تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۵۲
۰
plusresetminus
فاطمه رضا پور گفت: مردم کرمان در کوزه ای گندم، سکه و کهنه ای را می ریختند و آن را بر پشت بام می برند و غروب سه شنبه که شب چهارشنبه سوری بود از پشت بام پرتاب می کردند تا کهنگی و بلا از آنها دور شود و زمانی که این کوزه به پائین پرت می شد، افراد فقیر برای پیدا کردن پول ها در کوچه ها می گشتند و این نوعی صدقه جاریه بود.
پرتاب کوزه ای از گندم و سکه از پشت بام منازل برای صدقه جاریه/ گرفتن فال "چهل بیتو" و "چارشمبو" در چهارشنبه سوری
به گزارش راه آرمان؛ آئین چهارشنبه‌سوری در کرمان با برخی ویژگی‌ها و نمادهای بومی همراه است که در سال های گذشته بسیاری از این آئین های کهن به دست فراموشی سپرده شده است؛ اما با این حال برخی از آداب و رسوم در این استان باقی است و بسیاری از قدیمی ها در اجرای آئین و رسوم چهارشنبه سوری تلاش می کنند.

فاطمه رضاپور در گفتگو با خبرنگار ما؛ در خصوص آئین کرمانی ها در چهارشنبه سوری با بیان اینکه کرمانی ها در گذشته برای چهارشنبه سوری حتما سر چهارکوچه ها آتش روشن می کردند و از روی آتش می پریدند، گفت: مردم کرمان در کوزه ای گندم، سکه و کهنه ای را می ریختند و آن را بر پشت بام می برند و غروب سه شنبه که شب چهارشنبه سوری بود از پشت بام پرتاب می کردند تا کهنگی و بلا از آنها دور شود و زمانی که این کوزه به پائین پرت می شد، افراد فقیر برای پیدا کردن پول ها در کوچه ها می گشتند و این نوعی صدقه جاریه بود.

مسئول واحد مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: "فال دوره‌ای"، "چهل بیتو"، "چارشمبو"یا "مهره دور انداختن" که به "مهره تاسو" معروف است، از دیگر مراسم هایست که در چهارشنبه سوری انجام می‌شود.

وی بیان کرد: برای اینکار، دختران جوان و دم بخت، کوزه، کاسه چینی یا الکلی بر می دارند و هر کس نیتی می کند، سپس مهره، انگشتر، سنجاق و … را به عنوان نشانه داخل ظرف قرار می‌دهند.

رضاپور ابراز کرد: این ظرف را زیر چارقد دختر نابالغ یا زیر بوته گل، کنار آب روان می‌گذارند، سپس نیت می‌کنند و یک بیت شعر حافظ یا یکی از اشعار محلی را می‌خوانند و یکی از مهره ها، توسط دختر نابالغ از ظرف برداشته می‌شود؛ مهره به نام هرکس بود، بر اساس شعر خوانده شده نیت خود را تعبیر می‌کند که این مراسم امروزه با حضور همه اعضای خانواده، پدر، مادر، خواهر، برادر و فامیل انجام می شود.

مسئول واحد مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه "فال سوزنو" نیز توسط زنان در شب چهارشنبه سوری انجام می‌شود، اظهار کرد: برای انجام این فال، زنان دور هم می‌نشینند، یک سوزن خیاطی در دست گرفته، روی آن نیت می‌کنند، سپس سوزن را داخل ظرف آب می‌اندازند.

وی خاطر نشان کرد: افراد معتقدند، اگر سوزن به صورت صاف در ظرف قرار بگیرد حاجت فرد برآورده نمی‌شود ولی اگر ته ظرف قرار بگیرد حاجت شخص برآورده می‌شود؛ در در شب چهارشنبه سوری، فامیل و اعضای خانواده دور هم جمع می شوند، عدس پلو با کشمش ، رشته پلو و … درست می‌کنند؛ همچنین خوردن تنقلات از جمله آجیل‌های محلی مانند "دندلو"(هسته زردآلو)، "تُرشاله" (برگ زردآلو و هلو) و انواع تخمه‌ هندوانه، کدو، آفتاب گردان مرسوم است.

سید محمد علی گلاب زاده در گفتگو با خبرنگار ما در این باره گفت: برگزاری مراسم چهارشنبه سوری از دیگر مراسم هایی بود که مردم در گذشته قبل از فرا رسیدن سال جدید خود را موظف به انجام آن می دانستند و آن مراسم در گذشته مانند امروز نبود؛ مردم با طمأنینه و آرامش مختصر بوته ای را در مسیری روشن می کردند و از روی بوته ها می پریدند و می گفتند «زردی من از تو، سرخی تو از من».

انتهای پیام/م
  https://armanekerman.ir/vdcb8sb8grhb5sp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین