تاریخ انتشار :يکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۷
۰
plusresetminus
به دنبال سوء مدیریت و اعتراضات ۱۲۰۰کارگر موضوع خلع ید بهره بردار معدن منوجان که بزرگترین معدن کرومیت در خاورمیانه به شمار می رود با عنایت رییس جمهور در شورای عالی معادن کشور تصویب شد.
بهره برداری که خلاف شعار رهبری عمل کرد خلع ید شد/دولت ناجی کارگران بزرگترین معدن خاورمیانه شد
به گزارش خبرنگار "راه آرمان"از رودبارجنوب،گنجی از کرومیت در جنوب کرمان قرار دارد، اما شاید کمتر کرمانی بداند که یکی از بزرگترین معادن کرومیت جهان نیز در استان کرمان واقع است اما نام معدن فاریاب را بسیاری شنیده اند این معدن عظیم 70 درصد کرومیت موجود در ایران را در خود جای داده است و بیشترین تولید کرومیت در ایران را دارا است.

این معدن برای هزاران نفر از مردم جنوب کرمان در شهرستان منوجان اشتغال ایجاد کرده است،کرومیت ثروتی با خلوص بسیار بالا که میتواند در توسعه استان کرمان نقش قابل توجه ایفا کند.

معدن آسمینون منوجان زیر مجموعه شرکت معادن فاریاب به عنوان یکی از مهمترین معادن کرومیت کشور در جنوبی ترین نقطه کرمان قرار دارد.

فعالیت این معدن از این حیث که جزو استراتژیک ترین معادن فلز کرومیت کشور و منطقه خاورمیانه به شمار می رود و اینکه نقش مهمی در تولید فولاد کشور دارد، بسیار حائز اهمیت است. 

کارگران این معدن در اردیبهشت و آذرماه سال گذشته طی ۲ مرحله برای تامین امنیت اشتغال، طبقه بندی شغلی و سایر مطالبات رفاهی خود دست به اعتراض صنفی و تجمع در محور ترانزیتی کرمان - بندرعباس زده بودند و تا چندین روز این مسیر مسدود بود.

۲ تجمع سال گذشته کارگران پای استاندار کرمان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مدیران را به ماجرا کشاند و در این میان رییس معدن کرومیت فاریاب با وعده هایی مثل انعقاد قرارداد یک ساله با کارگران و اجرای طرح طبقه بندی شغلی و استفاده از ظرفیت مدیران متخصص بومی مانع ادامه تجمع ها شد.

متاسفانه به دلیل سوء مدیریت در بزرگترین معدن کرومیت خاورمیانه موجب شده بود که هر ساله شاهد تجمع های کارگری و مشکلات امنیتی در شهرستان منوجان ایحاد شود.

یکهزار و ۲۰۰کارگری که باوجود تعویق پرداخت حقوق و مزایا و محقق نشدن مطالباتشان پای فعالیت های تولیدی معدن مانند و شرایط نیز تا زمان پایان قراردادهای یک ساله کارگران بخوبی پیش رفت.

اما از روز یکم خردادماه سال ۱۴۰۱ با پایان یافتن قراردادهای سال گذشته، انعقاد قراردادها با شرکت های پیمانکاری و همچنین زمان انعقاد قراردادها سبب شد تا یکبار دیگر کارفرما با کارگران به توافق نرسد و به علت امضا نشدن قراردادها توسط کارگران، اعلام تعطیلی کند.

متاسفانه کارفرما با وجود تذکرهای مداوم از سوی مسوولان و پیگیری های مکرر به وعده های خود در زمینه معیشت کارگران و رعایت موضوعات ایمنی در محیط کار عمل نکرد و با بی‌اعتنایی نسبت به تعطیلی معدن اقدام کرد.

برای حل مشکل بیش از ۱۰ نشست تخصصی در اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی، پنج نشست در استانداری و چندین نشست در فرمانداری منوجان تشکیل و تا حدودی نیز از سوی کارفرما مواردی پذیرفته شد که عملیاتی نشد.

با توجه به اینکه سوء‌مدیریت ها منجر به تهدید شغلی بیش از یک هزار نفر از کارگران زحمتکش و خانواده آنان شده بود.

شکرالهی نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان مطالبه خود را در نامه به رییس جمهور برای رسیدگی به تعطیلی و اعتراضات معیشتی، رفاهی و ایمنی بیش از یک هزار کارگر معدن آسمینون واقع در جنوب استان کرمان اعلام کرد.

این نماینده تصریح کرد: معدن کرومیت آسمینون به منظور استحصال سنگ های معدنی به شخصی واگذار شد که باوجود درآمدهای هنگفت از محل معدن در پرداخت حقوق قانونی کارگران زحمتکش و محروم خود خودداری می کرد.

وی با اشاره به تعطیلی 2 ماهه این معدن گفت: به دنبال اعتراضات شدید کارگری، موضوع خلع ید بهره بردار این معدن در دستور کار شورای تامین استان قرار گرفت.

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، رودبارجنوب، قلعه‌گنج و منوجان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: با عنایت رییس جمهور موضوع خلع ید بهره بردار در دستور کار شورای عالی معادن کشور قرار گرفت و بحث خلع ید تصویب و جهت انجام سلسله مراتب اداری ابلاغ خواهد شد.

وی رعایت نکردن مسائل ایمنی زیست محیطی و پرداخت نکردن موضوعات معیشتی را از جمله تخلفات این بهره بردار عنوان کرد. 

شکرالهی به شعار سال مقام معظم رهبری به نام تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین اشاره کرد و گفت: فعالیت های بهره بردار برخلاف شعار رهبر معظم انقلاب بود که به لطف خدا خلع ید شد.

علی ای حال،باید این نکته را نیز در نظر گرفت که شهرستانهای جنوبی استان کرمان از محرومیت ریشه ای رنج می برند و ایجاد زیر ساختهای اقتصادی در این شهرستانها در توسعه اقتصادی بسیار تاثیر گذار است.

انتهای پیام/پ https://armanekerman.ir/vdcbzwb8frhb5fp.uiur.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما