تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۱۷
۰
plusresetminus
مولوی چاهانی گفت: فتوای تاریخی آیت الله میرزای شیرازی در لغو امتیاز تنباکو، قدرت های بزرگ استعماری را به زانو در آورد.
لغو امتیاز تنباکو نقطه عطفی در تاریخ ایران اسلامی بود/ به زانو در آمدن قدرت های استعماری با فتوای تاریخی آیت الله میرزای شیرازی
به گزارش راه آرمان؛ قرار دادی با ایران در زمان ناصر الدین شاه و شرکت انگلیسی رژی بسته شد که بر اساس این قرار داد، خرید و فروش و تولید محل توتون و تنباکوی ایران در داخل و خارج، به مدت پنجاه سال به صورت انحصاری به ماژور تالبوت و شرکای او داده شد  و در مقابل، صاحبان امتیاز متعهد شدند سالانه مبلغ پانزده هزار لیره انگلیسی و یک چهارم سود کمپانی را پس از کم کردن همه مخارج، به دولت ایران بپردازند.

انعقاد این قرارداد و انتشار خبر آن باعث شد تا موجی از مخالفت ها در كشور از فارس شروع شود و در ادامه به تهران، اصفهان، تبریز و ... رسید. این مخالفت ها به گونه ای بود كه «علی اكبر فال اسیری» یكی از مجتهدان در شیراز بر بالای منبر از زیر عبا به نشانه جهاد شمشیر بیرون كشید.

این اتفاق ها موجب شد تا دولت، علی اكبر فال اسیری را به بصره تبعید كند و این اقدام بر خشم مردم فارس افزود. در چنین شرایطی «آیت الله میرزا حسن شیرازی» به عنوان مرجع بزرگ شیعیان از سامرا در فتوایی اعلام كرد «الیوم استعمال تنباكو و توتون بای نحو كان حكم محاربه با امام زمان علیه السلام است». تاجران و بیشتر مردم پس از شنیدن این فتوا در قیامی هماهنگ و یكپارچه توتون ها را آتش زدند و حتی در دربار ناصرالدین شاه نیز قلیان ها شكسته شد.

لغو امتیاز تنباکو نقطه عطفی در تاریخ ایران اسلامی بود/ به زانو در آمدن قدرت های استعماری با فتوای تاریخی آیت الله میرزای شیرازی

مولوی یونس چاهانی در گفتگو با راه آرمان؛ با تأکید بر اینکه مرجعیت در کشور ما همواره نقش بسیار مهم و تأثیر گذاری را داشته است و با اشاره به مناسبت تاریخی لغو امتیاز تنباکو توسط آیت الله میرزای شیرازی، گفت: امتیاز تنباکو در اختیار شرکت های استعماری انگلیس قرار داشت و آنان با این برنامه می خواستند تا به اهداف و نقشه های خود برسند و فرهنگ غربی را درایران پیاده کنند.

امام جمعه اهل تسنن منطقه رمشک قلعه گنج ادامه داد: غربی ها در تلاش بودند تا آثار اسلامی را از وجود جوانان مسلمان ایرانی از بین ببرند اما با ورود مرجعیت عالیقدر امت اسلامی، از این خطر نجات پیدا کردند و به سمت تعالی و ترقی گام برداشتند.

وی با بیان اینکه لغو امتیاز تنباکو نقطه عطفی در تاریخ ایران اسلامی بود، عنوان کرد: این اقدام به امت اسلامی اعتماد به نفس و روحیه را داد که در هر حالت ما می توانیم با دشمنان اسلام و ایران مقابله کنیم.

مولوی چاهانی بیان کرد: فتوای تاریخی آیت الله میرزای شیرازی در لغو امتیاز تنباکو، قدرت های بزرگ استعماری را به زانو در آورد.

امام جمعه اهل تسنن منطقه رمشک قلعه گنج اظهار کرد: با بررسی تاریخ کشورمان متوجه می شویم هر زمان که کشور در مشکل و بحران افتاده است، علمای گرانقدر و مراجع عظام با ورود خود، اولین افرادی بودند که از کشور دفاع کرده اند.

وی تصریح کرد: امروز دشمنان با اشکال و عناوین دیگر می خواهند نقشه های شوم خود را در کشور پیاده کنند و شایسته است که ما همواره پای سخنان مراجع بنشینیم و کتب آنها را مورد مطالعه قرار دهیم.

مرجعیت و مردم دو بال پرواز و سکوی ارتقا و پیشرفت هستند

مولوی عبیدالله شهیکی در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: مرجعیت همواره درتاریخ سیاسی، اجتماعی، مذهبی و دیگر جنبه های زندگی مردم در جوامع اسلامی نقشی تعیین کننده داشته است و نمود، ظهور عینی آن را میتوان در ایران اسلامی و تاریخ اسلامی درخشان آن یافت و ازمنظرآن به تحلیل وقایع و نقش و انتقال این مقوله مهم به سایر ملل مسلمان اشاره کرد.

امام جمعه اهل سنت بخش نگین کویر فهرج بیان کرد: همانطور که در گذشته با توجه به پیوند عمیق مردم و آحاد جامعه با روحانیت معزز اسلام،آیت الله میرزای شیرازی؛ وقتی وقایع و قراردادهای ننگین زمان خویش را اجانب و بیگانگان دید و باتوجه به نفوذ و محبوبیت و نقش پررنگ علما در جامعه، حکم به تحریم تنباکو داد که سرانجام باعث لغو آن امتیازات و بازگشت اقتدار و آرامش به مردم آن زمان شد.

وی افزود: این خود نمود عملی مرجعیت دینی در تاریخ ایران اسلامی بوده که به خوبی نمایانگر پیوند عمیق و ناگسستنی بین مردم است.

مولوی شهیکی ابراز کرد:به عصر حاضر و انقلاب های جهان اسلام و در صدر آن انقلاب اسلامی که بنگریم، به آن پی خواهیم برد که مرجعیت و مردم دو بال پرواز و سکوی ارتقا و پیشرفت در تمامی ابعاد مادی و معنوی به منظور نیل به اهداف عالی و متعالی هستند.

امام جمعه اهل سنت بخش نگین کویر فهرج تصریح کرد: در صدر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) با تکیه بر مرجعیت و مقبولیت عامه که در بین مردم داشتند، توانستند بدون هیچ امکانات مادی و سلاح یکی ازبرزگترین و مجهزترین قدرت های نظامی منطقه را به زیر بکشند که این قدرت، نفوذ و گسترش اسلام و مرجعیت را می رساند.

وی تأکید کرد: در زمان فعلی هم رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای نقش محوری و اصلی در جهان اسلام هستند که با درایت، راهبری، نبوغ و تفکرات ایشان به فضل خداوند متعال، دین اسلام در حال اقتدار، پیشرفت و ترقی است و در منطقه و جهان حرف هایی برای گفتن دارد.

مولوی شهیکی خاطر نشان کرد: پس بر مردم و عموم مسلمین عالم است که قدر علما و مراجع گرانقدر درصدر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی رادانسته و درهمه امورات از ایشان تبعیت و پیروی کنند تا به سرمنزل مقصود برسند.

انتهای پیام/فاطمه سیروئی نژاد https://armanekerman.ir/vdcjhmevmuqe8oz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما