تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۳
۰
plusresetminus
به مناسبت 24 مهر ماه روز ملی پاراالمپیک، به معرفی برخی از وزرشکاران کرمانی حاضر در دوره های مختلف پاراالمپیک می پردازیم.
عیان شدن اراده آهنین وزرشکاران کرمانی با حضور در رقابت های پارا المپیک/ ورزشکارانی که از معلولیت قهرمانی ساختند
به گزارش راه آرمان؛ در تقویم ملی کشور، 24 مهر ماه به عنوان روز ملی پارا المپیک ناگذاری شده است که گفتنی است اولین دوره و هفته این رقابت ها در ایران در سال 1382 با حضور 300 ورزشکار در تهران برگزار شد و پس از آن با کسب موفقیت ورزشکاران ایرانی، شورای عالی فرهنگ در سال 1394، درخواست کمیته ملی پارا المپیک را برای ثبت 24 مهر ماه به عنوان روز ملی پارا المپیک موافقت کرد.

در هر دوره از مسابقات پارا المپیک، وزرشکاران کرمانی در رشته های مختلف با کسب سهیمه به این رقابت ها اعزام می شوند. در گزارش زیر به معرفی تنی چند از وزرشکاران کرمانی در رقابت های پارا المپیک دوره های مختلف می پردازیم.



زهرا نعمتی متولد 1364 شهر گلباف کرمان است. او نخستین زن در تاریخ ورزش ایران است که موفق به کسب مدال طلا در سه پارالمپیک پیاپی لندن ٢٠١٢، ریو ٢٠١۶ و توکیو ٢٠٢٠ شده است.
نعمتی با کسب مدال طلای بازی‌های پارالمپیک تابستانی ۲۰۱۲ در شاخه ریکرو انفرادی نام خود را به عنوان نخستین و تنها زن در تاریخ ورزش ایران که موفق به کسب مدال طلا در سطح المپیک و پارالمپیک شده‌است، جاودانه کرد.

در مسابقات ریو 2016 این بانوی کرمانی اولین ورزشکار ایرانی، اولین بانوی آسیایی و سیزدهمین ورزشکار تاریخ است که توانست در المپیک و پارالمپیک کسب سهمیه کند و نعمتی در این دوره از رقابت ها با تصمیم کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچم دار ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ انتخاب شد. با این حساب او اولین بانوی مسلمان معلول است که پرچمدار کاروان المپیک یک کشور شده‌است.

 در بازی های پارالمپیک تابستانی ۲۰۲۰، نعمتی با کنار گذاشتن رقبای روسی، برزیلی و یونانی به فینال صعود کرد و پس از پنج ست بازی با ایتالیا در فینال و تساوی دو بر دو، توانست با تیر طلایی برای سومین بار به مدال طلا در رشته ریکرو انفرادی زنان دست یابد.



سعید افروز قهرمان دوومیدانی پرتاب نیزه پارالمپیک 2020 متولد 1365 در جیرفت است و او در کارنامه خود نایب ‌قهرمانی مسابقات جهانی پارا دومیدانی ۲۰۲۱ کشور امارات ثبت کرده است.

افروز در مسابقات پاراالمپیک توکیو با پرتابی به میزان ۴۰.۰۵ متر به مدال طلای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو دست یافت. او که در این مسابقه رقبای از چین (۲ نفر)، مراکش، فرانسه، کلمبیا (۲ نفر)، پاپوا گینه، تونس و عراق را پیش رو داشت، در همان پرتاپ اول از رقبایقبلی‌اش پیشی گرفت و نیزه را ۳۹.۴۸ متر پرتاب کرد. او در پرتاب دوم حدنصاب ۳۹.۴۰ متر را برجای گذاشت و با پرتابی به اندازه ۴۰.۰۵ متر به استقبال پرتاب چهارم رفت. افروز در پرتاب چهارم نیز رکورد ۳۹.۶۷ متر را به ثبت رساند.



عشرت کردستانی متولد سال 1362 استان کرمان است. در کارنامه ورزشی او کاپیتان تیم ملی والیبال نشسته بانوان معلول ایران را مشاهده می کنیم و همچنین کردستانی پرچمدار کاروان ایران در پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ بوده است. علت معلولیت او این است که در  سال۱۳۸۱ و در ۱۹ سالگی در منطقه شلمچه با قطعی پای راست دچار مجروحیت شد.

او با این تیم، مدال نقره بازی‌های پاراآسیایی 2014 اینچئون را به دست آورد و در بازی حساس ایران و امریکا در پارالمپیک ریو، عنوان بهترین بازیکن زمین را هم به خود اختصاص داد. او پس از این، تغییر رشته داد و سراغ دوومیدانی رفت . گفتنی است کردستانی در بازی‌های پاراآسیایی 2018 جاکارتا در ماده‌ پرتاب وزنه‌ بانوان، کلاس ۵۶/۵۷ F وزنه را ۹ متر و ۳۹ سانتیمتر پرتاب کرد و با این رکورد علاوه بر کسب مدال طلا، موفق شد رکورد قهرمانی آسیا را هم از آن خود کند.



پیمان نصیری از دیگر پارالمپیک کاران کرمانی است. نصیری متولد 1359 بزنجان شهرستان بافت استان کرمان است. قهرمانی در  بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن انگلستان در مسابقات دو یک هزار و پانصد متر، با زمان سه دقیقه و پنجاه و هشت ثانیه و چهل و نه صدم ثانیه به مقام قهرمانی و نشان طلا دست یافت. در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره جنوبی در مسابقات دو یک هزار و پانصد متر، مردان کلاس T۲۰ با ثبت رکورد ۴ دقیقه ۲۹ هزارم ثانیه علاوه بر شکستن رکورد بازی های پاراآسیایی به مدال طلا دست یافت.

او پس از کسب مدال طلای این دوره از رقابت ها مدال خود را به سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران تقدیم کرد. پیمان دلیل این اقدام را قدردانی از فداکاری ها و شجاعت های سردار قهرمان دفاع مقدس عنوان کرد.

در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل، در مسابقات دو یک هزار و پانصد متر، با زمان سه دقیقه و پنجاه و شش ثانیه و بیست و چهار صدم ثانیه به مقام سوم و نشان برنز دست یافت. نصیری در این مسابقه به راحتی نایب قهرمانی را با سومی عوض کرد. او درحالی که چند متر دونده لهستانی با او فاصله داشت، چند سانتی متری خط پایان با غفلت ایستاد و دونده لهستانی که پشت سر اون بود مدال برنز او را ربود. نصیری دلیل این کار را نداشتن انگیزه پس از دست رفتن طلا دانست.



علی سینا منشا زاده از دیگر پارا المپیک کاران کرمانی است که  در ۱۷ شهریور ۱۳۸۵ بعلت سقوط از ارتفاع دچار معلولیت ضایعه نخاعی شد. منشاءزاده در انتهای سال ۱۳۹۵ به عضویت تیم ملی تیراندازی با کمان معلولین درآمد. او از جمله تیراندازان توان یاب کرمانی است که در بازی های پاراالمپیک توکیو 2020 شرکت می کند.

کسب یک مدال طلا و یک مدال نقره در مسابقات جهانی جمهوری چک، در تیر ماه 1396، دریافت دو مدال نقره در مسابقات جهانی چین در شهریور ماه 1396، کسب مدال نقره درمسابقات جهانی جمهوری چک در مرداد ماه 1397، دریافت مدال طلا و کسب سهمیه پاراالمپیک در مسابقات جهانی هلند در خرداد 1398 و حضور در مسابقات پارالمپیک 2020 از جمله افتخارات منشازاده است.



منصور پور میرزایی متولد رفسنجان از دیگر پارا المپیک کاران کرمانی است که در رقابت های اخیر توکیو در رشته وزنه برداری پرس سینه 2020 موفق به کسب مدال نقره شد. پور میرزایی در این مسابقات با مهار وزنه ۲۳۵ کیلوگرم در حرکت نخست و مهار وزنه ۲۴۱ کیلوگرم در حرکت دوم برای حرکت سوم وزنه ۲۴۶ کیلوگرم را درخواست کرد که از زدن آن بازماند و رقیب آن جمیل الشبلی ورزشکار اردنی نیز موفق به زدن وزنه ۲۴۶کیلوگرم در حرکت سوم نشد اما فقط بخاطر اختلاف وزن طلا را ازآن خود کرد و قهرمان کشورمان نیز نقره ای شد.

بتول خلیل زاده فرسنگی عضو تیم ملی والیبال نشسته جمهوری اسلامی ایران از سال 93 است و از جمله مقام های کسب شده می توان به کسب مقام اول کشوری سال 92، کسب مقام دوم کشوری سال 93، کسب مقام دوم کشوری سال 94 و کسب مقام پنجم در مسابقات بین قاره 2016 اشاره داشت.

سمیه عباسپور، مریم ایرانمنش، ایمان فرحبخش، محمدرضا مهنی نسب، صادق رحیمی و سجاد مرادی از دیگر افراد کرمانی اعزامی به مسابقات پاراالمپیک 2016 بوده اند.
 
انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcceiqs02bqix8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین