تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۱
۰
plusresetminus
به مناسبت فرا رسیدن هفته محیط زیست در گزارش زیر به برخی از چالش ها و مشکلات محیط زیست استان کرمان از جمله بحران آب، گرد و غبار و وجود کانون های فرسایش بادی در سطح استان، مسائل و مشکلات بکرترین تالاب طبیعی ایران و آلایندگی صنایع بزرگ و به ویژه معدنی استان اشاره کرده ایم.
از بحران ناتمام آب تا گرد و غباری گره خورده در دل غبارخیزترین استان کشور
به گزارش راه آرمان؛ در ایام روز جهانی و هفته محیط زیست قرار داریم. دلیل نامگذاری روز جهانی محیط زیست به سال 1972 یعنی 50 سال پیش می رسد؛ در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP برنامه محیط زیست سازمان شد.

بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست کشور شعار روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۲۲ «تن‌ها یک زمین، تمرکز بر زندگی پایدار در توازن با طبیعت» انتخاب شده است.

به بهانه این هفته به برخی از چالش های محیط زیستی استان کرمان پهناورترین استان کشور، می پردازیم. از شاخص ترین این مشکلات می توان به بحران آب، مسائل تالاب جازموریان، آلایندگی صنایع بزرگ و به ویژه معدنی استان و اینکه استان کرمان، غبارخیزترین استان کشور است، اشاره داشت.



بحران آب؛ اصلی ترین مشکل محیط زیستی استان کرمان

چندین سال است که استان کرمان به دلیل خشکسالی های پی در پی با بحران آب دست و پنجه نرم می کند؛ مرجان شاکری مدیر سابق اداره کل محیط زیست استان کرمان در گفتگویی در خصوص این مسئله عنوان کرده بود که در حال حاضر مشکل اصلی محیط زیستی که در سطح استان وجود دارد، بحران آب است که این بحران آب می تواند منجر به تغییر اکوسیستم شود.

وی ادامه داد: متاسفانه برداشت های بی رویه از منابع آبی باعث شده است که کیفیت منابع پایین آمده، از نظر من این مشکل مهم ترین چالشی است که نه تنها در استان، بلکه در سطح کشور هم مطرح است. بحران پسماندها نیز دغدغه دیگری است که وجود دارد، البته تقریبا استان کرمان جزء استان های کم دردسر در این زمینه است.

شاکری اظهار کرد: اما باز هم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. این مشکل بیشتر در شهرستان‌هایی که بالا دست منابع آبی سطحی هستند، ایجاد می‌شوند،مثل شهرستان رابر یا شهرستان جیرفت که در دشت سیلابی است یا جاهایی که منتهی به تالاب‌ها و نزدیک رودها هستند.

از دیگر مشکلات و چالش های محیط زیست در سطح استان کرمان می توان به خیزش گرد و غبار و وقوع طوفان های متعدد در سطح استان و به ویژه مناطق شرق، شمال و برخی از نقاط جنوب استان اشاره داشت.



وجود 29 کانون گرد و غبار در استان کرمان

چندی پیش طالب خالویی مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به شناسایی 29 کانون گرد و غبار در استان کرمان ابراز کرد: شناسایی این کانون ها نشان می دهد که پتانسیل گرد و غبار را در استان داریم و بر همین اساس باید اقدامات مدیریتی شامل مدیریت منابع آب و کاربری اراضی را داشته باشیم و در این زمینه اقداماتی به صورت متمرکز و هدفمند مد نظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه به طور کلی ریزگردها از آثار فرسایش بادی ایجاد می شوند که در این زمینه منشأ داخلی و یا خارجی وجود دارد، عنوان کرد: شواهد نشان می دهد که ما تحت تأثیر بادهای 120 روزه سیستان هستیم که این مسئله در بروز پدیده ریزگردها در شرق استان نقش دارد.

خالویی با بیان اینکه تعامل با وزارت نیرو برای تأمین و رها سازی حق آبه تالاب ها از دیگر برنامه هایی است که مد نظر بوده و انجام می شود، عنوان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارتی دارد و ما تنها دو بحث نظارت و پایش را داریم که با تأمین زیر ساخت بتوانیم وضعیت آلودگی را پایش و اعلام کنیم و تصمیم گیری در جایی دیگر انجام می شود.

از دیگر چالش های محیط زیست استان کرمان تالاب جازموریان است که یکی از کانون های گرد و غبار استان است. این تالاب از جمله بکرترین تالاب های طبیعی ایران است که در جنوب استان کرمان وغرب استان سیستان و بلوچستان قرار دارد به واقع این تالاب در جنوب شرقی ایران نفس می کشد.



احیا بکرترین تالاب طبیعی ایران در سایه همت مسئولان

تنوع حیات جانوری، پذیرایی از پرندگان مهاجر، پوشش گیاهی منحصر و تاثیر بسزای این تالاب در کشاورزی و دامداری ساکنان مجاور این تالاب نقش های این تالاب در گذشته و پیش از خشک شدنش بوده است، اکنون از این عرصه بزرگ چیزی جز منطقه خشک و کویری با پوششی از املاح آهکی، نمکی ، ماسه، سیلت و خاک های رسی خاکستری رنگ باقی نمانده است.

گفتنی است که سال گذشته به دلیل بارش های متعدد صد در صد این تلاب آبگیری شد؛ اما به دلیل خشکسالی های پی در پی و کاهش منابع آبی نفس این تالاب به شماره افتاده است و هم اکنون این تالاب یکی از 29 کانون فرسایش گرد و غبار در استان است و بر اساس گفته کارشناسان، این تالاب منشأ 25 درصد گرد و غبار های کشور است که وزش بادهای فراوان در این منطقه، موجب تشکیل توده های عظیم گردوغبار و نفوذ آن به استان های اطراف می شود.

مرجان شاکری مدیر سابق اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان سال گذشته در گفتگو با خبرنگار ما از تصویب کلیات برنامه های مدیریت جامع احیا تالاب جازموریان خبر داد و گفت: این اقدام  حاصل پیگیری های مسئولان ارشد استان بوده است و ما توانستیم این برنامه را برای یکی از بزرگترین کانون های گرد و غبار در جنوب کشور تدوین کنیم و این اتفاق حاصل همدلی تمامی مسئولان برای حرکت زیست محیطی دلگرم کننده است.

با توجه به وجود صنایع متعدد بزرگ و به ویژه معدنی در شهرستان های مختلف استان به ویژه شهرستان های شمالی، شاهد آلایندگی در این مناطق هستیم که مشکلات متعددی را در این مناطق به وجود آورده است و مسئولان در مقاطع زمانی متعدد به این مسائل اشاره داشته اند.



لزوم بازنگری فعالیت زیست محیطی صنایع بزرگ استان

محمدرضا پور ابراهیمی در مراسم تودیع  و معارفه مدیر اداره کل سازمان محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه فعالیت صنایع بزرگ در کرمان همچون صنعت مس در توسعه و زیست محیطی مناسب نیست، خطاب به مدیر کل جدید گفت: لزوم بازنگری فعالیت زیست محیطی صنایع بزرگ استان را مد نظر داریم و در این زمینه خواستاریم ظرف شش ماه این کار انجام و گزارش در این راستا به مدیریت استان و مجمع نمایندگان استان داده شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به شرایط زیست محیطی صنایع شهر بابک، مرتعی در این شهرستان باقی نمانده است، تصریح کرد: هر دامی که در این منطقه است حتما دچار آفت است و  این وضعیت در استان در عرصه تولید قابل قبول نیست.

به گزارش راه آرمان؛ چالش های محیط زیست استان کرمان صرفا به چند محور اشاره شده در گزارش فوق محدود نمی شود و در عرصه های مختلف محیط زیست دارای مشکلات متعددی هستیم که می طلبد مسئولان نسبت به رفع این مسائل اقدام و اهتمام جدی را داشته باشند.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcb5zb8wrhb5ap.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین