تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۶
۰
plusresetminus
کلنگ احداث مجتمع فرهنگی هنری ریگان در سال 89 بر زمین زده شده اما امروز با گذشت بیش از ده سال این پروژه تکمیل نشده و معاون توسعه و مدیریت منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان دلیل این امر را کاهش منابع مالی دولت، افزایش قیمت ها و کمبود اعتبارات می داند.
کاهش منابع مالی و افزایش قیمت ها دلیل توقف پروژه فرهنگی سرزمین بلندترین تپه های شنی جهان/ جلسه ماده 23 این پروژه به کجا خواهد رسید؟
به گزارش راه آرمان؛ هفته گذشته این پایگاه خبری گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا زاده امام جمعه ریگان در خصوص مسائل و مشکلات موجود در سطح این شهرستان با عنوان «ایجاد اشتغال با راه اندازی کارخانه صنایع تبدیلی در ریگان/ پروژه ده ساله شهرستان در انتظار تأمین اعتبار!» داشت و امام جمعه ریگان در بخشی از سخنان خود به عدم تکمیل مجتمع فرهنگی هنری ریگان پس از گذشت ده سال از زمان احداث و کلنگ زنی اشاره داشت.

در خصوص علت عدم تکمیل این پروژه با معاون هماهنگی و برنامه و بودجه سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان کرمان و معاون توسعه و مدیریت منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفتگو کرده ایم که مشروح آن را در گزارش زیر می خوانید.

یحیی حاتمی در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: احداث مجتمع فرهنگی هنری ریگان از سال 89 آغاز که قبل از برنامه پنجم توسعه، 132 میلیون تومان برای این پروژه هزینه شده است و در برنامه پنجم یک میلیارد و 159 میلیون تومان و در سال 96 این پروژه، 201 میلیون تومان اعتبار داشته است و در سال 97، 106 میلیون تومان به آن اعتبار داده شد که در مجموع تاکنون یک میلیارد و ششصد میلیون تومان برای مجتمع فرهنگی و هنری ریگان هزینه شده است.

معاون هماهنگی و برنامه و بودجه سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان کرمان با اشاره به اینکه اعتباری از سال 98 به این پروژه تخصیص داده نشده است، عنوان کرد: با توجه به حساسیت های موجود و نیازهای منطقه پروژه تعریف شده است؛ بر اساس قانون، سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان توزیع شهرستانی اعتبارات را جهت تصویب به  شورای توسعه و برنامه ریزی پیشنهاد می دهد.

وی ادامه داد: پس از آنکه اعتبار شهرستان ها در این شورا مصوب شد، تعریف پروژه و تخصیص اعتبار سهم شهرستان برای پروژه شهرستان، به عهده کمیته برنامه ریزی شهرستان است که رئیس این کمیته فرماندار است و همچنین یکی از همکاران ما به عنوان دبیر به منظور جمع بندی صورت جلسه شرکت می کند تا موارد مصوب شده مغایرتی با قانون نداشته باشد.

برنامه ریزی جهت جلب مشارکت بخش خصوصی برای تکمیل پروژه؛ دلیل عدم تخصیص اعتبار از سال 98 به مجتمع فرهنگی و هنری ریگان

حاتمی با بیان اینکه در خصوص این مسئله که چرا به این پروژه از سال 98 اعتباری تخصیص داده نشده فرماندار باید توضیح دهد و البته دلیل این امر برنامه ریزی جهت جلب مشارکت بخش خصوصی برای تکمیل پروژه بوده و تصریح کرد: از سال 96 در تبصره 19 قانون هر ساله، این موضوع گنجانده شده بود که پروژه هایی که می توانستند توسط بخش خصوصی تکمیل و به بهره برداری برسند، دیگر از اعتبارات عمرانی، اعتبار نمی گرفتند.

معاون هماهنگی و برنامه و بودجه سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان کرمان با اشاره به مطلب فوق افزود: دلیل این امر این بوده است تا اعتبارات عمرانی دولت با توجه به محدودیت ها بتواند به سایر پروژه های دیگر که غیرانتفاعی هستند و عمدتا بخش خصوصی تمایلی به مشارکت ندارد، به آنها اختصاص پیدا کند.

وی بیان کرد: مجتمع فرهنگی و هنری ریگان از طرف دستگاه اجرایی برای مشارکت بخش خصوصی معرفی شده و اعتباری به آن تخصیص پیدا نکرده است و در سال های 98 و 99 فردی برای تکمیل این پروژه پیدا نشد که دلیل این امر شاید این می تواند باشد که دستگاه اجرایی برای مشارکت شرایط خوبی نگذاشته است.

حاتمی ادامه داد: به عنوان مثال مشوق هایی برای این موضوع وجود دارد که از اعتبارات دولتی به عنوان وجوه اداره شده دستگاه بتواند استفاده کند تا از طریق بانک، تسهیلات به بخش خصوصی داده شود و یا اینکه این پروژه در مکان تجاری است و امکان این بوده که بخشی از آن تغییر کاربری پیدا کند، تا بخش خصوصی مشارکت کند، اما این کار انجام نشده است.

کاهش منابع مالی دولت و افزایش قیمت ها دلیل توقف پروژه

سید جواد اوحدی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به اینکه در سطح استان شش مجتمع نیمه تمام فرهنگی هنری در شهرستان های ریگان، فهرج، رابر، بردسیر، رفسنجان و بافت داریم، گفت: در دوره ای عملیات احداث این مجتمع ها انجام می شد اما پس از آن به دلیل کاهش منابع مالی دولت، افزایش قیمت ها و کمبود اعتبارات کار متوقف شد.

معاون توسعه و مدیریت منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: در این شرایط پیمانکاران تقاضای اعمال ماده 48 را داشتند که این مسئله مصداق این بود که دولت هزینه کافی برای پرداخت ندارد و پروژه ها متوقف شد.

وی افزود: پس از آن حدود چهار الی پنج سال بعد، دولت به این سمت رفت تا پروژه های نیمه تمام خود را که اعتبار برای اتمام آنها ندارد، به بخش خصوصی واگذار کند که در این راستا از ظرفیت قانونی استفاده می کرد که بارزترین آنها ماده 27 قانون الحاق است.

اوحدی بیان کرد: ما هر سال به این منظور دو نوبت آگهی در روزنامه های محلی و ملی درج می کردیم تا اگر کسی متقاضی به اتمام رساندن پروژه ها و سرمایه گذاری است، اقدام به انجام کار کند و در این زمینه رایزنی های بسیار با شهرداری ها و بنگاه های اقتصادی انجام دادیم و حتی با معین های اقتصادی منطقه نیز جلساتی را برگزار کردیم تا به عنوان سرمایه گذاری سودآور و در راستای مسئولیت اجتماعی این پروژه ها را تمام کنند.



پروژه مجتمع فرهنگی هنری ریگان دارای مصوبه امنیت پایدار است

معاون توسعه و مدیریت منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ابراز کرد: برای پروژه مجتمع فرهنگی هنری ریگان، مصوبه امنیت پایدار شرق و غرب کشور را نیز گرفتیم؛ چرا که در منظقه ریگان به دلیل حساسیت های مذهبی و مسائل قومیتی، وجود پایگاه فرهنگی قدرتمند و فعال بسیار می تواند کمک کند که علی رغم گرفتن مصوبه امنیت پایدار، به دلیل محدودیت های منابع، امکان تکمیل این پروژه به وجود نیامد.

وی اظهار کرد: قانونی که وجود دارد و مانع از این می شود که این نوع پروژه ها متوقف بماند این است که توزیع اعتبارات به صورت بخشی و منطقه ای است و تمامی شهرستان ها اعتبارات عمرانی فرهنگی دارند و این عدد در قیاس با پروژه هایی که نیاز به عملیات اجرایی دارند، کافی نیست.

اوحدی ادامه داد: چنانچه این امکان به وجود می آمد و استان اولویت بندی می کرد که تمام اعتبار پروژه های فرهنگی نیمه تمام را به صورت متمرکز در یک شهرستان تخصیص می داد، لااقل پروژه فرهنگی نیمه تمام آن شهرستان تمام می شد؛ اما این مسئله با ضوابط جاری مغایر است.

معاون توسعه و مدیریت منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه اخیرا موفق شده ایم که مصوبه ای را از کارگروه واگذاری استان بگیریم، تصریح کرد: بر اساس این مصوبه پروژه هایی که به نتیجه نرسیده اند و برای سرمایه گذاری هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارند، این پروژه ها از فهرست پروژه های قابل واگذاری خارج شوند و دولت مکلف است که آنها را تمام کند و برای این کار مجوز به نام ماده 23 لازم بود که در حال حاضر جلسات آن در حال تشکیل است.

جسله ماده 23 مجتمع فرهنگی هنری ریگان تشکیل می شود

وی افزود: زمانی که مجوز ماده 23 را بگیریم برای تمام شدن پروژه شرط این است که فرماندار شهرستان که مسئول کمیته برنامه ریزی شهرستان است بپذیرد که عملیات احداث را سه ساله به اتمام برساند که برای این کار حداقل یک سوم مبلغ مورد نیاز برای اتمام پروژه را هر ساله باید اختصاص دهد.

اوحدی ابراز کرد:  مسئله ای که عموما فرمانداران اظهار می کنند این است که ما به اهمیت موضوع واقف هستیم و این مسئله از مطالبات جامعه فرهنگی، هنری و عموم مردم است؛ اما اعتباری که به شهرستان ها داده می شود به اندازه ای نیست که فرماندار بتواند یک سوم اعتبار برای اتمام این پروژه تخصیص دهد و شهرستان اولویت های دیگری نیز دارد.

معاون توسعه و مدیریت منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با تأکید بر اینکه منتظر هستیم جلسه ماده 23 برای مجتمع فرهنگی و هنری ریگان تشکیل شود، عنوان کرد: در این شرایط فرماندار باید تصمیم بگیرد و به دنبال این باشد که اگر می تواند با اعتبار موجود عملیات را ادامه دهد و در غیر این صورت باید به دنبال راهکاری برای افزایش اعتبارات بود.

وی با بیان اینکه مسئولان استانی این عنایت را داشته باشند و لااقل یک شهرستان را انتخاب کنند و اعتبار این شهرستان را آنقدر بالا ببرند تا بتوانند این عملیات را ادامه دهند، خاطر نشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پروژه چون استانی است، نمی تواند به عملیات احداث ورود کند اما وزارت خانه این تعهد را می دهد که با تکمیل پروژه، تجهیزات را به عهده می گیرد.

انتهای پیام/فاطمه سیروئی نژاد https://armanekerman.ir/vdcd950fkyt0xk6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین