تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۳۱
۰
plusresetminus
به مناسب گرامیداشت مقام معلم میزگرد مجازی با حضور دو تن از فرهنگیان کرمانی برگزار شد که در این نشست عنوان شد که یکی از مشکلات امروز معلمان، مسائل اقتصادی و معیشتی است که با فعالیت دولت سیزدهم و مجلس انقلابی یازدهم، اقدامات مؤثری در این راستا انجام شده است.
توجه به عزتمندی و کرامت معلم در دولت سیزدهم/ نقش آفرینی ویژه آموزش و پرورش در پرورش نسل آینده ساز کشور/ اقدامات مؤثر دولت و مجلس برای حل مشکلات معیشت فرهنگیان
 به گزارش راه آرمان؛ در ایام گرامیداشت مقام معلم قرار داریم و با توجه به اینکه بعد از گذشت همه گیری بیماری کرونا و پس از تعطیلات سال جدید شاهد برگزاری حضوری مدارس و آموزشگاه های عالی بوده ایم؛ به همین مناسبت با دو تن از فرهنگیان کرمان در خصوص شرایط حاکم بر مدارس و آموزش و پرورش میزگرد مجازی را برگزار کرده ایم که مشروح آن را در گزارش زیر می خوانید.

راه آرمان: حضوری شدن کلاس های آموزشی چه تأثیراتی را برای شما به عنوان معلم و دانش آموزان دارد؟

منوره منصوری نزدیک به بیست و یک سال است که در پست مدیریت مداررس در حال فعالیت بوده و هم اکنون مدیر مدرسه دبیرستان شهدای هفت تیر شهر کرمان است. وی در این باره گفت: با همه گیری بیماری کرونا و برگزاری کلاس ها به صورت غیر حضوری، اولیا متوجه نقش پررنگ شغل معلمی شدند.

این بانوی فرهنگی کرمانی با بیان اینکه معلمی شغل نیست؛ بلکه هنر است؛ در این شغل، فرد با انسان ها چهره به چهره کار می کند و به آنها در عرصه تعلیم، تربیت و یادگیری، آموزش می دهد، عنوان کرد: با تعطیل شدن مدارس در همه گیری کرونا، مضراتی از قبیل دور شدن دانش آموزان از نظم، عدم مشارکت فعال دانش آموزان در فعالیت ها، عدم استفاده از تجربیات جمعی همراه بود.

افزایش سطح یادگیری با آموزش حضوری

وی بیان کرد: در آموزش چهره به چهره و حضوری دانش آموزان، سطح یادگیری افزایش می یابد و دانش آموزان مدیریت کلاس را به عهده دارند و همچنین در آموزش مجازی اکثر دانش آموزان به دلیل عدم تحرک، ورزش و شادابی، دچار چاقی شده بودند.

منصوری ادامه داد: با غیر حضوری شدن مدارس در حالی ایاب و ذهاب دانش آموزان کاهش پیدا کرده بود اما خانواده ها باید برای تهیه بسته های اینترنتی و گوشی هوشمند هزینه می کردند و از سوی دیگر آسیب ها و خطرات فضای مجازی برای دانش آموزان ایجاد می شد که این مسئله از مدیریت مدرسه خارج بود و خانواده ها باید در این عرصه اقدام می کردند.

امیر عمرانی از فرهنگیان شهر کرمان و دبیر شاغل در اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان است. وی در این خصوص گفت: در سال های اخیر با توجه به شیوع بیماری کرونا، کلاس های آموزشی در مقاطع مختلف به صورت آنلاین و حضوری برگزار می شد و با همه گیری بیشتر ویروس کرونا آموزش آنلاین رونق زیادی گرفت.

دانش آموزان از طریق آموزش به رشد علمی و دینی دست پیدا می کنند

این دبیر کرمانی افزود: کم تحرکی، افسردگی، چاقی دانش آموزان از پیامدهای آموزش غیر حضوری است و همچنین در این نوع آموزش، ارزشیابی به صورت واقعی انجام نمی شود؛ چرا که زمانی که دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار می دهیم، آنها کتاب در اختیار دارند و با راهنمایی اطرافیان خود به سوالات پاسخ می دهند.

وی بیان کرد: دنیا امروز، دنیای تکنولوژی است و خواه ناخواه به این سمت باید حرکت می کردیم و شیوع بیماری کرونا موجب شد که زودتر به این سمت سوق پیدا کنیم و در کنار آموزش حضوری از آموزش غیر حضوری نیز استفاده کنیم تا در زمانی که حوادث طبیعی رخ می دهد و برگزاری کلاس به صورت حضوری امکان پذیر نیست از روش غیر حضوری می توانیم برای آموزش دانش آموزان استفاده کنیم.

عمرانی تصریح کرد: امروز نمی گوییم که مدارس تعطیل هستند بلکه می گوییم که آموزش به صورت غیر حضوری انجام می شود؛ همان گونه که شهید باهنر گفتند ممکن است مدارس تعطیل شوند اما آموزش تعطیل بردار نیست و یکی از معانی تربیت، رشد است که دانش آموزان از طریق آموزش به رشد علمی و دینی برسند.



شکل گیری مطلوب شخصیت و شناخت توانمندی ها از دیگر ویژگی های برگزاری حضوری مدارس

این فرهنگی کرمانی اظهار کرد: با حضوری شدن کلاس های آموزشی، دانش آموزان مهارت های فردی، اجتماعی، ارتباطی، انتقادی و حل مسئله را فرا می گیرند و این مسائل موجب می شود تا دانش آموزان در کنار آموزش کتاب های درسی، تجربیات عملی خارج از کلاس درس، آداب معاشرت و روابط اجتماعی را فرا بگیرند.

وی تأکید کرد: در مدارس امکاناتی همچون آزمایشگاه، کارگاه، امکانات ورزشی وجود دارد و دانش آموزان با حضور در این مکان های می توانند توانمندی های خود را ارتقا دهند و بهره مندی از این امکانات به صورت خاص برای دانش آموزانی که از این تجهیزات بی بهره هستند، بسیار مفید است.

عمرانی ابراز کرد: دانش آموزان با حضور در مدارس می توانند از معلمان و مشاوران خود مشورت بگیرند و چنانچه مسائل و مشکلاتی در محیط مدرسه، اجتماع و خانه دارند را مطرح کنند.

توجه به عزتمندی و کرامت معلم در دولت سیزدهم

این دبیر کرمانی خاطر نشان کرد: شکل گیری مطلوب شخصیت، خلاقیت و نوآوری، ایده پردازی، شناخت توانمندی ها، شکوفایی استعدادها، کمک به هم نوع، شهروند خوب بودن و بسیاری از ویژگی های دیگر که برای بهزسیتی و بهتر زندگی کردن نیاز است با حضور دانش اموزان در مدرسه و دریافت آموزش ها در مدرسه امکان پذیر است.

راه آرمان: رویکرد جدید وازرت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم را چگونه ارزیابی می کنید و به جهت ارتقا نظام آموزشی چه مواردی از سوی مسئولان باید اتخاذ شود؟

منوره منصوری در این زمینه گفت: طرح رتبه بندی معلمان از اواخر دولت یازدهم مطرح بوده است و طی ده سال گذشته متأسفانه اقدامی در خصوص این طرح انجام نشد؛ اما در دولت سیزدهم در این راستا خوب کار کرده اند و آئین نامه اجرایی این طرح رسیده است و به زودی بخشنامه آن صادر خواهد شد و به صورت قانون در خواهد آمد و این مسئله موجب خرسندی من و همکارانم است.

این بانوی فرهنگی کرمانی تأکید کرد: به نظر می رسد در دولت سیزدهم به عزتمندی و کرامت معلم توجه ویژه ای شده و خواهد شد و حتی شاهد بوده ایم که برای معیشت فرهنگیان تدارک دیده شده است که احتمالا به زودی اعلام می شود.



فرهنگیان قشر تأثیر گذار در تربیت نسل تراز انقلاب اسلامی

امیر عمرانی در این باره اظهار کرد: مواردی که در شرایطی فعلی از سوی وزیر آموزش و پرورش مطرح شده است چنانچه جنبه عملی داشته باشد، بسیار خوب و مطلوب است و باید در این زمینه قدردان بود؛ چرا که فرهنگیان از جمله اقشار تأثیر گذار جامعه هستند و در تربیت نسل تراز انقلاب اسلامی نقش آفرین هستند؛ بنابراین به این قشر باید توجه کافی شود.

این دبیر کرمانی بیان کرد: آنچه که در زمینه ارتقا نظام آموزشی باید از سوی مسئولان اتخاذ شود در راستا کیفیت بخشی است؛ نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم و همچنین به عدالت آموزشی و تربیتی باید توجه ویژه و خاص شود.

وی ابراز کرد: سند تحول بنیادین تنها سندی است که در آموزش و پرورش مورد توجه و عنایت قرار گرفته است و ما بر اساس بندهای این سند می خواهیم در افق 1404 به حیات طیبه برسیم و بنابراین باید تلاش کنیم تا در این زمینه اتفاقات مثبت و خوبی رخ دهد.

معلمان باید نسل جوان را با مولفه های انقلاب آشنا کنند

عمرانی بیان کرد: در سند تحول بنیادین از معلم و مربی در مدارس به عنوان مرجع علمی یاد می شود که باید به وظیفه دینی نسل جوان در کنار تعلیم و تربیت توجه داشته باشد و بنابراین مربی را به عنوان راهبر آموزشی و تربیتی مشاهده می کنیم که در این راستا معلمان باید از طریق آموزش های مستمر توانمند شوند.

راه آرمان: در آغاز چله دوم انقلاب در سال 1397 شاهد انتشار بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری بوده ایم که این بیانیه خطاب به ملت ایران و به ویژه جوانان بیان شده است. ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص دستاوردهای شگرف چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی موارد متعددی را در عرصه های گوناگون بیان داشتند و توصیه‌هایی اساسی به ‌منظور جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ بیان فرمودند. آموزش و پرورش در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب به چه میزان اقدام کرده است؟

منوره منصوری در این رابطه ابراز کرد: آموزش و پرورش بیشترین نسل جوان را در خود جای داده است و این نهاد، تنها نهادی است که می تواند برنامه دراز مدتی برای این نسل و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی داشته باشد؛ بنابراین معلمان و فرهنگیان باید مؤلفه های انقلاب را به جوانان آموزش دهند و نسل جوان را با فرهنگ اصیل اسلامی آشنا کنند.

این بانوی فرهنگی کرمانی ادامه داد: مأموریت اصلی آموزش و پرورش در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، این است که توانمندی های انقلاب را به جوانان و نوجوانان آموزش دهد تا امیدورزی و امید پروری را در نوجوانان و جوانان ایجاد کند.



نقش آفرینی ویژه آموزش و پرورش در پرورش نسل آینده ساز کشور

امیر عمرانی در این باره با بیان اینکه یکی از اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، آموزش و پرورش است، گفت: آموزش و پرورش، پرورش نسل را به عهده دارد و با جمعیتی از دانش آموزان از مقطع تحصیلی پیش دبستانی تا دبیرستان ارتباط دارد؛ بنابراین این نهاد نقش ویژه ای در پرورش نسل آینده ساز کشور دارد.

این دبیر کرمانی افزود: یکی دیگر از مسائلی که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن تأکید شده است، حفظ تمامیت ارضی است که در این عرصه از گذشته تاکنون شاهد حضور این قشر عظیم در مناسبت های مختلف بوده و هستیم؛ همچنین از دیگر محورهای بیانیه گام دوم انقلاب به اوج رساندن مشارکت مردمی است که در راستا در آموزش و پرورش ورود داشته و ما شاهد برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی، مجلس دانش آموزی، تشکل های معلمان هستیم.
 
راه آرمان: فرهنگیان چه مشکلاتی دارند که وزارت آموزش و پرورش باید در راستای مرتفع شدن آنها اقدام اساسی انجام دهد؟

منوره منصوری در این خصوص با تأکید بر اینکه مشکل اساسی فرهنگیان معیشت است، عنوان کرد: به نظر می رسد دولت سیزدهم در این زمینه اقداماتی را انجام می دهد؛ مشکلات اقتصادی موجب شده است که برخی از فرهنگیان علاوه بر شغل دبیری، فعالیت دیگری را نیز داشته باشند.

سرانه مطالعه در کشور بسیار کم است

این بانوی فرهنگی کرمانی ابراز کرد: اگر پایه های اقتصادی را محکم کنیم و فرصت مطالعاتی بیشتری را به دبیران دهیم، قطعا رویکرد و بُعد علمی آنها بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: متأسفانه سرانه مطالعه، کشور ما بسیار کم است و در کل دنیا میزان سرانه مطالعه ما به 8.2 می رسد که این سرانه کم است و دولت باید فرصت مطالعاتی ریاگان ایجاد کند؛ چرا که در دوره قبل برای استفاده از برخی از کلاس های ضمن خدمت برای دانش افزایی باید وجه پرداخت می کردیم که در هیچ جای دنیا اینگونه نیست؛ اما در دولت سیزدهم به نظرم این مسئله جایگاهی ندارد.

امیر عمرانی در این رابطه گفت: فرهنگیان قشر عظیم و زحمتکش هستند و امام راحل فرمودند معلم امانت داری است که انسان امانت اوست که هنر بزرگ تو انسان سازی است و باید به این قشر توجه شود.

اقدامات مؤثر دولت و مجلس برای حل مشکلات معیشت فرهنگیان

این دبیر کرمانی بیان کرد: یکی از مشکلات امروز معلمان، مسائل اقتصادی و معیشتی است که با فعالیت دولت سیزدهم و مجلس انقلابی یازدهم، اقدامات مؤثری در این راستا انجام شده است.

وی افزود: طرح رتبه بندی معلمان سال ها به حاشیه رانده شده بود اما شاهد هستیم که این طرح ساماندهی شده است و انتظار داریم که این طرح به شکل صحیح و به موقع انجام شود تا مشکلات معلمان مرتفع شود.

عمرانی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل و مشکلات فرهنگیان، مسکن است که در این دولت آغاز کار انجام شده است و باید تلاش کافی صورت گیرد تا این قشر دغدغه نداشته باشند؛ چرا که با نداشتن دغدغه این قشر بهتر می توانند به آموزش دانش آموزان بپردازند و خروجی خوبی را ایجاد کنند.

این دبیر کرمانی خاطر نشان کرد: مشکلات ساختاری در خصوص حذف معاونت پژوهشی در دولت قبل ایجاد شده است و این در حالی است که مقام معظم رهبری بر این مسئله تأکید دارند و علی رغم نیاز به فعالیت های پژوهشی و تحول بنیادین این مهم بنا به دلایلی به شدت کاهش یافته است و همچنین حذف و ادغام امور تربیتی در اداراتی که با یکدیگر سنخیتی ندارند، از دیگر ایرادات است که متولیان امر در این راستا باید تلاش کنند.
 
انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdchv-nzk23niqd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین