کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش میدانی از مشکلات کشاورزان جیرفت؛

دست دلالان؛ رونق و امان را از کشاورزان گرفته است

18 ارديبهشت 1401 ساعت 22:59

واسطه‌گری و دلالی در میادین میوه و تره‌بار شهرستان جیرفت؛ یکی از معضلات قشر زحمت‌کش کشاورز به شمار می‌آید و کشاورزان جیرفتی از بی‌رونقی و نبود بازار مناسب فروش در محصولات کشاورزی همچون گوجه رنج می‌برند و روزانه درگیر این معضل بزرگ هستند.


به گزارش "راه آرمان" از جیرفت؛ یکی از کشاورزان جیرفتی که عصر امروز یکشنبه در میدان میوه و تره‌بار در گرمای طاقت‌فرسا منتظر فروش بار گوجه خود بود از روند نامناسب چرخه بازار خرید و فروش گلایه کرد.

کشاورز جیرفتی از وجود مشکلات در چرخه تولید، بازار و مصرف گفت و افزود: معضل دلالی از آفت‌های بسیار بد بخش کشاورزی است که همیشه و در همه فصول سال با این مشکل کشاورزان دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی به بیان راهکار مناسب در جهت حل مشکلات بخش کشاورزی سخن به میان آورد و اظهار کرد: صادر کنندگان محصولات کشاورزی و میدان دارهای بزرگ می‌توانند با کشاورزان در جهت خرید به موقع بار و محصول مرغوب قرارداد منعقد نمایند و در این راستا بار آن‌ها به موقع به بازار هدف انتقال یابد.

او ابراز کرد: کشاورزان از عدم تعادل در بخش فروش محصولات کشاورزی رنج می‌برند و این موضوع را می‌توان به جرأت گفت که با گذشت یک روز، تفاوت قیمت زیاد و عدم تعادل در قیمت‌ها به وضوح مشاهده می‌شود.

این کشاورز جیرفتی بیان کرد: مشکل اصلی کشاورزان فروش است که توان فروش را در بازار ندارند و این به عنوان یک مشکل اساسی در بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

وی از مشکلات سر راه کشاورزان سخن به میان آورد و افزود: هزینه بالای اجاره بهاء، کودها و سم‌های تقلبی که در بازار وجود دارد، زحمت کشی‌هایی که توسط کارگران صورت می‌گیرد باز هم جوابگوی این قشر از جامعه نمی‌باشد و جوانانی هستند که با مشکلاتی که وجود دارد هنوز محصول آن‌ها به قیمت مناسب به فروش نمی‌رسد.

کشاورز جیرفتی تنها نهاد نظارتی و تصمیم‌گیر را در بخش کشاورزی فرمانداری و سازمان جهاد کشاورزی دانست و عنوان کرد: وجود واسطه و دلال در میان چرخه تولیدات محصولات کشاورزی به عنوان آفت عمل می‌کند که باید با برنامه‌ریزی برطرف شود.

او در ادامه گفت: عظیم‌ترین و بزرگترین مشکل کشاورزان بذر نمونه تقلبی و کود و سموم با درجه اثرگذاری بسیار پائین است که به هیچ عنوان برای کشاورز جوابگو نیست و اثرگذاری بسیار پائینی دارند.

وی پیشنهاد اپلیکیشن و نرم‌افزار جامع فروش محصولات کشاورزی را تنها راه‌حل برون رفت از مشکلات فروش محصولات کشاورزی دانست و افزود: تمرکز کار با ساخت نرم‌افزار جامع کشاورز برطرف خواهد شد.

کشاورز جیرفتی در ادامه اظهار کرد: تنها راه‌حل خروج از مشکلات ساخت و تعبیه اپلیکیشن جامع کشاورز است که با ساخت و روانه کردن آن در بازار؛ میدان‌دار، کشاورز و صادرکنندگان تمامی مشخصات بار و محصول و اعلام نیاز خود را ثبت خواهند کرد و با این رویه بار کشاورز مشخص است که چه شخصی آن را می‌خواهد خریداری نماید و این فرآیند به عنوان خرید تضمینی، کشاورز را آسوده خاطر می‌کند.

انتهای پیام/ امیری


کد مطلب: 126766

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/report/126766/دست-دلالان-رونق-امان-کشاورزان-گرفته

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir