تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۴
۰
plusresetminus
آنچه از سفره رمضان حاصل می شود؛

شکوفایی حس کرامت و عزت نفس در ماه میهمانی خدا

خداوند میهمانی وسیع در ماه مبارک رمضان برای بندگانش ترتیب داده و احترام ویژه ای برای انسان در این ماه قائل است، در این ماه به بندگانش شرافت، عزت و کرامت عطا می کند؛ این حس به انسان کمک می کند تا به درجه کمال و سعادت دست یابد.
شکوفایی حس کرامت و عزت نفس در ماه میهمانی خدا
به گزارش راه آرمان؛ انسان دارای دو بَعد جسمی و روحی است و برای ارتقاء سلامت جسمی، توجه به مسایل غذایی، پوشاک، مسکن و هر آنچه که به سلامت جسم کمک می کند را در برنامه زندگی خود قرار می دهد.
 
از طرفی روح انسان هم نیاز به آرامش دارد و از آنجایی که روح آدمی فطرتاً خداجو است یکی از راه های کسب آرامش، معنویت است؛ خداوند برای اینکه انسان هم از لحاظ سلامت جسمی و هم از منظر روحی و روانی به آرامش برسد ماه رمضان و مه روزه داری را برای بندگان قرار داده و همه را به میهمانی ویژه دعوت کرده است.
 
سلامت جسمی با روزه داری تأمین و تضمین می شود در حقیقت روزه داری بر پایه اصول صحیح می تواند به پاکسازی بدن از سموم و مواد زاید کمک کند همچنین آرامش روحی را نیز در این ماه می توان با عبادت کردن کسب کرد، علاوه بر قرائت قرآن و گفتن اذکار و دعاها که چندین برابر عبادت است، حتی نفس کشیدن انسان روزه دار هم عبادت محسوب می شود تمام ساعات در روزه داری طلایی و تمام لحظاتش ناب هستند.
 

تقویت روح در ماه رمضان منجر به کاهش مشکلات روحی و روانی می شود

 
حجت الاسلام مرتضی جمالی  کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: انسان با روزه گرفتن به آرامش روحی و روانی می رسد همچنین روزه داری تمرینی برای افزایش صبر و استقامت در برابر مشکلات است.

حجت الاسلام مرتضی جمالی با اشاره به اینکه روزه داری راهی برای تقویت روح، تزکیه نفس و مخالفت با خواسته های نفسانی است بیان کرد: وقتی روح تقویت شود مشکلات روحی و روانی برای انسان قابل تحمل تر می شود و این مشکلات در جامعه هم کاهش میابد.
 
وی که مسئولیت ‌دفتر نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان را نیز بر عهده دارد در مورد آثار معنوی ماه مبارک رمضان افزود: خداوند فضیلت خاصی برای این ماه قرار داده است و اگر به دنبال احساس معنویت در وجودمان هستیم در این ماه می توان آن را حاصل کرد، در این ماه خداوند شرافت، کرامت و عزت نفس را به بندگانش عطا می کند و در نتیجه انسان در این ماه میهمان ویژه پروردگار است.
 
حجت الاسلام جمالی تصریح کرد: خدا احترام ویژه ای در این ماه برای انسان قایل است و این حس به انسان کمک می کند به کرامت و عزت نفس بیشتری دست پیدا کند.
 
وی اظهار کرد: باید در این ماه در نظر داشته باشیم که به میهمانی چه کسی دعوت شده ایم و چقدر مورد کرامت خدا قرار می گیریم، بنابراین هرچه انسان از بدی ها در این ماه پرهیز و تقوای الهی پیشه کند کرامت و عزت نفس بیشتری را حاصل می کند.
 
مسئول ‌دفتر نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن می فرماید ما انسان را در ماه رمضان تکریم می کنیم به گونه ای که خواب و نفس کشیدن انسان عبادت و تسبیح است، قرائت هر آیه از قرآن کریم مطابق با قرائت کل قرآن است.
 
وی گفت: روزه داری تغذیه جسم و خواندن قرآن غذای روح است؛ نباید در این ماه ناسپاسی کرد بهتر است در این مهمانی خدا، با انجام روزه داری و گفتن اذکار و ادعیه ها و تلاوت آیه های قرآنی هم جسم وروح را تقویت کنیم هم اینکه توشه ای از نیازهای روز قیامت برای خود فراهم اوریم.
حجت الاسلام جمالی خاطرنشان کرد: خداوند در سوره مدثر می فرماید” قرآن تذکره است برای کسانی که می خواهند به خدا برسند، چرا از قرآن فرار می کنید مثل گورخرانی که از شیر درنده فرار می کنند؟ ” لذا ظلم و ناسپاسی نکنیم و با خدا دوست باشیم و سخن و حکمت های او را در قرآن که راهگشای مشکلات زندگی ها است مطالعه کنیم.
 

جلسات قرائت قرآن و افطاری دادن، انسان ها را از حالت انزوا بیرون می آورد

 
محمدجواد افشارپور  جامعه شناس هم در تشریح آثار اجتماعی ماه مبارک رمضان اظهار کرد: مراسماتی مانند جلسات قرآن و دعوت به افطار و شام در ماه مبارک رمضان همبستگی اجتماعی را زیاد می کند.

محمدجواد افشارپور بیان کرد: در جامعه ای که از حالت روستایی به شهر نشینی تبدیل شده و متأسفانه انسجام و وحدت بین افراد از بین رفته است و نیز در چهاردیواری های منازل مسکونی در محیط شهرسازی و آپارتمان نشینی، مردم تنهایی و جدایی گزینی را تجربه می کنند.
 
وی افزود: این نوع زندگی شهرنشینی موجب ایجاد افسردگی، ناراحتی و تنهایی شده است لذا برپایی جلسات قرآن و دعوت به افطاری و مهمانی شام در ماه رمضان می تواند همبستگی اجتماعی را افزایش دهد و حالت تنهایی و انزوا از بین برود.
 
افشارپور از دستاوردهای دیگر در ماه مبارک رمضان از لحاظ جامعه شناسی به از بین رفتن انگیزه های جرم در جامعه در این ماه اشاره کرد و گفت: ماه رمضان افراد را به سمت کنترل درونی نزدیک کرده و انرژی معنوی را در جامعه منتشر می کند.
 

افزایش روح ِ عفو، گذشت و تواضع در ماه رمضان

 
وی تصریح کرد: به برکت همین معنویت؛ بسیاری از آلودگی ها و شرارت ها در جامعه کاسته شده و انگیزه های مجرمانه را نیز از بین می برد و زمینه اصلاح جامعه فراهم می شود.
 
این جامعه شناس خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان روح ِ عفو، گذشت و تواضع در مردم بیشتر می شود و به کاهش آسیب های اجتماعی کمک می کند.
 
وی گفت: از طرفی حضور بیشتر مردم در مراسمات جمعی از جمله شرکت در نماز جماعات مساجد و صرف افطاری باعث بالا رفتن وحدت و همبستگی اجتماعی خواهد شد و افراد از انزوا و تنهایی که سوغات زندگی شهر نشینی و آپارتمان نشینی بوده خلاصی می یابند.

انتهای پیام/
https://armanekerman.ir/vdchz-nzk23ni-d.tft2.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما