تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۶:۱۷
۰
plusresetminus
مسئولان استان کرمان با اشاره به اینکه در سال جاری حدود 50 درصد محصول پسته استان دچار خسارت شده است، عنوان کردند: مسئله اساسی ما این است که کشاورزی پسته در استان هنوز به شکل سنتی انجام می شود.
برداشت پسته ایران در هر هکتار یک نهم دنیاست/ کارگاههای فرآوری و گذر از کشاورزی سنتی راه نجات طلای سبز
به گزارش راه آرمان؛ از پسته طلای سبز به عنوان محصول ارزشمند و استراتژیک در کشاورزی یاد می شود. استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور ظرفیت بسیار مناسبی در تولید این محصول ارزشمند دارد. صادرات طلای سبز ارز آوری خوبی را برای کشور در پی دارد و در کنار این مهم، تولید، برداشت و صادرات این محصول استراتژیک اشتغالزایی فراوانی را در استان ایجاد می کند.

تغییر شرایط اقلیمی، نوسانات دمایی، خشکسالی های مداوم و دیگر مسائل موجب شده است که میزان ظرفیت برداشت این محصول در استان و کشور کاهش یابد و بر همین اساس می طلبد که مسئولان امر نسبت به جبران و کاهش آسیب های پسته اقدامات لازم را انجام دهند.

عباس سعیدی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه سطح زیرکشت پسته استان بیش از212 هزار هکتار است، گفت: میزان برداشت این محصول در سال زراعی امسال در شهرستان رفسنجان با 62 هزار و 546 هکتار، در سیرجان با 43 هزار و 741 هکتار، در شهرستان زرند با 37 هزار و 432 هکتار، در شهرستان انار با 17 هزار و 747 هکتار و در راور 8 هزار و 700 هکتار، حدود 58 هزار تن بوده است.

خسارت 50 درصدی محصول پسته استان در سال زراعی جاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه حدود 50 درصد محصول پسته استان دچار خسارت شده است، عنوان کرد: جهت ارتقا وضعیت باغات پسته استان لازم است اصلاح و نوسازی باغات، تغییر ارقام نامناسب و غیراقتصادی با ارقام مقاوم و مناسب با شرایط اقلیمی منطقه، پرداخت تسهیلات بلند مدت با بهره کم به باغداران و استفاده از سیستم های نوین آبیاری در باغات پسته صورت گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به برداشت پسته در سطح استان، میزان اشتغالزایی در این فصل حدود یک میلیون نفر بوده است.
شهباز حسن پور در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص وضعیت پسته سیرجان گفت: در حال حاضر شهرستان سیرجان با سطح زیر کشت حود ۵۰ هزار هکتار دومین شهرستان از لحاظ میزان باغات پسته در استان و حتی کشور است.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توسعه بی حد و حصر باغات، علی رغم محدودیت منابع آبی، باعث افت کمی و کیفی آب و نهایتا خشک شدن بخش وسیعی از باغات شده که این امر با توجه به کاهش نزولات جوی تشدید شده است.

افزایش صادرات طلای سبز از استان با افزایش کیفیت این محصول

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان ابراز کرد: با توجه به موقعیت تجاری مناسب شهرستان سیرجان و صدور مجوزهای لازم در خصوص فرآوری و بسته بندی، طی سنوات گذشته این شهرستان تبدیل به قطب صادرات محصول پسته شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جهت ارتقاء و افزایش صادرات پسته، علاوه بر استفاده از سیستم‌های مناسب فنی برای مدیریت باغات که باعث افزایش کیفیت و میزان محصول خواهد شد؛ باید فرایند صدور مجوزها در استان و شهرستان و مراحل طولانی استعلامات تسهیل شود.

رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی افزود: با در اختیار قراردادن تسهیلات با بهره مناسب جهت تجهیز و احداث کارگاه‌های فرآوری و تخصیص تسهیلات سرمایه در گردش لازم برای تجار و بازرگانان به امر صادرات کمک‌های شایانی صورت پذیرد.

وی اظهار کرد: طی سنوات گذشته‌ به دلیل تغییرات جوی و نوسانات دمایی محصول پسته شهرستان دچار خسارات شده که در سال جاری بیش از ۷۰ درصد محصول از بین رفته است؛ بنابراین به منظور جلوگیری از این امر استفاده از ارقام‌ مناسب و پایه های مقاوم‌تر سیستم های هواشناسی به روز، باعث انجام تمهیدات لازم توسط بهره بردار می شود.

برداشت پسته ایران در هر هکتار یک نهم دنیاست

حسن پور با اشاره به مطلب فوق گفت: تولید و استفاده از تکنولوژی‌های روز مانند بخاری‌های باغی، چاهک های معکوس و غیره با حمایت از تولیدکننده در راستای کاهش هزینه تولید پیشنهاد می‌ شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسین جلالی در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص وضعیت محصول پسته گفت: برداشت این محصول نسبت به سال قبل نصف شده است، سال گذشته میزان تولید پسته استثنایی بود و در سطح کشور میزان تولید از مرز 200 هزار تن گذشت؛ اما امسال این عدد به میزان 100 تا 120 هزار تن در کشور رسیده و این نشان می دهد که میزان تولید پسته در سال جاری کم بوده است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه هر سال برای کشاورزان در عرصه صادرات پسته مشکلی به وجود می آید، عنوان کرد: بحث اصلی و اساسی ما این است که کشاورزی پسته در رفسنجان و استان هنوز به شکل سنتی انجام می شود و این مسئله نشان می دهد که ما هنوز به کشاورزان خود آموزش نداده ایم که از آبیاری نوین، اصلاح خاک، اصلاح انواع پسته را آموزش نداده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین جلالی تصریح کرد: در برخی از کشورها مانند آمریکا میزان برداشت پسته از هر هکتار 4.5 تن و در کشور دیگری مانند ترکیه میزان برداشت این محصول از هر هکتار 3.5 تن است؛ اما ما از هر هکتار 500 کیلوگرم معادل نیم تن برداشت پسته را انجام می دهیم و این وضعیت نگران کننده است.

گذر از کشاورزی سنتی راه نجات طلای سبز

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وضعیت پسته استان کرمان رو به مرگ است، اظهار کرد: می دانیم که شرایط کم آبی در استان وجود دارد و در این وضعیت 50 درصد درختان را باید از بین ببریم و این به این معنا است که کشاورزی که عمر خود را برای آبیاری و رشد درختان سپری و اشتغال خوبی را ایجاد کرده است، باید با دستان خود آنها را نابود کند؛ چرا که آب کم است.

وی گفت: به جای آنکه درختان را نابود کنیم باید استفاده بهینه از منابع آبی را به کشاورزان آموزش دهیم؛ ما در آبیاری غرقابی، باغ را پر از آب می کنیم که با این شرایط 70 درصد آب هدر می رود و تنها سی درصد جذب درختان می شود؛ بنابراین اگر ما آبیاری نوین را انجام دهیم و از سیستم قطره ای استفاده کنیم، می توانیم هفتاد درصد در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین جلالی بیان کرد: مسئولان جهت ارتقا محصول پسته استان لازم است مسئله باغات پسته و زمین های خرده مالکان را حل کنند؛ در برخی از کشورها شاهد هستیم که سه کشاورز بیشتر کار تولید پسته را انجام نمی دهند و همین افراد تعیین کننده، تولید کننده، فروشنده و صادر کننده هستند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یک قطعه زمین مالکان زیادی دارد و از یک تلمبه آب حدود 200 نفر استفاده می کنند؛ اصلاح کشاورزی در زمین های خرده مالکان خیلی سخت است؛ بنابراین باید تصمیمی در این زمینه اتخاذ شود که این زمین ها را تجمیع کنیم؛ چرا که با این کار می توانید اصلاح خاک را داشته باشیم، کود مناسبی برای آنها تخصیص دهیم و نوع درخت پسته را تغییر دهیم.

وی خاطر نشان کرد: اولین کاری که در این زمینه باید انجام شود تجمیع زمین ها است که در قالب شرکت سهامی و یا در اختیار کارفرما قرار گیرد و خرده مالکان عضو شرکت سهامی و زیر مجموعه کارفرما شوند تا ارتقا تولید و برداشت محصول پسته صورت گیرد.
 
انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcayun6u49nuu1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما