تاریخ انتشار :شنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۵۸
۰
plusresetminus
آیت الله سید احمد خاتمی با بیان اینکه ما افتخار می کنیم به ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام، ولایت آن بزرگ مردی که حداقل در قرآن کریم سیصد آیه در مورد ایشان آمده است، گفت: هیچ کس همانند امام علی علیه السلام از پیامبر(ص) مدال نگرفته است.
حداقل 300 آیه قرآن کریم در وصف امیرالمومنین است/ امام علی(ع) جامعه علمی بعد از پیامبر را از علم و معرفت خود سیراب کرد
به گزارش راه آرمان؛ امروز بیست و یکم ماه رمضان سالروز شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است؛ شخصیتی که آحاد مسلمانان جهان اسلام شیعه و سنی از ایشان به عنوان شخصیتی بزرگ یاد می کنند.

به مناسبت سالروز شهادت امام علی علیه السلام، این امام همام با دو تن از نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری و دو تن از ائمه جمعه اهل سنت استان کرمان در خصوص سیره شخصیتی و امامت این امام بزرگوار به گفتگو پرداخته ایم. مشروح گفتگوها را در گزارش زیر می خوانید.

آیت الله خاتمی در گفتگو با خبرنگار ما؛ ضمن عرض تسلیت شهادت امام علی علیه السلام گفت: زبان از گفتن فضائل و مناقب امام علی علیه السلام عاجز است؛ افتخار می کنیم که ولایت مولا امیر المؤمنین علیه السلام را داریم؛ بی تردید ایشان در بین اصحاب پیامبر بی بدیل و یگانه بود.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امام علی علیه السلام، یگانه در عرصه ایمان، جانبازی، ایثار، پایبندی به ایمان، وفاداری به پیامبر(ص)، فداکار در مسیر و راه پیامبر(ص) است.

عضو فقهای شورای نگهبان ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص)، هشتاد جنگ را با دشمنان داشتند و قهرمان در این جنگ ها مولا امیر المؤمنین علیه السلام بود؛ جنگ همراه با مجروح شدن و آسیب دیدن است، پس از شهادت امام علی علیه السلام زمانی که ایشان را غسل می دادند، عنوان شده است که جای هزار ضربت نیزه و شمشیر بر بدن امیرالمؤمنین علی علیه السلام بود.

هیچ کس مانند حضرت علی(ع) از پیامبر مدال نگرفته است/ حداقل 300 آیه قرآن کریم در وصف امیرالمومنین

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ما افتخار می کنیم به ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام، ولایت آن بزرگ مردی که حداقل در قرآن کریم سیصد آیه در مورد ایشان آمده است، تصریح کرد: هیچ کس همانند امام علی علیه السلام از پیامبر(ص) مدال نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه جنگ خندق، جنگ سختی بود و جمله ای از ایشان معروف است "ضربت امیر المومنین علی علیه السلام در جنگ خندق از عبادت جن و انس تا قیامت برتر است"، اظهار کرد: مهم آن است که پیرو صادق مولا امیر المؤمنین علی علیه السلام باشیم؛ این امام همام در نامه 45 نهج البلاغه فرموده اند که با چهار چیز علی را کمک کنید؛ گناه نکردن، دغدغه دین را داشتن، عفت دامن، لقمه و زبان را داشتن و استقامت در مسیر حق.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در دوران قدرت معاویه، روزی معاویه خواست احساسات عدی فرزند حاتم طایی را که اصحاب علی علیه السلام بود؛ علیه امیر مؤمنان تحریک کند تا شاید بتواند از علاقه‌اش به آن حضرت بکاهد؛ معاویه از او پرسید؛ طریف و طارف و طرفه (پسرانت) چه شدند؟ عدی گفت در صفین در رکاب علی بن ابی طالب کشته شدند.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: معاویه گفت علی بن ابی طالب با تو به انصاف رفتار نکرد که پسران تو را به میدان فرستاد و آنها کشته شدند اما فرزندان خود را نگه داشت؛ عدی گفت نه این چنین نیست بلکه من با او به انصاف رفتار نکردم که او کشته شد و من باقی ماندم؛ معاویه گفت علی را برایم وصف کن، او را چگونه دیدی؟ عدی گفت ممکن است از این بگذری؛ معاویه گفت نه ممکن نیست باید او را وصف کنی.

وی بیان کرد: عدی گفت "به خدا قسم او مردی دوراندیش و نیرومند و گفتارش عادلانه بود و قضاوتش با حقیقت هماهنگ بود و علم و حکمت از همه جوانبش تراوش می‌کرد. از دنیا و تجملاتش وحشت داشت اما به شب و تاریکی‌های آن انس می‌ورزید. به خدا سوگند که اشکی فراوان و اندیشه‌ای طولانی داشت؛ در تنهایی نفس خود را سرزنش می‌کرد و از او حساب می‌کشید و بر گذشته تأسف می‌خورد. لباس کم و خوراک زبر و خشن را دوست می‌داشت و در میان مردم با دیگران فرقی نداشت".

این مقام مسئول افزود: عدی گفت " از هرچه می‌پرسیدیم پاسخ می‌داد و با اینکه به طور کامل ما را به خود نزدیک می‌ساخت، از هیبت او قدرت سخن گفتن نداشتیم و به سبب آن ممکن نبود به صورتش نگاه کنیم؛ هرگاه تبسم می‌کرد گویا از رشته مروارید پرده برمی‌داشت. دین داران را بزرگ می‌داشت و با بیچارگان دوستی می‌کرد و در حکومتش به زورمندان ستم نمی‌شد".

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی تصریح کرد: عدی ادامه داد «ضعفا از دادگری امام علی علیه السلام نا امید نبودند. به خدا قسم، در نیمه شبی که تاریکی همه جا را گرفته و ستارگان غروب کرده بودند؛  علی(ع) را در محراب عبادت دیدم که اشک مانند مروارید ایرانی از دیدگانش بر گونه‌هایش می‌بارد و چون مارگزیده به خود می‌پیچد و همانند شخص داغ دیده‌ای گریه می‌کند، گویا الان ناله‌هایش در گوشم طنین انداخته که می‌گفت: ای دنیا، از چه به من رو آورده‌ای؟ از من دور شو و غیر مرا فریب ده که من صید تو نیستم و نمی‌توانی مرا به دام بیندازی.»

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: چون سخن عدی به این جا رسید، اشک از دیدگان معاویه جاری شد و با آستین چشمان خود را پاک کرد و گفت: خدا ابو الحسن را رحمت کند که این چنین بود. سپس پرسید: عدی! با این وصف در فراقش چگونه شکیبایی می‌کنی؟ گفت: مانند زنی که بچه‌ای را در دامنش سربریده‌اند که هرگز اشکش خشک نشود و اندوهش پایان نپذیرد؛ معاویه گفت: چه وقت به یاد علی می‌افتی؟ عدی گفت: آیا روزگار می‌گذارد که او را فراموش کنم!

مولوی یونس چاهانی در گفتگو با خبرنگار ما؛ ضمن عرض شهادت امام علی علیه السلام گفت: ما ضربت خوردن و شهادت این امام بزرگوار را را بهترین ماه، بهترین شب، شب قدر می بینیم و شهادت ایشان ضربه بزرگی بر پیکره امت اسلام وارد کرد.

امام جمعه اهل تسنن منطقه رمشک قلعه گنج اظهار کرد: امام علی علیه السلام، شخصیت بزرگی است که پیامبر (ص) در رابطه با ایشان فرمودند"أنَا مَدینَهُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها"؛ این امام همام اولین کسی بود که دعوت پیامبر اکرم را برای دین اسلام پذیرفت.

وی با اشاره به جایگاه والا و بالای امام علی علیه السلام در آن دوران عنوان کرد: اسلام آوردن امام علی علیه السلام، ضربه بزرگی بر پیکره کفر و شرک وارد و نصرت و یاری برای اسلام  و پیامبر اکرم(ص) بود و این امام همام با داشتن شخصیت و جایگاه والایی که در نزد پیامبر(ص) داشت، داماد ایشان شد.

حضرت علی(ع) جامعه علمی بعد از پیامبر را از علم و معرفت خود سیراب کرد

مولوی چاهانی با اشاره به حضور امام علی علیه السلام در غزوات و جنگ های مختلف در کنار پیامبر(ص) تصریح کرد: این امام همام بعد از رحلت پیامبر(ص) با شخصیت بزرگ خود آنچنان خدمات بالایی را برای اسلام و مسلمانان انجام داد و جامعه علمی آن زمان را از علم و معرفت خود سیراب کرد.

حضرت علی(ع) امام همه مسلمانان است

امام جمعه اهل تسنن منطقه رمشک قلعه گنج با تأکید بر اینکه کتاب نهج البلاغه امام علی علیه السلام در نزد هر مسلمانی با ارزش ترین کتاب بعد از قرآن کریم است، اظهار کرد: لقب حیدر کرار را پیامبر(ص) به امام علی علیه السلام اعطا کرد؛ یعنی حمله کننده با شدت و سرعت و امام علی علیه السلام در هیچ جنگی شکست نخورد و هیچ پهلوانی در مقابل ایشان توانایی مقابله را نداشت.

وی تأکید کرد: امروز میلیونها انسان عاشق امام علی علیه السلام در همه جای دنیا نسبت به ایشان  محبت و دوستی دارند و این امام بزرگوار برای تمامی مسلمانان است.

حضرت علی(ع) مورد احترام شیعه و سنی است

مولوی شهیکی در گفتگو با خبرنگار ما؛ ضمن عرض تسلیت شهادت امام علی علیه السلام گفت: این امام بزرگوار، شخصیتی است که مورد احترام آحاد مسلمانان شیعه و سنی است و تمامی مسلمانان ایشان را قبول دارد و تمامی شخصیت ها و بزرگان برای امام علی علیه السلام احترام خاصی قائل هستند.

امام جمعه اهل سنت بخش نگین کویر فهرج ادامه داد: امام علی علیه السلام اسوه جامعی است و با توجه به عظمت و خردی که ایشان داشتند، این امام بزرگوار الگویی برای همگان است.

وی ابراز کرد: یکی از مسائل مهمی که ما در مورد امام علی علیه السلام می دانیم در زمینه عبادت، شجاعت، تقواف علم و غیره است؛ این امام همام شخصیت بسیار بزرگی است و دشمنان سعی می کنند تا دیدگاه مسلمانان را نسبت به امام علی علیه السلام بد جلوه دهند اما به این مسئله نرسیده اند.

امام علی(ع) الگویی بی نظیر در تمام عرصه ها است

مولوی شهیکی اظهار کرد: اگر جوان و نوجوانی می خواهد به حقیقت دست پیدا کند، اگر فردی در قهرمانی و شجاعت می خواهد الگویی برگیرد، بهترین الگو امام علی علیه السلام است؛ این امام همام در ساده زیستی بسیار معروف و مشهور است و همچنین در هر بُعد و عرصه ای که نگاه می کنیم؛ امام علی علیه السلام یکه تاز میدان و بی نظیر بوده اند.

امام جمعه اهل سنت بخش نگین کویر فهرج با تأکید بر اینکه آحاد مسلمانان شیعه و سنی باید در تمامی ابعاد و عرصه ها از امام علی علیه السلام پیروی کنیم و ایشان را الگو قرار دهیم، خاطر نشان کرد: بسیار زیاد در میان اهل سنت و شیعه نام فرزندان خود را علی می گذارند و این مسئله نشان محبوبیت و مقبولیت امام علی علیه السلام است.
 
انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcawin6w49nuy1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین