تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۷
۰
۲
plusresetminus
تنی چند از اهالی ماهان ضمن ابراز گلایه مندی از معدن کاوی در کوه پلوار این شهر تأکید کردند: این تصمیم اشتباه، تبعات زیادی از نظر زیست محیطی به دنبال دارد و موجب از بین رفتن منابع طبیعی و آلودگی منابع آب و کشاورزی این منطقه خواهد شد.
احداث معدن تهدیدی جدی برای شهر ماهان است/ این اقدام خطر آلودگی منابع آب و اراضی کشاورزی را به همراه دارد
به گزارش  "راه آرمان"؛ اهالی ماهان دغدغه زیادی در خصوص صدور مجوز بهره برداری از یک معدن در نزدیکی این شهر دارند و خواستار رفع این مشکل توسط مسئولین استان و شهرستان هستند. 

یکی از اهالی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مجوز فعالیت معدن آهک در دامنه کوه پلوار به دغدغه‌ ای، جدی برای مردم، طبیعت دوستان و دلسوزان شهر ماهان تبدیل شده است و متأسفانه دود این تصمیم گیری ها به چشم مردم می رود؛ چرا که این تصمیم اشتباه، تبعات زیادی از نظر زیست محیطی به دنبال دارد و موجب از بین رفتن منابع طبیعی و آلودگی منابع آب و کشاورزی این منطقه خواهد شد.

شهروند دیگری از ماهان در این باره ابراز کرد: در یکی دو هفته گذشته عده ای از اهالی ماهان، طبیعت گردان، کوهنوردان و فعالان محیط زیست در ارتفاعات کوه پلوار در نزدیکی شهر ماهان تجمع و به احداث معدن آهک در این کوه اعتراض داشتند.

وی ادامه داد: معترضان نگران از بین رفت ظرفیت گردشگری در منطقه کوه صفه و آلودگی منابع آب ماهان هستند.

تعلق خاطر مردم ماهان به کوه صفه
 

کوه صفه از گذشته تاکنون دارای جایگاه ویژه ای برای اهالی ماهان بوده است. این کوه یکی از جاذبه های طبیعی این منطقه به شمار می رود و نقش بسزایی در هویت بخشی به شهر ماهان دارد. به گونه ای که ساکنان این منطقه احساس تعلق خاطر بسیاری به این کوه دارند.

حرکت رسوبات آهکی زمین های زراعی را تهدید می کند 

کوه پلوار از ماسه سنگ و شیل متعلق به دوره ژوراسیک پوشیده شده است. اما معدن کاوی آن به دلیل نزدیکی آن به شهر ماهان خطرات عدیده ای برای مردم ه همراه دارد که قابل تأمل است.

با احداث معدن، حرکت رسوبات بادی در شمال ماهان، زمین های زراعتی را تهدید می کند و نیتراته شدن اراضی زراعی تهدیدی جدی برای کشاورزی این شهر محسوب خواهد شد و این در حالی است که شغلی بسیاری از مردم ماهان کشاورزی و باغداری است.

همچنین این معدن بر روی سفره های آب زیرزمینی شهر ماهان و کرمان احداث می شود که باعث آلودگی آب خواهد شد که این اقدام موجب از بین رفتن محیط زیست و به خطر افتادن حیات وحش منطقه، آلودگی هوا (ایجاد آلاینده ها و گرد و غبار) و از بین رفتن مناظر زیبای طبیعی نیز از دیگر تبعات احداث این معدن است.

بخشداری ماهان مسئول مجوز نیست 

دغدغه مردم را به حميدرضا ایزدی بخشدار ماهان منتقل کردیم. ایزدی در گفتگو با راه آرمان؛ از قانونی بودن مجوز احداث معدن خبر داد و گفت: بخشداری در این زمینه نه مجوزی داده نه مسئول مجوز است.

وی افزود: شرک میقات این معدن را به ثبت داده و ۱۳ استعلام مربوطه را گرفته است و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز دلیلی برای منع معدن کاوی نمی بیند و می گوید مشکلی برای منابع آب پیش نخواهد آمد.

 علی ای حال؛ حال باید منتظر ماند و دید آیا سرنوشت کوه صفه ماهان شبیه به کوه های زیبای دیگری می شود که قربانی توسعه و معدن کاوی شدند یا نیروی اجتماعی قادر است آن را حفظ کند؟

انتهای پیام/تاج الدینی

  https://armanekerman.ir/vdcgtt9qxak9x34.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

هشتو نییییی
هشتووووو هست