تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۲۳
۰
plusresetminus
استان کرمان به عنوان یکی از بنیادهای فرهنگی گردشگری مطرح است و دارای ۷ اثر جهانی و ۷۰۰ اثر ملی ثبت شده است و زیر ساخت های توسعه گردشگری در این استان نیاز به تقویت و توسعه دارد و می طلبد مسئولان کشوری و استانی در این زمینه اهتمام داشته باشند.
مدیریت گردشگری در استانی با آثار تاریخی ۹ هزار ساله لنگ می زند/ گفتار درمانی راه جذب توریست نیست!
به گزارش راه آرمان؛ استان کرمان که در جغرافیای کشور از آن به عنوان پهناورترین استان کشور یاد می شود دارای هشت اثر تاریخی ثبت جهانی است. ارگ بم بزرگترین سازه خشتی دنیا، روستای دست‌کَند میمند، باغ شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد و معماری ناب، بیابان لوت در بخش شهداد، سه قنات «گوهرریز» جوپار در کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و روستای دارستان واقع در شهرستان سیرجان به عنوان دهکده جهانی گلیم به ثبت جهانی رسیده است.
 
از سوی دیگر سال گذشته با حضور معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهربابک به‌ عنوان شهر ملی فیروزه، قلعه‌گنج به‌ عنوان شهر ملی حصیربافی، راور به‌ عنوان شهر ملی قالی، کرمان به‌ عنوان شهر ملی صنایع دستی و راین به‌عنوان شهر ملی چاقو به ثبت ملی رسیدند.
 
بر همین اساس می طلبد با وجود این ظرفیت غنی در سطح استان و 700 اثر ملی به ثبت رسیده، زیر ساخت های گردشگری بر اساس استانداردهای لازم توسعه و تقویت شوند.
 
کرمان یکی از بنیادهای فرهنگی گردشگری کشور است/ آثاری از ماقبل تاریخ و تپه هایی برای زندگی انسان های نخستین
 
سید محمد علی گلاب زاده در گفتگو با راه آرمان؛ با تأکید بر اینکه اگر بگوییم استان کرمان به عنوان یکی از بنیادهای فرهنگی گردشگری مطرح است سخن به گزافه نگفته ایم، توضیح داد: آثار تاریخی در استان ها و شهرهای مختلف کشور متعلق به دوره زمانی خاصی است به عنوان مثال در اصفهان ابنیه تاریخی مربوط به دوره صفویه است؛ اما در استان کرمان آثار تاریخی مربوط به پیش از تاریخ و دوره قاجاریه، پهلوی و غیره است.
 
این تاریخ شناس کرمانی با بیان اینکه کرمان به عنوان استثنایی ترین استان کشور است، عنوان کرد: در استان کرمان پیش از تاریخ مراکزی مانند تل ابلیس را داریم که برای اولین بار انسان ها به ذوب مس دست یافته اند؛ کُنار صندل را با قدمت هفت هزار ساله را داریم و همچنین تپه یحیی که بر اساس تحقیقات، در این اثر اولین انسان ها در آن زندگی می کردند و به اختراع خط پرداختند.
 
وی افزود: ارگ بم با قدمت بیش از دو هزار سال را در استان داریم، همچنین آثار تاریخی دیگری مانند گنبد جبلیه، ارگ راین، باغ شاهزاده ماهان، مسجد امام خمینی(ره)، مسجد جامع، تخت درگاه قلی بیگ و دیگر آثار تاریخی را در استان داریم که هر کدام از این آثار در یک مقطع خاص زمانی شکل گرفته و سامان پیدا کرده اند و امروز گنجینه ارزشمندی از آثار تاریخی کرمان را تشکیل می دهند.


 
گلاب زاده اظهار کرد: با وجود چنین سرمایه عظیم و قابل توجه انتظار می رود که ما سالانه میلیون ها بازدید کننده داشته باشیم کما اینکه در جاهای دیگری که حتی وضعیت پائین تری دارند، شاهد هستیم چند ده برابر استان کرمان، توریست و گردشگر دارند.
 
این تاریخ شناس کرمانی با بیان اینکه در استان کرمان زیر ساخت ها تا اندازه ای کفایت می کند، عنوان کرد: اما از نظر سرویس دهی بسیار ضعیف هستیم و رفتارهایی که نیاز است با جامعه گردشگر صورت بگیرد را به درستی انجام نداده و هنوز عادت های لازم را در این زمینه به دست نیاورده ایم وکم و کاستی هایی در این زمینه داریم.
 
جذب گردشگر و زیر ساخت های گردشگری در استان ضعیف است
 
وی تأکید کرد: دو کار جذب توریست و گسترش دادن مجموعه ها و زیر ساخت ها برای پذیرش توریست را باید همزمان انجام دهیم؛ چرا که ما از هر دو جهت ضعیف هستیم و امیدوارم بتوانیم در این زمینه توفیقاتی به دست آوریم.
 
گلاب زاده ابراز کرد: امروز باید بخشی از اقتصاد کشورمان را از قِبل وجود گردشگر تأمین کنیم و این مسئله ای است که همت همه مسئولان استان و کشوری را نیاز دارد.
 
معین افضلی مدیر پایگاه میراث جهانی لوت در استان کرمان در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: استان کرمان پهناورترین استان کشور است که آثار تاریخی و طبیعی بسیار زیادی دارد؛ بنابراین می طلبد که همه مسئولان اعم از استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارتخانه و سایر دستگاه ها کمک دهند تا گردشگری استان توسعه پایدار و همه جانبه داشته باشد.
 
مغفول ماندن ظرفیت لوت برای گردشگری
 
مدیر پایگاه میراث جهانی لوت در استان کرمان با بیان اینکه در برخی موارد در زمینه گردشگری کارهایی انجام شده است، تصریح کرد: در حوزه لوت زیر ساخت های لازم همچون سرویس بهداشتی، جاده، اینترنت و غیره وجود ندارد و در این زمینه می طلبد همه دستگاه ها با هم کمک کنند.
 
وی با تأکید بر اینکه مطالبه گری در کرمان کم و ضعیف بوده است، ادامه داد: در سطح استان 700 آثار ثبت شده داریم و آیا اعتبار ملی و استانی در نظر گرفته شده برای مرمت این آثار، تناسبی با سایر استان ها که تعداد آثار ثبت شده آنها کمتر از این است، دارد؟


 
برنامه جامع گردشگری عملیاتی در پهناورترین استان کشور وجود ندارد
 
افضلی افزود: در خصوص گردشگری نیز شرایط به همین صورت است و ما برنامه جامع گردشگری عملیاتی نداریم؛ از سال های 86 و 87 همواره از طرح جامع گردشگری صحبت بوده است اما طرح جامع عملیاتی وجود ندارد؛ حتی پس از شهادت سپهبد شهید سلیمانی در خصوص گردشگری مقاومت و استفاده از ظرفیت مزار ایشان بارها صحبت شده است اما ما طرح قابل ارائه ای ندیده ایم که انجام شود.
 
 مدیر پایگاه میراث جهانی لوت در استان کرمان با بیان اینکه علی رغم وسعت کرمان، دوستان بیشتر شعار می دهند تا عمل کنند، خاطر نشان کرد: در چند سال گذشته برنامه مدونی در حوزه گردشگری که موجب توسعه گردشگری شود، وجود نداشته؛ پنج سال است که مدیر پایگاه جهانی لوت هستم و از ابتدای ثبت جهانی این اثر نیز پای کار بوده ام، اما تاکنون اعتبار استانی در حوزه گردشگری در این زمینه تخصیص داده نشده است.
 
محمد مهدی زاهدی در گفتگو با راه آرمان؛ با تأکید بر اینکه در حوزه زیر ساخت های گردشگری ابعاد مختلف را باید مورد توجه قرار دهیم، گفت: از زمان شهادت حاج قاسم و دفن پیکر مطهر ایشان در گلزار شهدای کرمان، حال و هوای استان تغییر کرده است و استان ها و کشورهای مختلف به مزار حاج قاسم می آیند؛ بنابراین زیر ساخت های استان و به ویژه در عرصه گردشگری باید توسعه پیدا کند.
 
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقامتگاه ها باید توسعه پیدا کند و در این راستا هتل سازی باید رونق یابد و در استان باید هتل های پنج ستاره و حتی بالاتر از این شرایط برای گردشگران خاص احداث کنیم و همچنین در کنار توسعه هتل ها، به تقویت اقامتگاه های بوم گردی باید توجه داشته باشیم و در این زمینه به صورت عام باید کار جدیدی صورت گیرد.
 
وی ابراز کرد: مسئله دیگر در زمینه توسعه زیر ساخت های گردشگری توجه به پروازهای هواپیما است و در این زمینه باید پروازها به استان کرمان و به ویژه مرکز استان افزایش یابد چرا که گاهی اوقات شرایطی به وجود می آید که پروازها کفاف مسافران را نمی دهد و این مسئله موجب می شود که رغبت آمدن مسافر و گردشگر به کرمان کمتر شود.


 
ضرورت راه اندازی پروازهای مستقیم به کشورهای همسایه برای رشد گردشگری مقاومت
 
زاهدی افزود: راه اندازی پروازهای مستقیم به کشور های اطراف از جمله ترکیه، امارات و غیره باید مد نظر قرار گیرد چرا که این اقدام می تواند بسیار اثر گذار باشد.
 
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تصریح کرد: خطوط ریلی مشکل دارد و ما باید حتما افزایش قطار و خطوط ریلی را داشته باشیم؛ چرا که بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند که با قطار رفت و آمد کنند و ما باید تسهیلات لازم را در جهت توسعه استان فراهم کنیم.
 
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر موارد عنوان شده باید به اصلاح آسفالت جاده ها بپردازیم تا گردشگران به راحتی به مسیرهای مناطق گردشگری دست پیدا کنند.

انتهای پیام/م
https://armanekerman.ir/vdcfccdyvw6d0ma.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین