تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۳۸
۰
plusresetminus
تنها راهکار تثبیت قیمت ها و قطع دست دلالان ایجاد تشکل ها و تعاونی ها است که در بحث قیمت توافقی ورود کرده تا بازار را جهت خرید منصفانه ترغیب کنند و کشاورز متضرر نشود.
روسیه و اروپا مقصد سیرهای بنفش شهداد/ قطع دست دلالان از قیمت گذاری سیر با تشکیل تعاونی و تشکل ها

به گزارش راه آرمان؛ استان کرمان به دلیل برخورداری از تنوع اقلیمی ظرفیتهای بی نظیری در حوزه محصولات کشاورزی دارد؛ یکی از این محصولات سیر بنفش شهداد است که به دلیل مرغوبیت قابلیت صادرات و ارزآوری را نیز دارد.

 

صادرات ۷۴ هزار دلار سیر در سال ۱۴۰۰
 
سینا خسروی مدیر بازرگانی  وزارت صمت نیز در گفتگو با راه آرمان از میزان صادرات سیر خبر داد و تاکید کرد: سال گذشته ۷۴ هزار دلار صادرات سیر داشتیم که این عدد نسبت به مدت مشابهه در سال گذشته  بین ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد صادراتی را تجربه کرده ایم.
 
وی ادامه داد: صادرات سیر به قیمت داخلی کیلویی ۲۰ هزار تومان صورت گرفته که ارزش صادرات هر کیلو سیر بوده و میزان ۹۴ هزار تن سیر خشک صادرات داشتیم و اما هنوز صادرات پودر سیر و محصول فرآوری آن را نداریم.


۶۰۰هکتار سطح زیر کشت سیر در مناطق تکاب و شهداد

محمددهقانی رییس جهاد کشاورزی شهرستان شهداد در خصوص کشت سیر در این منطقه به خبرنگار راه آرمان گفت: سیر شهداد از نوع سیر بنفش است که با عملکرد ۴۵تن در هکتار ( سیر سبز) در سطح۶۰۰هکتار در مناطق تکاب، شهداد و به میزان کمی در اندوهجرد کشت می شود.
 
رییس جهاد کشاورزی شهداد اذعان کرد: کشت سیر در شهداد از ۱۵ شهریور آغاز و تا اواخر مهر ماه ادامه دارد میزان بذر مورد نیاز در هر هکتار ۱۰۰۰کیلوگرم است و کشت به صورت دستی و عمدتا توسط خانم ها انجام می شود.
 

روسیه، عراق و اروپا مقصد سیرهای بنفش شهداد

وی مزیت سیر شهداد نسبت به سایر مناطق  را رنگ بنفش آن و کیفیت طعم و مزه اش دانست و گفت: به علت طعم متفاوت این نوع سیر عمده برداشت سیر شهداد به صورت تازه به کشورهای روسیه، عراق و برخی کشورهای اروپایی صادر می شود.
 
رییس جهاد کشاورزی شهرستان شهداد تاکید کرد: مشکل عمده این محصول در بخش شهداد نبود یک تشکل مردمی قوی است که از زمان کاشت تا برداشت، فروش و ارسال به صنایع تبدیلی در جهت مکانیزه کردن و علمی کردن این فرایند قدم بردارد و از امکانات دولتی اعم از کارشناسان و تسهیلات و... استفاده کند.
 
سواستفاده دلالان از عدم اتحاد کشاورزان بومی و غیربومی

وی ادامه داد:  سودجویان و دلالان از  خلاء اتحاد کشاورزان بومی و غیر بومی سواستفاده کرده و در راستای خرید محصول کشاورزان کم لطفی کرده و نرخ را در پایین ترین حد قرار می دهند.

وی تاکید کرد: متاسفانه در سال های اخیر برخی از خریداران با خرید مدت دار سیر از کشاورزان و نپرداختن وجه آن ها سبب از بین رفتن اعتماد کشاورزان شده اند.

دهقانی تاکید کرد: خوشبختانه عملیات احداث سردخانه در بخش شهداد زده شده است که با راه اندازی این سردخانه ۳۰۰۰تنی در اندوهجرد گام مثبتی در نگهداری سیر خواهد بود.
 
وی به دیگر اقدامات این نهاد برای توسعه این محصول کشاورزی اشاره کرد و گفت: راه اندازی راه ارتباطی شهداد گودیز-اندوهجرد تاثیر به سزایی نیز در توسعه این محصول دارد و یک واحد صنایع تبدیلی سیر و سردخانه در شهداد در حال تاسیس است.
 
حسین مهرابی معاون اقتصادی استاندار نیز در کارگروه تنطیم بازار استان عنوان کرد: در ابتدای سال گزارشی از اداره کل اطلاعات به ما داده شده بود مبنی بر این که صادرات سیر روان انجام نمی شود، قیمت سیر روی زمین کشاوری به ۲ تا ۳ هزار تومان رسیده که  نیازمند این است تا  کارگروه توسعه صادرات تدبیری برای متعادل سازی نرخ گذاری بیندیشد تا قیمت خرید سیر در مزرعه بالاتر رود.
 
وی ادامه داد:مشاهده می شود در حالیکه در کرمان در میوه فروشی ها سیر را کیلویی ۱۸تا۲۰ هزار تومان به فروش می رسانند و حتی ماشین های  فروش سیر در معابر شهری نیز سیر را  تا نرخ ۱۲ هزار تومان به فروش می رسانند اما هزینه پرداخت شده به کشاورز بسیار ناچیز است.

محمدخیراندیش رییس جهاد کشاورزی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ما تاکید کرد: قیمت سیر روی زمین ۲۵۰۰ تومان بود که ۲ هفته پیش با خرید سازمان تعاون روستایی ، و ورود آقای رئیسی و همکاران شان  در جهاد کشاورزی به میزان زیادی قیمت تغییر کرد و به ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ رسیده است.


وی به سطح تولید و زیر کشت سیر در  شهداد اشاره کرد و گفت: ۶۵۰ هزار هکتار داریم که شامل ۲۵  هزار تن  است که هر هکتار دارای ۴۰ تن محصول است  و درحال حاضر قیمت چهل تن محصول سیر در هر هکتار به ۲۰۰ میلیون تومان رسید که این میزان نسبت به گندم که می شود هر هکتاری ۳۰ میلیون تومان  بسیار مقرون به صرفه تر است .

 
رضا آهنگری مدیر زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در گفتگو با راه آرمان اذعان کرد: یکی از چالش های تولید سیر نبود بذر و نحوه کشت علمی این محصول است و هر ساله با یک سری موارد و مشکلات مواجه می شویم  و در بحث فنی کار، ممکن است بیماری خاصی وارد منطقه و مزارع شود یا نباتاتی داشته باشند به طور خاص که در زمین هم می مانند  و آلودگی به وجود می آورند.

آهنگری تاکید کرد: تحقیقات کمی هم روی این نوع کشت و بدر بومی انجام شده است اما این موضوع باعث کاهش تولید می شود.
 

مدیر زراعت و باغبانی جهاد کشاوری با بیان اینکه در منطقه ما بحث خود مصرفی و خرد بودن اراضی نیز چالش زاست، گفت: ما هنوز رقم مناسب سیر را به صورت ثبت شده  نداریم و عملا این مورد بین خود کشاورزان دست به دست می شود و در برخی موارد از استان های دیگر وارد شده و کشت می شود، گاهی بذر حتی از خارج کشور وارد می شود و در کشور و مناطق مستعد سیر کشت می شوند.
 
وی  به قیمت سیر اشاره کرد و گفت:  دلالان به علت اینکه در بحث سبزی و صیفی تولید انبوه دارد بنابر این در زمانی که تولید می شود به هر شکلی ورود پیدا می کنند که قیمت مصوبی که اعلام می شود افت پیدا می کند.
 
لزوم ورود تشکل ها و تعاونی ها برای جلوگیری از ضرر کشاورزان

آهنگری با بیان اینکه علی رغم اینکه همه هزینه ها بالا می رود و همه کالا ها روند صعودی دارند  اما در بحث سیر، زمان خرید افت قیمت صورت می گیرد، گفت: تنها راهکار تثبیت قیمت ها ایجاد تشکل ها است که باید ورود پیدا کنند، تعاونی ها نیز  در بحث قیمت توافقی ورود کرده تا بازار را جهت خرید منصفانه  ترغیب کنند و کشاورز متضرر نشود.
 
وی تاکید کرد: باید از تعیین نرخ قیمت به واسطه دلال گری جلوگیری کرد، در ابتدای فصل قیمت هر کیلو سیر  ۸ هزار تومان بود  که در سطح شهر به قیمت ۱۰ هزار تومان عرضه می شد اما در زمانی که به پیک تولید رسید  قیمت ها  به شکل و بهانه های مختلفی دست کاری می شوند مانند معضل حمل بار و این در حالی است که اصلا مشکل کمبود کامیون نیست اما با ایجاد  رعب در دل کشاورز از ماندن محصول بر روی زمین او را مجبور به فروش محصول با قیمت کیلویی ۲ هزار تومان می کنند که این افت قیمت دردسر می شود.

قطع دست دلالان از قیمت گذاری سیر با ایفای نقش سازمان تعاون روستایی


مدیر زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمان تنها راهکار مبارزه با دلالان و سود جویان را سازمان تعاون روستایی متشکل از زیر مجموعه هایش که اتحادیه تعاون روستایی، اتحادیه تعاونی تولید است و خود این  تشکل ها مردم نهاد هستند، دانست و گفت: با ورود این تشکل ها  می شود توافقی خرید انجام داد یا زیر ساخت نگهداری محصول را در منطقه ایجاد کرد تا از افت قیمت ها جلوگیری شود.
 
اشتغال ۲۴ هزار نفری در منطقه شهداد با محصول سیر

وی در پایان خاطر نشان کرد: میانگین تولید سیر در شهداد ۴۰ تا ۴۵  تن است که با احتساب ۶۵۰ هکتار می توان برآورد کرد تا  ۲۴ هزار نفر در منطقه شهداد تنها با کاشت و برداشت سیر اشتغال ایجاد کرد.

 
انتهای پیام / طهماسبی
 



  https://armanekerman.ir/vdchz-nzi23ni6d.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین