کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سیستم آبیاری که کاهش مصرف آب را به دنبال دارد؛

برداشت صیفی جات از ۱۵۰ هکتار مزارع راین/ لزوم توجه به جایگاه توزیع سوخت برای ماشین های کشاورزی

5 شهريور 1401 ساعت 9:16

استفاده از سیستم آبیاری تیپ در سالیان اخیر در پی خشکسالی مورد توجه قرار گرفته و بهره برداری از این نوع آبیاری، موجب برداشت صیفی جات از ۱۵۰ هکتار مزارع راین شهری در دل کویر شده است.


به گزارش راه آرمان؛ در مزرعه محمدی 100 درصد از مزارع صیفی سیستم های نوین آبیاری تیپ (نوعی آبیاری) اجرای شده است. 

سیستم های نوین آبیاری تیپ، به لوله ای نوار مانند که قطره چکان سرخود است، گفته می شود.

این نوار به گونه ای طراحی شده است که روزنه های ورودی آب، لوله زیگزاکی کناری و خروجی آب یک واحد منسجم را تشکیل می دهندو آب از روزنه های ورودی آب به داخل لوله زیگزاکی که برای پایین آوردن فشار آب پیش بینی شده است هدایت می شود و پس از طی کردن مسیر پر پیچ و خم با دبی مشخص از نوار خارج می شود.

 این آبیاری از نوع تیپی است که در خشکسالی اخیر بسیار کار آمد است و می توانیم از آن استفاده کنیم.

افضلی کارشناس ترویح جهاد کشاورزی استان کرمان  در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص ضرورت استفاده از این نوع سیستم آبیاری گفت: باتوجه به بحران کم آبی و خشک سالی های سال های اخیر در مزرعه محمدی 100درصد از مزارع صیفی سیستم های نوین آبیاری تیپ (نوعی آبیاری) اجرای شده است.

کاهش مصرف آب با استفاده از سیستم آبیاری تیپ
 
وی افزود: اجرای سیستم آبیاری به کاهش مصرف آب، جلو گیری از هدر رفت آب و کاهش بیماری منجرشده است.
 
 افضلی افزود: صیفی جات در جنوب کرمان کاشت و برداشت می شد و امسال در راین صیفی جات خوب جواب داده و به علت هوای که دارد روز های گرم و شب ها سرد است و این مزرعه تمام صیفی جات ارگانیک هستند.
 
وی تصریح کرد: 90 درصد از صیفی تولیدی این شهرستان به دیگر نقاط کشور صادر می شود.

حسن زاده مدیر جهاد کشاورزی راین در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه برداشت صیفی از 150 هکتار از مزارع این شهر اغاز شده است، اظهار کرد: صیفی جات کشت شده در این شهر گرمک، هندوانه و انواع خربزه، هندوانه در حال برداشت است.

برداشت صیفی جات از ۱۵۰هکتار مزارع راین/ لزوم توجه به زیر ساخت جایگاه توزیع سوخت برای ماشین های کشاورزی

محمدی کشاورز نمونه راینی در گفتگو با خبرنگار ما، از برداشت صیفی از  150 هکتار مزارع در راین خبرداد و گفت: صیفی جات با آبیاری نوین در راین به علت هوای که دارد، روز های گرم و شب ها سرد است؛ این ابیاری جواب داده و این مزرعه تمام صیفی جات ارگانیک هستند.

وی افزود: از جمله مشکلات ما، جاده روستا و کمبود سوخت برای ادوات کشاورزی  است.

وی اظهار کرد: ایجاد زیرساخت ها و جایگاه های توزیع سوخت برای ماشین های کشاورزی طی دهه های گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته و این در حالی است که شأن بخش کشاورزی و جامعه روستایی باید مانند جامعه شهری در دریافت سوخت حفظ شود.

محمدی خاطر نشان کرد: عمده مشکلات روستاهای مناطق محروم وضعيت نامناسب جاده ای است که مردمانش از آن گله مند هستند؛ چرا که جاده های خاکی پس از بارش برف یا باران از گل و لای انباشته شده و تردد مردم را سخت می کند.



انتهای پیام/تاج الدینی 


کد مطلب: 129029

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/report/129029/برداشت-صیفی-جات-۱۵۰-هکتار-مزارع-راین-لزوم-توجه-جایگاه-توزیع-سوخت-ماشین-های-کشاورزی

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir