تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۱
۰
plusresetminus
به مناسبت روز جهانی موزه، در گزارش زیر گذری بر برخی از موزه‌های استان خواهیم داشت.
از موزه‌ای مزین شده به آثار اصیل اساتید جهان تا سیری بر تنها موزه مردم‌شناسی زرتشتیان دنیا
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری راه آرمان؛ امروز ۲۸ اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نامگذاری شده است. استان کرمان که از آن به عنوان پهناورترین استان کشور یاد می‌شود دارای ظرفیت تاریخی بسیار عظیم تاریخی است که در گزارش زیر به برخی از موزه‌های این استان اشاره می‌کنیم.



موزه صنعتی

موزه صنعتی شامل گنجینه‌ای غنی و دیدنی از هنرهای معاصر و شامل آثار ارزشمندی از هنرمندان ایرانی و خارجی است. این موزه به آثاری اصیل از اساتید بلندآوازه جهان مزین است؛ آثاری از آگوست رودن، هنری مور، امیل نولده، بن نیکلسن، واسیلی کاندینسکی، آلبر مارکه، بلاکادار، جاکوب اپشتاین، بوناتی، تام فیلیپس و همچنین آثار بسیاری از هنرمندان معاصرایران از جمله محمد غفاری، علی‌محمد حیدریان، علی‌اکبر یاسمی، رسام ارژنگی، پرویز تناولی، ژازه تباتبایی، سهراب سپهری، و جمعی دیگر از هنرمندان معاصر ایران. آثار موجود موزه با سبک‌ها و شیوه‌های گوناگونی آفریده شده‌ است. آثار خطاطان، خاکبازان، مینی مالیست‌ها و مینیاتوریست‌ها، کانسپچول‌ها، پاپ آرت‌ها و آبستراکت‌ها را می‌توان در مجموعه آثار موزه مشاهده کرد. سعی بارز موزه هنرهای معاصر کرمان نمایاندن جنبه‌های گوناگون هنرهای تجسمی ایران است. آثار موجود شامل نقاشی‌های آبرنگ و رنگ روغن، سیاه قلم و همچنین تابلوهای موزائیک سنگ، مجسمه‌های گچی، مرمری، برنزی، و چوبی هنرمندان ایرانی و خارجی است و در این موزه ۱۲۰۰ اثر هنری نگهداری می‌شود.



موزه هرندی

در حدود سال ۱۲۹۰ قمری، محمدرضا خان عدل‌السلطان که یکی از صاحب منصبان نظامی کرمان بود، اقدام به احداث باغی تفریحی خارج از حصار شهر کرمان کرد. عدل السلطان از نوادگان وکیل الملک حاکم کرمان و فرزند مرتضی قلی خان وکیل الملک دوم و برادر میرزا حسین خان عدل‌السلطنه بود. عدل‌السلطنه بعدها لقب "سردار نصرت" را گرفت.

در این باغ موزه، موزه سازهای سنتی کرمان در سال ۱۳۸۱ افتتاح شده‌است و در آن سازهایی از قبیل قیچک، سنتور، قانون، رباب و عود که از جمله کارهای هنرمندانه اساتیدی چون یحیی، نریمان و سعود است به نمایش گذاشته شده است و هدف اصلی از ایجاد این موزه آشنا کردن بازدیدکنندگان با سازهای بومی و سنتی ایران و همسایگان کشور ایران است که موسیقی آنان با موسیقی کشور ما قرابت و نزدیکی بسیار دارد. از دیگر موزه‌هایی که در دل این موزه قرار دارد می توان به موزه باستان شناسی اشاره کرد.

در موزه باستان شناسی آثار تاریخی از تمدن‌های شهداد، حوزه فرهنگی هلیل‌رود، دوره تاریخی استان کرمان و بخش اسلامی به نمایش درآمده است. اشیاء سفالی، مهره‌های سنگی و درفش فلزی از جمله اشیایی است که در بخش تمدن شهداد این موزه به چشم می‌خورد. کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد مسیح در شهداد (با نام قدیمی خبیص) مردمانی صنعتگری زیسته‌اند که با وارد کردن مواد اولیه از دور دست ابزار سنگی و فلزی ساخته و به مناطقی چون ترکستان، دره سند، سواحل جنوبی خلیج‌فارس و بین‌النهرین صادر می‌کرده‌اند.

از حوزه فرهنگی هلیل رود نیز سفالینه‌های خاکستری رنگ بسیار ظریف با نقوش زیبای این حوزه به نمایش گذاشته شده ‌است که متعلق به حداقل ۵هزار سال پیش است. هم‌چنین آثار به نمایش گذاشته شده از دوره تاریخی جازموریان که متعلق به دور هخامنشیان است شامل جام‌های سفالین، بشقاب، کوزه، قمقمه و ریتون‌های منتهی به سر جانورانی چون اسب، قوچ و گاو است. هجری در دوره صفاریان، آل‌بویه و نیز دوره سلجوقیان به نمایش درآمده است.



موزه دفاع مقدس

این باغ موزه به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین باغ‌ موزه‌های دفاع مقدس کشور است. این ساختمان، با الهام از معماری ایرانی و سنتی کرمان و با توجه به اقلیم و سازه‌های سنتی، از قبیل بادگیرهای کرمان، و با توجه به اقلیم و استفاده از مصالح اقلیمی طراحی و ساخته شده‌است. موزه دفاع مقدس، خاطرات جنگ و دوران دفاع مقدس و دلاورمردی‌ها و رشادت‌های لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس، خاطرات دفاع و روزهای جنگ و انقلاب را در خود برای نسل‌های آینده نگه می‌دارد.

بهانه اجرای اين طرح فرهنگی، اجرای كنگره سرداران و هشت هزار شهيد استان‌های كرمان و سيستان و بلوچستان بود كه با همت سپهبد شهید حاج قاسم سليمانی و به منظور منتقل کردن فرهنگ ايثار، جهاد، شهادت و همچنين اثبات درستی و راستی مردم مسلمان ايران در جنگ ۸ ساله ايران و عراق در سال ۱۳۷۷ مصادف با سالروز آزادی سازی خرمشهر به بهره‌برداری رسید.



موزه مردم شناسی زرتشتیان

موزه مردم‌شناسی زرتشتیان در استان کرمان، تنها موزه مردم‌شناسی زرتشتیان جهان است که در داخل مجموعه آتشکده زرتشتیان شهر کرمان قرار دارد. از کهن‌ترین اشیای این موزه یک جلد کتاب دستنویس گات‌ها با پیشینیه بیش از ۲۰۰ سال و یک آتشدان دستی با تاریخ حک شده ۱۲۰۷ یزدگردی (۱۲۱۷ خورشیدی) است.

از بخش‌های ارزشمند این موزه، بخش فرتور و اسناد است که فرتورهای انجمن ناصری زرتشتیان کرمان و رفسنجان و فرتورهای سرشناسانی چون ارباب کیخسرو شاهرخ، میرزا برزو آمیغی، خانم کشور مزدیسنا و پوراندخت، از ارزش بسیاری برخوردار هستند.

بخش دیگری از موزه زرتشتیان به نمایش و معرفی پوشش زنان و مردان زرتشتی اختصاص دارد که قدمت آن‌ها از ۵۰ تا ۱۵۰ سال است. مخنا، لچک، چارقد، کت، پیراهن و شلوارهای گلدوزی شده، از انواع لباس‌های زنانه‌ای است که در این موزه نگهداری می‌شوند و هر کدام زیبایی ویژه‌ای دارند.



موزه مطبوعات استان کرمان

موزه مطبوعات استان کرمان با پشتوانه‌ای یکصدساله روزنامه‌نگاری تنها موزه مطبوعات کشور است که در آن می‌توان عمق راه پیموده شده مطبوعات محلی کرمان در یک قرن اخیر را به وضوح دید. در دی ماه ۱۳۸۳ محمدعلی فردوس مدیر مسئول هفته نامه فردوس کویر و رئیس وقت خانه مطبوعات کرمان پیشنهاد تاسیس این موزه را به سازمان میراث فرهنگی داد و پس از شش ماه جمع‌آوری اسناد، مدارک و ادوات روزنامه نگاری قدیم کرمان، با حمایت‌های میراث فرهنگی، این موزه در مرداد ماه ۱۳۸۴ همزمان با روز خبرنگار در ساختمانی به مساحت ۱۰۰ متر افتتاح شد.

در ساختمان موزه ۲ نفر از شخصیت‌های برجسته کرمانی سید علوی از سادات مورد احترام مردم و و ناظم‌الاسلام کرمانی که از روزنامه نگاران، مولفان و مشروطه خواهان نامی ایران به خاک سپرده شده اند. همزمان با افتتاح موزه از بنای یاد بود ناظم‌الاسلام کرمانی نیر پرده‌برداری کرد. یک دستگاه چاپ سنگی ۹۰ ساله، دوربین‌های عکاسی، آرشیو روزنامه‌هایی که در یکصدسال اخیر منتشر می‌شده‌اند، عکس‌های قلمدان‌ها، عصای بعضی از روزنامه‌نگاران، ادوات چاپ و یک عدد قرآن خطی ۲۰۰ ساله در موزه مطبوعات جلوه‌هایی است از یکصد سال روزنامه‌نگاری در کرمان که همچنان با فراز و نشیب‌های بسیار به راه خود ادامه می‌دهد.

انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdceop8z7jh8woi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین