تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۶
۰
plusresetminus
همتی والا از سرزمین طلای سبز برای ایجاد اشتغال؛

چتر حمایت بانوی کارآفرین رفسنجانی بر سر ناشنوایان

بانوی کارآفرین رفسنجانی با احداث یک کارگاه تولیدی کیک و کلوچه فقط از نیروهای ناشنوا برای واحد تولیدی خود استفاده می‌کنند و چتر خود را بر سر این قشر گسترانیده است.
چتر حمایت بانوی کارآفرین رفسنجانی بر سر ناشنوایان
به گزارش راه آرمان؛ در این دنیا افرادی هم هستند که با تعلق خاطری که به زادگاه خود داشتند اقدام به سرمایه‌گذاری در آنجا کرده و عده‌ای را مشغول به کار کردند و باقیات و صالحاتی برای خود ذخیره ساختند. از جمله این کارآفرینان، بانوی جوانی‌ست که در رفسنجان سرمایه‌گذاری کرده و مهم‌تر از آن خدمت به ناشنوایان را پیشه خود ساخته است.

شیما سادات ترابی با راه‌اندازی یک کارگاه تولیدی کیک و کلوچه نظرات زیادی به خود جلب کرده‌اند و الگویی مثال‌زدنی ایجاد کرده‌اند. سادات ترابی، کارآفرین حوزهٔ ناشنوایان در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: از سال ۹۸ کارخانه‌ای را به نام کارخانه هپتینا تأسیس کردیم که با نام شرکت سحاب ثروت کویر، انواع کلمپه، کلوچه و کیک را تولید می‌کند.

کارگاهی که تمام پرسنل آن تحت پوشش بهزیستی هستند

وی افزود: تمام پرسنل ما عضو بهزیستی هستند و افراد ناشنوا و یکسری از افرادی که در بهزیستی عضو و مشغول به فعالیت هستند و همچنین بازاریابان ما ناشنوا هستند.

این کارآفرین جوان بیان کرد:  از آنجا که مواد اولیه را بسیار گران به ما می‌دهند نتوانستیم هر روز تولید داشته باشیم، و به همین دلیل توان پرداخت هزینه های نیروها و خرید مواد اولیه را نداریم، بسیاری از ارگان ها، نهادها، مسئولین، نمایندگان آمدند عکس و فیلم گرفتند و گفتند از شما حمایت می‌کنیم، به شما وام و تسهیلات می‌دهیم، اما موقع دادنِ تسهیلات می‌گویند شما باید ۷۰ درصد ساختمان را در مجموعه صنعتی بسازید تا به شما تعلق بگیرد.

ترابی تصریح کرد: با همه این مشکلات، اما در زمینه کارآفرینی همچنان ایستاده ایم و از هزینه شخصی خودمان پرداخت می‌کنیم ما خواهان ۱۵۰ نفر ناشنوا هستیم که آنجا کار کنند ان‌شاءالله که بتوانیم دوام بیاوریم و این طرح را گسترش دهیم.

وی تاکید کرد: هم اکنون نزدیک به ۸ نفر در کارگاه ما کار می کنند دو یا سه نفر بازاریاب هم خارج از کارگاه مشغول به کار هستند.

اگر دولت به ما کمک نکند و تسهیلات به ما ندهند مجبوربه تعطیل کارگاه هستیم/ کارآفرینی از دل یک خانواده ناشنوا

ترابی ادامه داد: ما هنوز به موفقیتی دست پیدا نکردیم ولی مسیر خیلی ناهمواری بوده و با موانع داخل کارخانه سفره خانه‌مان کوچک شد، سعی کردیم  از تمام تلاشمان عبور کنیم. از مسافرت ها و یکسری از کارهایی که داشتیم زدیم و موانع بسیار زیادی وجود دارد.

ترابی اظهار کرد: اگر دولت به ما کمک نکند و تسهیلات به ما ندهند مجبوریم تعطیل کنیم؛ چرا که این کار یک کار پرخطری است و ما اصلا به این کار وارد نبودیم یک دفعه به این کار وارد شدیم حداقل یک حمایتی از ناحیه دولت می‌خواهد.

 این کارآفرین جوان ادامه داد: من از ۱۸ سالگی در خیریه کار کردم نماینده غرب سفید بودم برای بچه های ناشنوا یک فروشگاه به نام شهیدان ناشنوا در گلستان امین باز کردم و فعالیت های زیادی داشتم چون خواهر و برادرهای خودم همه ناشنوا هستند، دستم از بچه های ناشنوای بهزیستی دور نبوده است و خودم از خانواده های بهزیستی هستم.

وی گفت: چون از خانواده ناشنوا بوده ام به همین علت فعالیت هایی که داشتم متفاوت و زیاد بوده است و امروزه تفاوتی بین زنان و مردان نیست، کار بیرون و فعالیت های اقتصادی باید در خون بعضی از خانم ها باشد بعضی از خانم ها ترجیح می دهند که در خانه باشند و کانون خانواده را گرم کنند، بعضی ها خانه‌داری و فعالیت اقتصادی را قبول می کنند و بعضی خانه را فراموش می کنند و تمام زندگیشان را برای کار بیرون می‌گذارند، که این کار درستی نیست.

کار اقتصادی زن و مرد نمی شناسد

ترابی افزود: موانعی که برای خانم ها وجود دارد برای آقایان هم وجود دارد یعنی کار تولید و اقتصادی زن و مرد نمی شناسد و به هر حال خانمی هم که وارد وارد عرصه اقتصادی شود برای کار و  فعالیت، مشکلاتی که جلوی راه  یک آقا هست، جلوی  راه ایشان هم وجود دارد.

کارافرین جوان ادامه داد:  یکسری موانع برای خانم ها وجود دارد که هم اکنون خیلی از آن ها را شاهد نیستیم حتی در ادارات، ارگان ها به خانم ها بهای بیشتری می دهند وقتی فعالیت زن را مشاهده می‌کنند بیشتر از او حمایت می کنند، من مسیر فعالیتم را همیشه ادامه داده بودم و از ۱۸ سالگی کار می کردم اما در این زمینه که بخواهم کارخانه تاسیس کنم همسرم خیلی از من حمایت کردند و اگر حمایت ها و هزینه ها و پرداخت های ایشان نبود من نمیتوانستم پیشرفت کنم و فقط در حد یک ایده در ذهنم بود و هیچ وقت اجرایی نمی شد.

در پایان کار افرین جوان گفت: در زمینه کارآفرینی مشکلات زیادی وجود دارد با این شرایط از مسئولین تقاضا حمایت داریم تا بتوانیم ناشنوایان بیشتری به کار گیری کنیم.

مهدی عظیمی مدیر تولید شرکت هپتینا در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: بنده۳۶ سال سن دارم و به عنوان مدیر تولید شرکت هپتینا  نزدیک به دو سال مشغول به کار هستم.

وی افزود: این شرکت توسط چندی از کارافرینان راه اندازی شده و از شروع تا امروز فراز و نشیب هایی داشته که با توجه به پشتکار مدیران مجموعه تا امروز توانستیم در بازار بی ثبات امروزی که واقعا افزایش قیمت ها ضربه بزرگی بر پیکره تمام صنعت کشور و کسانی که در این راه قدم بر می دارند زده است، پا برجا بمانیم.

سفارشات خارجی که به علت کمبود ظرفیت تولید رد شده اند

مدیر تولید شرکت هپتینا بیان کرد: در این مجموعه تعداد ۱۲ ناشنوا و ۹ مدد جو بهزیستی و ۴ نفر دیگر که کارهای اداری انجام می دهند مشغول به کار بوده اند که با توجه به مشکلات فراوان از جمله بازدهی با توجه به بازار بی ثبات امروزی این تعداد به ۱۲ نفر تغییر یافته است.

وی تصریح کرد: مسیری که از شروع  تا به امروز طی کرده ایم، واقعا سخت بوده و در بعضی از مواقع تا تعطیلی پیش رفته ولی با تلاش مدیران مجموعه هر چند با تعطیلی تو در تو دوباره شروع به کار کردیم ولی یکی از مشکلاتی که این چند وقته واقعا به ما ضربه زده، نداشتن سرمایه برای خرید مواد اولیه بوده که در بازدهی از زمان در ماه ۳ روز کاری داشته ایم  و این شرایط حکم میکند که نتونیم داخل بازار رقابت کنیم.

عظیمی تاکید کرد: از مشکلات  دیگر ما این است که دستگاه های این مجموعه به روز نیستند و همیشه در حین کار مشکل ساز می شوند، ولی با توان و برش بانو ترابی و هیئات مدیره و کادر تولید با توجه به مشکلاتی که عرض کردم توانستیم محصولات خود را در بازار معرفی کنیم.

مدیر تولید شرکت هپتینا ادامه داد: پخش محصولات ما در تمام استان ها و حتی چندین کشور خارجه که با نظر مثبت آنها روبه رو بوده ایم و حتی سفارشات بالایی از طرف خارجی داشته ایم که با توجه به ظرفیت تولید این مجموعه مجبور به رد آنها شده ایم.

وی گفت: برخی غیرمنطقی و غیر قانونی به بکارگیری کارگران زن با حقوقی کمتر از حقوق مردان می پردازند و زنان به دلیل نیاز مالی و بیکاری به دریافت حقوق کمتر از حداقل قانونی رضایت می دهند اما در مجموعه هپتینا حقوق زن و مرد به طور مساوات می باشد و در بعضی شرایط بند هایی هم در نظر گرفته شده که با توجه به سختی های کار خانم ها مستثنا قرار می گیرند.

عظیمی بیان کرد:  در بعضی از مجموعه ها به طور یقین بانو ترابی یکی از ارکان اصلی پشتیبان من و دیگر نیروها بوده است و دلسوزی های وی من رو مجاب کرده که حداکثر تلاش خود را به کار گیرم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ای کاش مسئولین ما آنهایی که از دل و جان برای کارآفرینی تلاش و تمام دارایی خود را در این راه هزینه می کنند از شرکت ما هم حمایت کنند.


انتهای پیام/ تاج الدینی https://armanekerman.ir/vdciwwazwt1arp2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین