کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از نگین خاورمیانه چه می دانید؟

لزوم توجه به ظرفیت عظیم کشاورزی در «کالیفرنیای ایران»/ جایگاه بسیار خوب محصولات «هند کوچک» در بین استان های کشور

21 ارديبهشت 1401 ساعت 21:04

از شهرستان جیرفت استان کرمان به دلیل ظرفیت بسیار بالا در حوزه تولید محصولات کشاورزی به نام هند کوچک ایران و یا کالیفرنیای ایران یاد می شود.


به گزارش راه آرمان؛ مردم مناطق جیرفت به لحاظ کشاورزی در سطح بسیار خوبی قرار دارند و این جایگاه توانسته است جنوب کرمان را از دیگر مناطق متمایز نگه دارد.

مردم شهرستان جیرفت در فصول مختلف سال در جهت رونق بخشیدن به بخش کشاورزی محصولات با کیفیت و مرغوب کشت می‌کنند و این مرغوبیت به لحاظ تولید داخلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کشاورزی پایدار در جنوب کرمان توانسته است مسیر رونق اقتصادی را در این منطقه فراهم آورد و کشاورزان برای رسیده به محصولات با کیفیت از هیج زحمت و کوششی دریغ نخواهند کرد.

صنایع تبدیلی و فرآوری بر پیکره کشاورزی از مواردی است که در این حوزه بسیار مهم به شمار می‌آید که بایستی کشاورزان به آن تأکید بسیاری داشته باشند.

امروزه تولیدات و محصولات کشاورزی بخش جداناپذیر اقتصاد هر کشور است اما تولید مبتنی بر صنایع روی دیگر اقتصاد پس از تولید است.

صنایع تبدیلی و فرآوری ضمن اشتغال‌زایی، کاهش واسطه‌ها و عدم ضرر کشاورز و تولید کننده در بحث اقتصاد مقاومتی و همچنین صادرات برای کشور بسیار حائز اهمیت است.

کشاورزان با برنامه‌ریزی و آینده‌نگری مناسب می‌توانند برداشت مناسب‌تری را از زمین‌های کشاورزی خود داشته باشند.

جنوب کرمان به لحاظ شرایط آب و حاصل‌خیزی خاک یکی از مناطق مستعد کشت است

یکی از کشاورزان جیرفتی که چند سال است در این حوزه به کشت گوجه، سیب زمینی و پیاز روی آورده است گفت: حمایت از کشت‌های جدید در منطقه جیرفت می‌تواند به کشاورزان کمک کند و این شهرستان به لحاظ بافت اقلیمی هم گرمسیر و هم سردسیر قابلیت تولید کشت‌های نو و جایگزین را دارد.

وی افزود: با کشت‌های جایگزین به جای کشت‌های فعلی می‌توان از تک کشتی و ضرر جلوگیری کرد و کشاورزان در تنوع محصولات و کشت‌های خود باید دقت نمایند.

وی در ادامه بیان کرد: تنها راه‌حل کشاورزان شهرستان جیرفت از لحاظ کم آبی این است که روی به کشت های کم آب آورند.

کشاورز جیرفتی اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی متنوع منطقه کشت‌هایی نظیر گوجه و سیب زمینی پیشنهاد می‌ شود که بسیار مهم است.

وی ابراز کرد: منطقه جنوب کرمان به لحاظ شرایط آب و حاصلخیزی خاک یکی از مناطق مستعد کشت می‌باشد که کشاورزان در همه فصول سال از زمین‌های زراعی خود به نحو مطلوب استفاده می‌کنند.

محصولات مرغوب کشاورزی شهرستان جیرفت در استان‌های کشور جایگاه بسیار خوبی دارند

یکی از غرفه‌داران خرید محصولات کشاورزی گفت: محصولات مرغوب در شهرستان جیرفت باقی نمی‌مانند و در استان‌های همجوار به فروش می‌رسند که این محصولات از لحاظ کیفیت و مرغوبیت جایگاه بسیار خوبی در شهرستان‌های دیگر دارند.

وی افزود: بسته‌بندی محصولات کشاورزی در شهرستان جیرفت باید به مرحله‌ای برسد که همه کشاورزان در حد مطلوب محصولات خود را بسته‌بندی نمایند و این کمک خوبی به فروش هر چه سریع‌تر محصولات خواهد کرد.

این غرفه دار در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه جیرفت از تنوع آب و هوایی مناسبی برخوردار است همه نوع کشتی صورت می‌گیرد و این تنوع بازار محصولات را در دیگر شهرستان‌ها رونق می‌بخشد.

حجره‌دار میدان تره بار شهرستان جیرفت اظهار کرد: وجود کامیون‌های حمل بار در ساعات مشخص و ارسال به استان‌های همجوار رونق را برای کشاورزان بیشتر ایجاد کرده است که در این راستا باید کامیون داران با به راه آمدن کشاورزان این مسیر را هموارتر نمایند.

وی ابراز کرد: استفاده از کود مناسب در کشاورزی موجب می شود تا محصول از لحاظ کیفیت و کمیّت از درجه بسیار بالایی برخوردار شود و این امر بستر فروش بیشتر را فراهم می‌آورد.

وی افزود: بسته‌بندی که برای محصولات کشاورزی در بین کشاورزان انجام می‌شود به نحو مطلوب نیست که کشاورز عمده کار باید برای فروش محصول خود به قیمت مناسب به این موضوع اهمیت دهند.

حجره‌دار میدان تره بار جیرفتی به بیان نبود کامیون حمل بار که توانایی و کشش انتقال بار با تُناژ بالا را به دیگر استان‌ها داشته باشد وجود ندارد و این به عنوان یک امر مهم به شمار می‌آید که باید در این زمینه نیز کار اساسی صورت گیرد.
 



















انتهای پیام/


کد مطلب: 126853

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/report/126853/لزوم-توجه-ظرفیت-عظیم-کشاورزی-کالیفرنیای-ایران-جایگاه-بسیار-خوب-محصولات-هند-کوچک-بین-استان-های-کشور

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir