تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۷
۰
plusresetminus
مردمانی که با دیو محرومیت دست و پنجه نرم می کنند؛

تبعیض مسئولین کشوری و استانی بین عشایر جنوب و شرق کرمان

منطقه کوه شاه ریگان کماکان چشم انتظار حمايت و حضور مسئولان استانی و کشوری است.
تبعیض مسئولین کشوری و استانی بین عشایر جنوب و شرق کرمان
به گزارش راه آرمان؛ ارتفاعات بخش گنبکی (کوه شاه ) يكي از مناطق توسعه نيافته درشهرستان ریگان کرمان است كه بسیاری از ساكنان روستاهاي آن از ابتدايي ترين امكانات رفاهي وخدماتي محرومند.

منطقه کوهستانی کوهشاه به لحاظ موقعیت جغرافیایی  دارای آب وهوا سرد و معتدل (منطقه گردشگری) است که مردم این منطقه به دامداری اشتغال دارند.

دامدارانی که امرار معاش آنها به وسیله چند راس گوسفند است و در فقر و کمبود امکانات به سر می برند و بارها از بی مهری مسئولین گلایه کرده اند.

مردمانی که کمترین توقعشان سرکشی مسئولین از عشایر است از وضعیت راه و تلف شدن دام هایشان گلایه داشتند و از مسئولان مربوطه درخواست دارند که نسبت به این مشکلات توجه جدی داشته باشند.

عمده ترین مشکل عشایر کوهشاهی راه ارتباطی است که گاهی اوقات باید کیلومترها راه را پیاده طی کنند تا بتوانند مواد غذایی و علوفه دام  تهیه نمایند، هرچند که نظام برای برق رسانی انجام داده است اما هنوز بی سرسامانی عشایر در منطقه همچنان باقی است.

امید دامداران منطقه کوهشاه به مسئولین استان است که وضعیت دامداران را بررسی نمایند و بدانند یک دامدار با چه مشقاتی زندگی می کند.

گرچه خدمات رساني نظام مقدس جمهوري اسلامي باعث عمران و آباداني بسياري از مناطق روستايي كشورمان شده است اما به سبب عمق محروميت بسياري از روستاهاي ارتفاعات بخش گنبکی شهرستان ریگان هنوز با ديو محروميت و مشكلات دست و پنجه نرم مي كنند.

تعداد زياد روستاها و پراكندگي آنان محدوديت اعتبارات منطقه، قرار گرفتن برخي روستاها در مناطق سخت گذر و دور دست و جمعيت اندك برخي روستاها موجب توسعه نيافتگي تعداد زيادي از روستاها شده است.

محروميت از راه و جاده مناسب، امكانات بهداشتي، درماني، فرهنگي، آموزشي، فقر مالي از جمله مشكلات مشتركي است كه مردم آن مناطق با آن مواجه اند.

اين مناطق به رغم توانمندي ها و جاذبه هاي بكر و دست نخورده اش هنوز ساكنان آن در محروميت بسر مي برند و فقر از رخسار مردمان آن هويدا است اين منطقه با رشته کوه های شگفت انگيز، آبشارهاي زیبا و دیدنی و از همه مهمتر گیاهان دارویی را در دامن خود دارد اما اين ظرفيت ها و پتانسيل نيز اكنون نتوانسته مردمان اين ديار را مسرور و خوشحال كند.

مردم اين مناطق مردماني ساده، قانع و قدر شناس هستند كه قدرشناسي خود براي يك خدمات ساده بارها اعلام كردند.

اين مناطق در ميان زيباترين جلوه هاي طبيعت پوشيده از جنگل هاي سر سبز و بديع است اما با نگاه به چهره معصوم و مظلوم كودكان روستا فقر و سوء تغذيه زيبايي طبيعت اطراف را برايمان تلخ می کند.

اکثر ساکنان مناطق می گویند: سوخت زمستاني به جهت نبود راه مناسب در اختيارمان قرار نمي گيرد و مجبوريم از چوب جنگل ها براي گرماي منازل مان استفاده كنيم.

ديدن صحنه هاي دردناك در روستا ها دردآور و رنج تبعيض را فرياد مي زد و كوتاهي مسئولین کشوری و استانی را در رسيدگي به مشكلات مردم آشكارمي كند.

واقعا اين تبعيض و بي عدالتي دردناك است و شك نكنيد كساني كه در راه مسئوليت خود كوتاهي كرده اند فرداي قيامت بايد جوابگو باشند.

آه كودكان محروم روزي دامن گير كساني خواهند شد كه تبعيض و بي عدالتي و عدم توجه به مناطق محروم را داشته اند.

پایدار یکی از اهالي روستاها در گفتگو با خبرنگار ما مي گويد: درآمدي نداريم و اهالي روستا زندگي را به سختي مي گذرانيم كشاورزي فراواني نداريم.

آنها مهمترين خواسته خود بازديد مسئولان کشوری،استاني و نماینده مجلس از روستاي های خود عنوان مي كنند.

در پایان شوراها و دهیاران منطقه ضمن دعوت از مسئولین کشوری، استانی، نماینده مجلس و مسئولین شهرستانی اظهار کردند: مشكل راه و جاده مناسب، آب آشاميدني، نبود امكانات بهداشتي و احداث مدرسه، عدم پوشش سيما را از مهمترين مشكلات اکثر روستاهاي ارتفاعات بخش گنبکی است.

انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdcfvjdyxw6d0ta.igiw.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما