تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۰
۰
plusresetminus
تالاب بین المللی جازموریان که زمانی موجب شده بود جنوب کرمان به هندوستان ایران و قطب تولید محصولات کشاورزی و تأمین نیاز بازار داخلی تبدیل شود حالا در ایام تابستان و بلند شدن ریزگردها به کابوسی برای مردم منطقه و کل کشور تبدیل می‌شود و زندگی جوامع محلی را تهدید می‌کند.
تالاب جازموریان در سراب وعده ها خشکید/مرگ تالاب نبض زندگی روستائیان جنوب کرمان را می گیرد
به گزارش خبرنگار"راه آرمان"از رودبارجنوب، جمعیت کثیری از اهالی حوزه هلیل رود و جازموریان به دنبال مشکلات این رود و کم آبی تالاب جازموریان و شوری آب آن در کارزاری خطاب به استاندار کرمان خواستار جلوگیری از صنعت کشاورزی و دامپروری این مناطق و کاهش بیکاری مردم و جلوگیری از مهاجرت به استانهای مجاور برای تامین اقتصاد خانواده و از همه مهمتر افزایش ریزگردها از طریق این تالاب شدند.

این تالاب بین‌المللی بعداز سال‌ها توسط باران‌های فصلی و خدادادی پایان سال ۱۴۰۰ آبگیری شد و شاهد جان گرفتن دوباره آن بودیم و انواع چرندگان، خزندگان، پرندگان و آبزیان از جمله ماهی‌ها در آن به مدت کوتاهی قابل مشاهده بود، اما اکنون شاهد خشک شدن دوباره این طبیعت زیبا هستیم که در صورت احیا می‌توان از آن به عنوان اکوتوریسم در صنعت گردشگری نیز استفاده نمود.

جازموریان ارزشمندترین و بهترین تالاب آب شیرین در کشور است

مجتبی ذوالجودی، سرپرست معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور در برنامه بازدید خود در اسفند ماه سال گذشته از تاللب بین المللی جازموریان آن را به عنوان ارزشمندترین و بهترین تالاب آب شیرین در کشور دانست و گفت: این تالاب از غنای بالایی برخوردار است،که «با بارندگی‌های خوبی که در سال ۱۴۰۰ انجام گرفت حدود ۱۰۰درصد بستر تالاب جازموریان آبگیری شد، اما با تبخیر آب تالاب،خیلی زود خشک و به روال قبل بازگشت.

وی 11 اسفندماه ۱۴۰۰ افزود: «با وزارت نیرو در رابطه با حق‌آبه این تالاب حتما هماهنگ خواهیم شد که بتوانیم تا جایی که ممکن است از حق‌آبه‌های تالاب جازموریان استفاده کنیم».

وی با اشاره به اینکه حفاظت و احیای تالاب‌های ایران از برنامه‌های اصلی این معاونت است، بیان کرد: «با توجه به پوشش گیاهی و چرای دام در این منطقه وجود دارد، ممکن است به این پوشش گیاهی کمی آسیب وارد کند که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های مناسبی برای این شرایط خواهیم داشت».

ذوالجودی با اشاره به اینکه با توجه به ارزش و غنای این تالاب در مجامع محلی و ملی اقداماتی انجام شده است، گفت: «قرار است با بررسی شرایط به عنوان یک تالاب بین‌المللی در سایت رامسر ثبت نام شود و به عنوان یک تالاب بین‌المللی اقدامات بعدی در این خصوص انجام شود».

مرجان شاکری مدیرکل سابق محیط زیست استان کرمان نیز در حاشیه‌ی این سفر با اشاره اقدامات انجام شده برای این تالاب اظهار کرد: «چهار طرح مطالعاتی از سال ۹۵ تا امسال در رابطه با تالاب تدوین شده است».

مرجان شاکری ادامه داد: «مهم‌ترین طرح مطالعاتی برنامه جامع احیاء تالاب جازموریان است که با حضور ذی‌نفعان استان کرمان و سیستان‌وبلوچستان استراتژی‌هایی برای احیاء تالاب در یک بازه زمانی ۲۰ ساله جمع‌آوری و تدوین شده است».

وی بیان کرد: «این طرح در شورای برنامه‌ریزی هر دو استان مصوب شده و آماده جذب اعتبارات است».

شاکری گفت‌: « در ردیف اعتبارات سال ۱۴۰۱، محلی برای این تالاب دیده نشده اما جزو برنامه‌هایی است که برای سفر ریاست‌جمهوری پیش‌بینی کرده‌ایم».

حال با این تفاسیر و قول مسوولان ساکنان جنوب کرمان از استاندار انتظار دارند که ضمن بررسی دقیق موضوع، هلیل‌رود جریان یابد و آبگیری تالاب جازموریان (ضمن تشکیل کارگروه احیای تالاب جازموریان و تعیین حقابه قانونی آن توسط کارشناسان با حضور مسئولان استانی و کشوری و الزام رعایت آن توسط مسئولین سدها) در تمام فصول صورت پذیرد.

همچنین با توجه به اینکه به بسیاری از مناطق و روستاهای حوزه جازموریان آبرسانی نشده و در بعضی از مناطق حوزه هلیل‌رود و جازموریان آب آشامیدنی شور و تلخ بوده و یا دچار کمبود است، مستدعیست با نگاه ویژه جهت آبرسانی و رفع مشکلات مردم این حوزه‌ها اقدام فرمایید.

گفتنی است،این کارازار تاکنون نزدیک به ۵ هزار امضا داشته است.

علی ای حال،تالاب جازموریان که زمانی موجب شده بود جنوب کرمان به هندوستان ایران و قطب تولید محصولات کشاورزی و تأمین نیاز بازار داخلی تبدیل شود حالا در ایام تابستان و بلند شدن ریزگردها به کابوسی برای مردم و کل کشور تبدیل می‌شود و زندگی جوامع محلی را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/پ https://armanekerman.ir/vdciryazzt1arv2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما