تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۸
۰
plusresetminus
به مناسبت دهم شهریور ماه روز بانکداری اسلامی در گزارش زیر به تشریح بیانات مقام معظم رهبری در این زمینه و بررسی طرح اخیر مجلس شورای اسلامی در این عرصه می پردازیم.
فتح عظیم در دنیا با تحقق جامع بانکداری اسلامی/ افزایش نقش نظارتی بانک مرکزی با طرح بانکداری اسلامی
به گزارش راه آرمان؛ امروز دهم شهریور ماه در تقویم ملی کشورمان به عنوان روز بانکداری اسلامی نامگذاری شده است. سیستم بانکداری مبتنی بر قوانین اسلامی و نظرات کارشناسان و علمای اسلام است که اساس این نوع بانکداری، تسهیم سود، مشخص بودن مسیر مصرف منابع و نظارت بر عملیات بانکی است.
 
در مسئله بانکداری اسلامی، موضوع سود و حداقل سود مورد انتظار پیش کشیده می شود که با ربا و یا بهره، به معنی دریافت هر مبلغ اضافه بر روی دین مشروط بر اینکه قبلاً شرط شده باشد، تفاوت هایی اساسی دارد، از جمله اینکه سود با توافق طرفین تعیین و به نسبت های مورد توافق پرداخت می شود، ولی ربا از طرف وام دهنده (دائن) تعیین و به هر نرخ یا نرخ های ثابت از قبل تعیین شده، پرداخت می شود.

فتح عظیم در دنیا با تحقق جامع بانکداری اسلامی

مقام معظم رهبری در خصوص بانکداری اسلامی فرموده اند" اساس بانک توسعه‌ اسلامی بر پایه‌ مبانی شریعت و احکام اسلامی است" همچنین معظم له در دیدار با جمعی از آزادگان و مسئولان بنیاد مستضعفان و جانبازان عنوان کرده اند" بانکدارى اسلامى مسئله‏ بسیار مهمى است. اگر بتوانیم این حقیقت را به معناى جامع کلمه در جامعه به وجود بیاوریم، فتح عظیمى در دنیا خواهد بود. فتح، فقط فتح قلعه‏ ها و سنگرها نیست." (۱۳۶۹/ ۶/ ۷).

رهبر فرزانه انقلاب در همان دیدار تأکید کرده اند" خصوصیت‌ بانکداری‌ اسلامی‌ و از لوازم‌ آن‌، دادوستد پول‌ بر اساس‌ غیر ربا، تنظیم‌ مبادلات‌ پولی‌ بر اساس‌ قوانین‌ اسلامی‌ و معاملات‌ اسلامی‌ صحیح‌ است‌ که‌ در آنها ظلم‌ و استثمار و کنز و تبعیض‌ و اختلاف‌ طبقاتی‌ و امثال‌ اینها به‌ وجود نمی‌آید."

رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان کشور فرمودند " توصیه مهم در زمینه اقتصاد مقاومتى، یکى توصیه به بانکهاست. بانک‌ها باید برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، نقش مثبت ایفا کنند و خود را با این سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت برای اجرای آنها، تطبیق دهند." (۹۳/ ۴/ ۱۲).

افزایش نقش نظارتی بانک مرکزی با طرح بانکداری اسلامی

روزهای اخیر شاهد بودیم که مجلس شورای اسلامی در حال بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در صحن علنی بودند که روز گذشته محد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در خصوص این طرح گفت: هدف از تصویب این طرح راهبردی که پس از پنج دهه ساختار بانک مرکزی را متحول می‌کند، تحکیم نقش نظارتی بانک مرکزی برای نظارت بر فعالیت‌های شبکه بانکی کشور است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: در سالهای اخیر و بویژه پس از توسعه بانک‌های خصوصی، خلاهای قانونی فراوان دست بانک مرکزی را برای اعمال اقتدار لازم بر شبکه بانکی و نظارت بر روندها بسته است و رسیدگی به تخلفات و اعمال مجازات‌ لازم به دلیل نداشتن اختیارات قانونی و بعضا تعارض منافع اندک بوده و پشتوانه قانونی محکم و ساختار نظارتی موثر برای جلوگیری از تخلفات شبکه بانکی وجود ندارد یا بسیار محدود است.

حجت الاسلام و المسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با راه آرمان؛ ضمن اشاره به دهم شهریور ماه روز بانکداری اسلامی گفت: از اهداف تاسیس بانک، تسهیل مالی برای فعالیت های تجاری، تولیدی و خدماتی و مانند آن است و همچنین منابع مالی تجهیز و به منظور فعالیت های مولد در بخش های مختلف هدایت شوند.

بانک ها در بانکداری اسلامی باید بر اساس قوانین اسلامی استوار باشند

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در بانک ها ارزش سرمایه های مشتریان باید حفظ و افزایش یابد، اظهار کرد: در این میان بانکداری‌ اسلامی‌ آن‌ است‌ که مبادلات بانکی بر اساس‌ ربا بنا نشود.

وی خاطر نشان کرد: در بانکداری اسلامی، بانک ها باید بر اساس‌ قوانین‌ اسلامی‌ و معاملات‌ اسلامی‌ صحیح‌ استوار باشند و به گونه‌ای باشد که‌ در آن ظلم‌، استثمار، کنز، زبان‌آموزی و تبعیض‌ و اختلاف‌ طبقاتی‌ و امثال‌ اینها به‌ وجود نیاید و این مهم باید حاصل شود.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcayon6m49nuu1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین