مقابل حرکت مسالمت‌آمیز مردم در مسجد جامع آغاز شد و عمّال رژیم با گردآوردن عده‌ای کولی و کولی‌نما در مسجد«صفا»، دستورالعمل‌های لازم را به آنان دادند.

گروه مهاجم در لباس‌های خاص و به رنگ‌هاو هیبت‌هایی درآمده بودند که رعب و اضطراب در دل‌ها ایجاد می‌کرد و چوب و چماق‌هایی در دست داشتند که به انتهایشان قلابی نوک تیز برای ایجاد زخم و جراحت متصل بود این عده با حرکت از سوی میدان مشتاقیه «شهدای کنونی» به سمت درب شرقی مسجد در حالی که شعار«جاوید شاه» را سر می‌دادند، در حدود ساعت 11:30 هجوم خود را به مسجد آغازکردند.

سید محمد علی گلاب زاده در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه مردم کرمان در طول تاریخ در تمامی نهضت های آزادی خواهانه پیشگام بودند و از آن جمله می توان به نهضت مشروطیت اشاره داشت، گفت:  بعد از فلج شدن حاج میرزا محمد رضا احمدی امام جمعه وقت کرمان و ظفر السلطنه در محل حکومتی کرمان، جرقه مشروطیت زده شده و مجد الاسلام کرمانی در این زمینه همت کرد و این رویداد تاریخی رقم خورد.

این تاریخ پژوه کرمانی با بیان اینکه در بقیه رویدادهای تاریخی نیز مردم کرمان همین گونه عمل کردند، عنوان کرد: اما با کمال تأسف باید بگوییم که ارزش واهمیت کار مردم کرمان آنگونه که شایسته است، انعکاس پیدا نکرد؛ کما اینکه اگر کتاب تاریخ بیداری ایرانیان نبود و همتی از سوی مؤلف این اثر ناظم الاسلام کرمانی صورت نگرفته بود، شاید این احقاق حق ایجاد نمی شد.



وی ابراز کرد: از نخستین روزهایی که فریادهای مردم ایران و راهپیمایی ها آغاز شد، مردم کرمان از جمله نخستین گروه هایی بودند که حرکت و اقدامات انقلابی خود را آغاز کردند و در این زمینه شخصیت هایی در کرمان بودند که عرصه لازم را فراهم کردند و از جمله آنها می توان به محمد جواد حجتی کرمانی، محمد مهدی موحدی کرمانی، مرحوم مشار زاده اشاره داشت.

گلاب زاده تصریح کرد: مردم کرمان، حرکت های آزادی خواهانه خود را به اتفاق دیگر مردم ایران آغاز کردند تا به روز 24 مهر ماه سال 1357 رسید؛ در این روز جمعیتی در مسجد جامع کرمان اجتماع کردند و در این تجمع آیت الله صالحی کرمانی نیز حضور داشت؛ متأسفانه حکومت تصور کرده بود که می تواند با شیوه های کهنه، حرکات آزادی خواهانه مردم را متوقف و آنها را آرام کند.

این تاریخ پژوه کرمانی بیان کرد: در این روز حکومت تعدادی از کولی هایی که در انتهای خیابان ناصریه شهر کرمان سکونت داشتند را بسیج کرد و آنها به مسجد جامع آمدند و آتش سوزی به راه افتاد؛ در این حادثه مردم آسیب زیادی دیدند و شهید محمد باقدرت جوپاری به درجه رفیع شهادت نائل شد.

وی با بیان اینکه رفتار و شیوه آیت الله صالحی کرمانی پس از وقوع حادثه به آتش کشیدن مسجد جامع کاملا عوض شد؛ ایشان اعتقاد داشتند که باید زمینه کار را آرام پیش برد اما زمانی که این حادثه رخ داد و زمینه ای برای نفت عموم ایجاد شد؛ آیت الله صالحی کرمانی سکوت را شکستند و مخالفت خود را آغاز کردند.

گلاب زاده ادامه داد: در حادثه به آتش کشیدن مسجد جامع تعداد زیادی از دوچرخه ها و موتور سیکلت هایی که مردم به همراه خود آورده بودند و در ضلع شرقی مسجد قرار داشتند به آتش کشیده شدند.

این تاریخ پژوه کرمانی اظهار کرد: شعله هایی که بر قامت مسجد جامع کرمان قد کشید و تصویر آن در رسانه های مختلف داخلی و خارجی انعکاس پیدا کرد، زمینه ای را برای تحول و دگرگونی عمیق در جریان انقلاب اسلامی به وجود آورد و پس از این حادثه کسی نمی تواند منکر شود که رخ داد 24 مهر ماه مسجد جامع کرمان سرعت به هدف رسیدن انقلاب را بیشتر کرد و با این وقوع این حادثه چرخ های انقلاب سرعت بیشتری پیدا کرد.

وی خاطر نشان کرد:  مردم شعار سر می دادند" مسجد کرمان را، کتاب قرآن را، خلق مسلمان را، شاه به آتش کشید" و این اقدامات و حرکت ها در سراسر کشور عمومیت ایجاد و احساس مردم را تهیج کرد و زمینه پیروزی انقلاب را به وجود آورد.
 
انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcbs5b8arhb5gp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین