تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۲۵
۰
plusresetminus
علی جعفری مسئول سازمان بسیج طلاب، روحانیون و اساتید استان کرمان گفت: در راهپیمایی اربعین، نماد و مظهر وحدت اسلامی را می بینیم که همه در یک مسیر عمل می کنند و جلوه های ایثار را در این مراسم مشاهده می کنیم که هر فردی هر چه در وسع خود دارد در اختیار زائران امام حسین علیه السلام قرار می دهد.
انقلاب اسلامی از مجالس امام حسین(ع) نشأت گرفته است/ عیان شدن وحدت اسلامی در پیاده روی عظیم اربعین
به گزارش راه آرمان؛ در آستانه اربعین سید و سالار شهیدان و یاران با وفای ایشان قرار داریم، به همین مناسبت این پایگاه خبری نشستی را در بستر فضای مجازی در خصوص نقش اربعین در احیاء یاد عاشورا و گسترش نهضت امام حسین علیه السلام، پیام اجتماع عظیم مسلمانان و آزادی خواهان جهان به دشمنان و موارد مختلف دیگر برگزار کرده است .

گفتنی است این نشست با حضور حجت الاسلام و المسلمین احمد شیخ بهایی استاد درس خارج فقه در کرمان و حجت الاسلام و المسلمین علی جعفری مسئول سازمان بسیج طلاب، روحانیون و اساتید استان کرمان برگزار شده است که مشروح این نشست مجازی را در گزارش زیر می خوانید.

حجت الاسلام و المسلمین احمد شیخ بهایی با تأکید بر اینکه احیا و زنده نگهداشتن یاد عاشورا بسیار مهم و مؤثر است، گفت:  در اربعین حسینی بعد از چهل روز عزاداری، یاد امام حسین علیه السلام زنده می شود؛ همان گونه که در این ایام اسرای کربلا در این ایام و در روز بیستم ماه صفر به کربلا باز می گردند و عزای اباعبدالله علیه السلام را بر پا می کنند.

تقویت جبهه اباعبدالله(ع) و گسترش نهضت امام حسین(ع) در اربعین حسینی

استاد درس خارج فقه در کرمان ادامه داد: در روایات آمده است که عشایر و روستاهای نزدیک به کربلا، در این ایام همه جمع شده بودند و اولین عزای رسمی امام حسین علیه السلام بر پا شد؛ بنابراین اربعین یاد عاشورا را زنده نگه می دارد و در این ایام است که نهضت امام حسین علیه السلام، گسترش پیدا می کند.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: بسیاری از کسانی که به کربلا نرسیده اند، از همان تاریخ به بعد، به سمت کربلا آمدند و در این شرایط نهضت توابیون را می بینیم که هزاران نفر، به کنار قبر امام حسین علیه السلام می آیند و در آنجاست که با سیدالشهدا علیه السلام، تجدید عهد می کنند و این نشان می دهد که قصه کربلا با اربعین استمرار پیدا کرد.

وی بیان کرد: حضور دو امام معصوم علیه السلام در روز اربعین یعنی امام سجاد علیه السلام و امام باقر علیه السلام در کنار قبر امام حسین علیه السلام به معنی گسترش نهضت و تقویت جبهه اباعبدالله علیه السلام و نگهداری یاد عاشوراست و اربعین هر ساله تکرار شده است تا به دست ما رسیده است و هم اکنون این رخداد، مقیاس جهانی دارد.

در زیارت اربعین بر صفات جبهه حق تأکید می شود

حجت الاسلام و المسلمین شیخ بهایی ابراز کرد: از امام حسن عسکری پنج صفت برای مؤمن نقل شده است که یکی از صفات آن زیارت اربعین است؛ بسیاری از حوادث فراموش می شوند اما برای حادثه ای که بعد از چهل روز دوباره یادآوری می شود، به این معنی است که آن حادثه را مستمر نگه داشته شود.

استاد درس خارج فقه در کرمان تصریح کرد: در زیارت اربعین بر صفات جبهه حق تأکید می شود و دعوا بین افراد، مبتنی بر صفات است و صفات جبهه باطل و جبهه حق در زیارت اربعین به صورت مفصل شرح داده می شود؛ بنابراین حادثه کربلا حادثه ای نبود که تنها بین دو طایفه عرب زبان و افراد یک قبیله اتفاق افتاده است؛ بلکه این حادثه، درگیری بین حق و باطل است و این صفات و خصوصیات در هر زمان و مکانی بین دو گروهی اتفاق بیافتد، آنجا جبهه عاشورا و کربلا و جبهه بین حق و باطل است.

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: در زمان ما نیز جبهه حق و باطل شکل می گیرد و زیارت اربعین در هر سال تجلی این مهم است که ما جنگ حق و باطل را می بینیم و این جنگ ادامه خواهد داشت.


 

اجتماع عظیم مسلمانان در اربعین، یک اجتماع سیال است

وی اظهار کرد: اجتماع عظیم مسلمانان در اربعین، یک اجتماع سیال است و در یک ماه تقریبا این اجتماع همانند رود خروشان در حرکت است که استمرار آن نشان دهنده این است که این اجتماع، متکی به شخص، فرد، قبیله و گروه نیست؛ این اجتماع مربوط به همه مسلمانان جهان اسلام است.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ بهایی گفت: تأکیداتی در روایات در خصوص پیاده رفتن در این ایام شده است و هر قدمی که زائر به سوی حرم امام حسین علیه السلام بر می دارد، درجاتش بالا می رود و هزار گناه از او محو می شود و در زیارت امیر المؤمنین هر قدمی که برای زیارت برداشته می شود، ثواب یک حج و یک عمره داده می شود و هر قدم در برگشت، ثواب دو حج و دو عمره به فرد داده می شود و این مسئله نشان می دهد که ما با هر قدممان در این مسیر، به دشمنان ضربه می زنیم.

استاد درس خارج فقه در کرمان ادامه داد: این مسیر پیر و جوان، کودک و بزرگسال، زن و مرد نمی شناسد، همه به سمت مسیر سیدالشهدا علیه السلام هستند و این مسئله پیام و خطابش به استکبار این است که اگر استکبار بخواهد جبهه یزید را تقویت کند، با سیل خروشان جمعیت مسلمانان رو به رو است؛ بنابراین دشمن از انواع دسیسه ها استفاده می کند تا این اجتماع را از بین برد؛ فلذا گهگاهی شاهد جنگ بین مذاهب، جنگ نژادی و غیره هتسیم و همه این اقدامات دشمنان است تا از شکوه مراسم اربعین کم کنند.

انقلاب اسلامی از مجالس امام حسین(ع) نشأت گرفته است

این کارشناس مسائل مذهبی ابراز کرد: انقلاب اسلامی ما از حادثه عاشورا نشأت گرفته است و پیام های انقلاب، پیام های عاشوراست و پیام هایی که امام حسین علیه السلام فرمودند که من دستم را مانند برده ذلیل در دستان شما نمی گذارم، و شعار هیات من الذله به معنی ذلت از من دور است؛ پیام انقلاب اسلامی است.

وی افزود: در زیارت اربعین به این مهم اشاره شده است که امام حسین علیه السلام، خون قلب خود را فدا کرد تا بندگان خدا را نجات دهد و بنابراین اباعبدالله علیه السلام به دنبال نجات جمعیت است؛ بنابراین انقلاب اسلامی از مجالس امام حسین علیه السلام نشأت گرفته است و اوج انقلاب را در سال 1357 در عاشورا و تاسوعا آن سال در برچیده شدن بساط رژیم شاهنشاهی می بینیم و با پایان ماه صفر در سال 1357 شاهد پیروزی انقلاب اسلامی بودیم.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ بهایی اظهار کرد: در جنگ، ما با شعار ملی گرایی پیش نرفتیم ما با شعار امام حسینی پیش رفتیم و این مسائل، محور پیروزی جنگ بود؛ در فتنه 88، زمانی که آتش آن فتنه به عاشورا و خیمه های امام حسین علیه السلام رسید، خون حسینی در رگ های ملت حسینی به جوش آمد و دو روز بعد از عاشورا در نهم دی ماه، بساط فتنه گران در هم پیچیده شد.

حل مشکلات با تکیه بر ارزش های اسلامی/ پیاده روی اربعین، نوعی جهاد تبیین است

استاد درس خارج فقه در کرمان ادامه داد: در دهه نود که اوج فعالیت دشمن و داعش بود و داعش با پشتوانه هفت تریلیون دلاری برای نابودی اسلام به حرکت در آمد، باز نام امام حسین علیه السلام نجات دهنده شد و در جنگ سی و سه روزه توسل به حضرت زینب کبری سلام الله علیها و حضرت زهرا سلام الله علیها، لبنان را نجات داد؛ بنابراین اگر ما بر ارزش های اسلامی خود تأکید داشته باشیم، مسائل و مشکلات نظام ما قابل حل است و ارزش های حسینی می توانند، انقلاب ما را به انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) متصل کند.

حجت الاسلام و المسلمین علی جعفری با بیان اینکه شاهد و ناظر راهپیمایی بزرگ اربعین از نوع جهاد تبیین هستیم، گفت: جهاد تبیین به گفتار نیست و این مهم را در عمل می توانیم مشاهده کنیم؛ اربعین حسینی، تجلی گاه بزرگ عاشقان اباعبدالله علیه اسلام و تجلی گاه آیات و روایات بزرگ در دین ماست.

مسئول سازمان بسیج طلاب، روحانیون و اساتید استان کرمان ادامه داد: مراسم اربعین، تجلی شعائر الله است و این روز، از جمله ایام الله بزرگ الهی است و ما در این ایام شاهد هستیم که یهودیان، مسیحیان و مسلمانان در راهپیمایی عظیم اربعین شرکت می کنند و اهل سنت در این مراسم موکب هایی را بر پا می کنند تا به زائران سیدالشهدا علیه السلام خدمت کنند.

پیاده روی اربعین؛ تجلی شعائر الله است

این کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: اگر کسی در مسیر پیاده روی اربعین شرکت کند، تقوای الهی و عظمت فرد را نشان می دهد و برگزاری مراسم پیاده روی اربعین حسینی و تجمع میلیونی مردم، موجب عصبانیت دشمنان است.

وی با تأکید بر اینکه پیاده روی اربعین حسینی، عصبانیت و هراس دشمن را به دنبال دارد، اظهار کرد: دلدادگان امام حسین علیه السلام، از دیار و شهر خود به سمت حسین ابن علی علیه السلام گام بر می دارند، امامی که فرمود من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده ام و بنابراین هر کسی که در این مسیر قدم بر می دارد، در مسیر امر به معروف و نهی از منکر قدم برداشته است و در این مسیر، شعائر الهی را بر پا می کند.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری افزود: راهپیمایی اربعین یاری گر مظلوم است؛ همان گونه که در این راهپیمایی در تجلی اربعین حسینی شعار می دهیم؛ در این مراسم عظیم شاهد حضور عاشقان امام حسین علیه السلام از شیکاگو آمریکا هستیم که می گویند به دروغ به ما در تلویزیون و ماهواره درباره اربعین گفته اند و حضور عشاق اربعین نشان دهنده، نه به سلطه است.

عیان شدن وحدت اسلامی در پیاده روی عظیم اربعین/ این پیاده روی مصداق آیه شریفه« وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ» است

مسئول سازمان بسیج طلاب، روحانیون و اساتید استان کرمان افزود: در راهپیمایی اربعین، نماد و مظهر وحدت اسلامی را می بینیم که همه در یک مسیر عمل می کنند و جلوه های ایثار را در این مراسم مشاهده می کنیم که هر فردی هر چه در وسع خود دارد در اختیار زائران امام حسین علیه السلام قرار می دهد؛ دلیل این امر آن است که امام حسین علیه السلام هر چه داشت ایثار کرد و عاشقان ایشان نیز هر چه دارند را برای زائران سیدالشهدا علیه السلام قرار داده اند.

این کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: اربعین حسینی مصداق آیه شریفه« وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» است و در این راهپیمایی همگی نقش ولایت را مشاهده می کنید؛ اربعین حسینی مصداق جهاد برای حاکمیت دین خداست که و امیدواریم این جهاد را به نحو احسنت عملی کنیم.

وی تصریح کرد: اربعین امام حسین علیه السلام، تجلی عشق، ایثار و فداکاری است که ثمره آن نجات پیدا کردن بشریت از دست نظام سلطه است که تأثیر آن، عصبانیت و هراس دشمنان است و دروغ پردازی هایی است که در رسانه های و فضای مجازی انجام می شود که دلیل آن حقانیت، راهپیمایی اربعین است.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری ابراز کرد: انقلاب اسلامی ما، انقلاب حسین ابن علی علیه السلام است و همان گونه که امام حسین علیه السلام در برابر ظلم و ستمگری ایستادگی کرد، ملت ایران نیز با تقدیم جوانان خود و تحمل بالاترین سختی ها در مسیر امام حسین علیه السلام قرار گرفته اند.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcdon0f9yt0xo6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین