تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۹
۰
plusresetminus
وجود ریزگرد در آسمان جنوب کرمان در حالی به یکی از معضلات حاد این منطقه تبدیل شده است که حل آن توپی است که بین مسئولان کشوری پاسکاری می شود.
نابودی هزاران هکتار زمین کشاورزی و کوچ اجباری یک میلیون جمعیت ماحصل نبود بودجه/وقتی حل مشکل ریزگردها بین مسئولان پاسکاری می شود
به گزارش "راه آرمان" از رودبار جنوب؛ بر اساس گزارش های فائو جنگ آینده ی ملت ها جنگ آب است.

فائو سازمانی بین المللی است که در زمینه ی کشاورزی ، شیلات ، منابع طبیعی و به طور کلی برای  تامین غذای مناسب کشورهای در حال توسعه برنامه های دراز مدت ، کوتاه مدت و میان مدت تدوین می کند.

 این سازمان در یکی از گزارشات خود چندین سال قبل مدعی شد ؛ پس از جنگ نفت ، جنگ غذا و نهایتا جنگ تنش ابی بین ملتها شکل می گیرد که اگر اشتباه نکنیم چیزی حدود ۳۰ سال از آن گزارش می گذرد که امروز به صحت آن گزارش بر می گذرد.
 
 اکنون جنوب استان کرمان به خصوص جلگه ی جیرفت و سرزمین رودبار که از ارتفاعات بافت و ساردوئیه تا نزدیکی های جلگه ی سند و پنجاب در اطراف هلیل رود جایی که شیب ملایم تر  و آب این رودخانه بر زمین ها سوار می شد ، شکل گرفته است.

محسن سابقی یکی از ساکنان حاشیه تالاب جازموریان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه مردم جنوب کرمان که اغلب از طریق کشاورزی و دامپروری ارتزاق می کنند،اظهار کرد: به علت مجاورت با استان سیستان و بلوچستان و وجود طوفانهای ویران کننده ی ۱۲۰ روزه ی سیستان ، اکنون با عدم رها سازی حقابه و خشکیدن تالاب جازموریان که روزی بزرگترین زیستگاه طبیعی و تامین کننده گوشت و پرورش دهنده ی دام های سبک و سنگین بوده است ، رو به رو شده  و در تنگنا قرار گرفته ایم.

وی بیان کرد: اگر برای این منطقه فکری نشود به زودی این مناطق خالی از سکنه خواهد شد و دیری نخواهد پائید که شاهد کوچ اجباری بیش از یک میلیون جمعیت و ویرانی هزاران هکتار زمین زراعی مردم خواهیم بود.

این شهروند جازموریانی عنوان کرد: بسیاری از مردم منطقه جازموریان،زندگی خود را رها کرده و با بدترین شکل ممکن در آلونک های حواشی گلخانه های جیرفت بدون داشتن حتی کمترین امکانات اولیه  کارگری می کنند که چه بسا بسیاری از این آلونک ها طعمه ی حریق شده و در فصول گرم سال که کشاورزی از رونق می افتد به  حاشیه نشینی و شغلهای کاذب روی می آورند.

نهال کاری در مناطق خشک راه جلوگیری از گرد و غبار است

داریوش گل علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته در در برنامه زنده فرامتن شبکه افق در رابطه با پدیده گرد و غبار در کشور اظهار کرد:  در بحث طو فان های گرد و غبار هیچ راهی جز مهار چشمه های تولید ریزگرد نیست که این امر هم به صورت عملیات فیزیکی و هم درختکاری است.

گل علیزاده ادامه داد: با ایجاد دیوارهای سبز از طریق نهال کاری و ایجاد پوشش گیاهی در مناطق خشک می توان جلوی خیزش گرد و غبار را گرفت.

وی با بیان این مطلب که اراضی بیابانی منشا گرد و غبار نیستند،گفت: بلکه اراضی که به هر دلیل تخریب می شوند مثل زمین های که کشاورزی می شود و بافت خاص ان به هم می خورد و به دلیل بی آبی رها می شوند وقتی جریان باد رخ می دهد یکی از کانون های خیزش گرد و غبار می شوند.

گل علیزاده خاطرنشان کرد: به میزان ۷/۶ هکتار اراضی بحرانی گرد و غبار  در داخل کشور داریم که کانون گرد و غبار هستند.

 سازمان جنگل‌ها مسئول مقابله با گرد و غبار است

 گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: متولی اصلی نهال کاری و درخت کاری سازمان جنگل‌ها و مراتع است اما بودجه کافی برای این کار در اختیار ندارد،در واقع سازمان جنگل ها زیر مجموعه جهاد کشاورزی، مرجع ملی مقابله با بیابان زایی است.

علی ای حال، طی سالیان اخیر پدیده ریزگردها و یا بعبارت بهتر طوفانهای گرد و خاك به یكی از مشكلات عمده كشور تبدیل شده كه علاوه بر كاهش كیفیت هوا تاثیر زیادی بر بخش كشاورزی دارد.

ریزگردها با رسوب بر اندامهای گیاهی و همچنین كاهش میزان نور رسیده به آنها در كاهش عملكرد محصولات زراعی اثر بسیار زیادی دارند.

انتهای پیام/پ https://armanekerman.ir/vdcbwwb8srhb5gp.uiur.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما