تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۴
۰
plusresetminus
احمد جهانشاهزاده با بیان اینکه ایران امروز قابل قیاس با دوران پهلوی نیست بیان کرد: خدا را شاکریم در حال حاضر در دورافتاده ترین نقاط روستایی شاهد امکانات فراوانی هستیم و مردم در رفاه و راحتی زندگی می کنند.
ایران امروز قابل قیاس با دوره پهلوی نیست/همه باید قدردان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران باشند
به گزارش راه آرمان؛ حاج احمد جهانشاهزاده پیرمرد ۱۱۱ ساله ساکن روستای شورآباد شهرستان فهرج که در زمان سه پادشاه زندگی کرده است پیرامون تفاوت های دوران قبل و بعد از انقلاب به خبرنگار ما گفت: وقتی رضاشاه سلطنت را عهده دار شد اقدام به اجرای قانون کشف حجاب کرد و موهای زنان را برید تا مجبور شوند کلاه روی سر خود بگذارند.

وی با اشاره به کشتار مردم مظلوم ایران توسط رضا شاه بیان کرد:  آن زمان رضاشاه مردم را به قتل میرساند و در یکی از حوادث حدود ۸۰ تا ۱۰۰ نفر را به قتل رساند و در گورهای دسته جمعی دفن کرد.

جهانشاهزاده پیرامون وضعیت درمانی زمان قبل از انقلاب اظهار کرد: در کل شرق استان فقط یک پزشک در شهرستان بم بود و مردم از نبود امکانات درمانی سختی های زیادی را متحمل میشدند.

این پیرمرد ۱۱۱۱ ساله فهرجی با بیان اینکه هم اکنون وضعیت درمانی کشور ایران قابل قیاس با زمان قبل از انقلاب نیست اضافه کرد: خدا را شاکریم در حال حاضر در دورافتاده ترین نقاط روستایی شاهد حضور پزشکان هستیم و مردم در رفاه و راحتی زندگی می کنند.

وی همچنین از ناامنی های زمان قبل از انقلاب بعنوان یکی از دغدغه های اصلی مردم نام برد و خاطرنشان کرد: در یکی از موارد بنده به همراه ۵ نفر دیگر از اهالی روستا را به بهانه گرفتن پول به گروگان بردند و مدت قریب به ۵ ماه در کوه ها ما را نگه داشتند.

جهانشاهزاده دلیل آزادی خود و همراهان را طرح حاج قاسم سلیمانی عنوان و اظهار کرد: حاج قاسم با طرح و برنامه ای که ارائه کرد به این افراد فرصت داد تا بجای این اقدامات به آنها زمین کشاورزی بدهد و دیگر با اشرار مسلح همکاری نداشته باشند.

این پیرمرد ۱۱۱ ساله در ادامه به اوضاع معیشتی دوران قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: وضعیت به حدی اسف بار بود که مردم فقط سال به سال و در ایام عید برنج میخوردند. 

وی همچنین پیرامون امکانات آموزشی آن زمان اظهار کرد: در منطقه نرماشیر فقط ۲ مدرسه وجود داشت و اکثرا در تعدادی از روستاها شاهد وجود مکتب خانه بودیم.

جهانشاهزاده در پاسخ به اینکه برخی جوانان امروز تحت تاثیر فضای مجازی دوران پهلوی را از لحاظ وضعیت اقتصادی مناسب میدانند گفت: این جوانان گرسنگی ها و سختی های آن زمان را ندیدند؛ باید قدردان این نظام و انقلاب باشند و سجده شکر را بواسطه نعمت های فراوان عصر حاضر بجای بیاورند.

این پیرمرد اهل شهرستان فهرج دلیل اعتراضات مردمی بر علیه شاه را اقدامات رضا پهلوی در مقابله با امام راحل دانست و بیان کرد: مردم آن زمان همت زیادی کردند ما نیز در این اعتراضات به صورت دسته جمعی حضور پیدا میکردیم و بر علیه شاه خائن شعار میدادیم.

حاج عیدمحمد رشیدی از عشایر روستای شهرستان فهرج که متولد ۱۳۲۶ است و دوران قبل و بعد از انقلاب را به خوبی به یاد دارد نیز طی گفتگو با خبرنگار ما گفت: در زمان انقلاب ما کوچ نشین بودیم و تمام زندگی ما یک پلاس، ۱۰۰ گوسفند و ۲ شتر بود.

وی با بیان اینکه در دوران قبل از انقلاب در کوه و کوهسار از روستایی به روستایی دیگر کوچ میکردیم و مکان ثابتی برای استراحت نداشتیم افزود: امروز به برکت انقلاب عشایر آبرودار، عزت دار و خانه دار شده اند.

رشیدی امنیت و آسایش امروز کشور را ثمره خون شهدا و رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری دانست و اضافه کرد: ما امروز از برکت این نظام فرزندان ما دکتر، پاسدار، معلم، قاضی و ... شده اند.

این عشایر اهل شهرستان فهرج تصریح کرد: ما اگر قدردان باشیم و قدر بدانیم تا آخر دنیا باید خود و فرزندان مان را نثار رهبرمان، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران بکنیم.

حاج احمد آوخ نیز که از عشایر دوران قبل از انقلاب شهرستان فهرج به شمار میرود پیرامون تفاوت های دوران قبل و بعد از انقلاب به خبرنگار ما گفت: آن زمان ما اصلا برق در منطقه نداشتیم و فقط شب ها از فانوس استفاده میکردیم.

وی با بیان اینکه از امکانات آموزشی فقط تعدادی مدارس ابتدایی در منطقه مستقر بودند افزود: خداوند متعال را شاکر و سپاسگزاریم الان در کورترین روستاها مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان داریم که این ها از نعمات انقلاب اسلامی محسوب می شوند.

آوخ اضافه کرد: امروز در دورترین نقاط شاهد خدمات درمانی از جمله حضور پزشکان، پرستاران و بهورزان هستیم و از لحاظ امکانات قابل قیاس با زمان قبل از انقلاب نیست.

انتهای پیام/عباسزاده https://armanekerman.ir/vdchzknzm23niqd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما