تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۰
۰
plusresetminus
اقتصاد شهرستان ریگان بر پایه تک محصولی خرما است، خشک شدن خوشه‌های خرما باعث خسارات فراوان به کشاورزان این خطه شده است.
دسترنج کشاورزان ریگان بر روی نخل‌های خرما خشک شد/ وقتی سود زحمت کشی نخلداران به جیب دلالان می رود
به گزارش راه آرمان، شهرستان ریگان در ۳۰۰ کیلومتری استان کرمان قرار دارد و از شهرستان های شرقی است. این شهرستان از شمال با شهرستان فهرج، از شمال غربی با شهرستان‌های نرماشیر و بم، از شرق با شهرستان ایرانشهر و از جنوب شرقی با شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان، از جنوب غربی با شهرستان‌های عنبرآباد و رودبار جنوب  همسایه است.

بیشتر مساحت شهرستان ریگان به دلیل کویری بودن آن از بیابان های خشک تشکیل شده است و  شغل اصلی مردم این شهرستان کشاورزی  و عمده محصول نیز خرما است. اقتصاد این شهرستان بر پایه تک محصولی خرما است، خشک شدن خوشه‌های خرما باعث خسارات فراوان به کشاورزان این خطه شده است.

مشکلات متعدد در این شهرستان موج می زند؛ کم آبی باعث خشکیدگی محصولات کشاورزی مردم منطقه شده است؛ طوفان های شدید در زمان برداشت محصول، بخشی از محصول خرما را بر روی زمین ریخته است. از بارش های الهی بگویم که در فصل خرما پزان که واقعاً بی سابقه بود و باعث ترش شدن یا خراب شدن محصول شد.

از قیمت بالای کارتن های بسته بندی خرما بگویم یا از دلالانی که قیمت را تعیین میکنند که سود نهایی در جیب آنها می رود.

در فصل برداشت خرما فصل کار است جوانان زیادی مشغول به کار می شوند اما افسوس در شهرستان ما کارخانه فراوری خرما وجود ندارد. اگر مسئولان شهرستان همت به خرج دهند، فرصت خوبی وجود دارد و جوانان زیادی به طور دائمی مشغول به کار  می شوند و مهاجرت از روستاهای شهرستان به سمت مرکز و چه بسا شهرهای دیگر اتفاق نمی‌افتد.

در جمع تعدادی از باغداران بودم با اینکه از دل شان خبر داشتم اما با آنها در این باره صحبت کردم.

حسین آبیار یکی از جوانان فعال شهرستان است؛ او به خبرنگار ما گفت: امسال تمام محصول باغم را بیمه کرده ام اما خسارتی که بیمه به من پرداخت می کند در مقابل ضرری که من دیده‌ام بسیار ناچیز است.

شهریاری از دیگر کشاورزان ریگانی گفت: زحمت و نگرانی هایش از ما اما سودش در جیب دلالان است.

مرادی جوان ریگانی گفت: من از دانشگاه فارغ التحصیل شده ام اما در شهرستان ما هیچ کارگاه، کارخانه ای وجود ندارد که من در آن مشغول به کار شوم شهرم را خیلی دوست دارم اما به این  واسطه مجبورم برای کسب امرار معاش  به شهر دیگری مهاجرت کنم.

منصور عزیزآبادی رئیس شورای اسلامی استان کرمان اظهار کرد: تماس‌ها و مکاتبات زیادی از کشاورزان شرق و جنوب استان داشتیم و با توجه به اینکه تنها محصول درآمدزای کشاورزان این منطقه خرما است، از مسؤولان می‌خواهیم به‌طور ویژه به این مسئله رسیدگی کنند و وام‌های بدون بهره در اختیار کشاورزان قرار دهند و در برخی موارد کمک بلاعوض برای کشاورزان در نظر بگیرند.

وی عنوان کرد: با توجه به بازدیدهایی که از نخلستان‌های شرق استان داشتیم در بسیاری از نخلستان‌ها میزان خشکیدگی خوشه‌های خرما به ۸۰ تا ۸۵ درصد رسیده است و کشاورزان متضرر شده‌اند.

عزیزآبادی افزود: درآمد کشاورز از محصول خرما بسیار ناچیز است و هزینه جمع‌آوری، برداشت خرما و کارگر بسیار بالاست و دیگر برای کشاورز مقرون بصرفه نیست.

رئیس شورای استان کرمان خاطرنشان کرد: من به‌عنوان نماینده مردم از رئیس جمهور و استاندار درخواست دارم توجه ویژه‌ای به منطقه داشته باشند. خسارات بیمه کشاورزی که به کشاورز تعلق می‌گیرد بسیار ناچیز است و حتی کمتر از مبلغی است که کشاورز آن را به صندوق بیمه پرداخت می‌کند.  کاشت و برداشت خرما برای کشاورز مقرون به صرفه نیست و بعضی از کشاورزان حتی نمی‌توانند محصول خود را بیمه کنند.

وی با اشاره به اینکه چندین سال است کشاورزان با عارضه خشکیدگی خوشه‌های خرما روبه‌رو هستند و امسال فاجعه‌ای عظیم برای نخل‌کاران رخ داده است، خواستار تحقیق درباره علل خشکیدگی خوشه‌های خرما شد.

انتهای پیام/حسین دانش https://armanekerman.ir/vdcfjcdyvw6d0ea.igiw.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما