تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۶
۰
plusresetminus
جمعیت رو به افزایش سگ‌های ولگرد به یکی از مشکلات بهداشتی در جنوب کرمان و روستاهای آن تبدیل شده که این امر جان شهروندان را تهدید می کند و کنترل آن‌ها نیاز به برنامه‌ریزی و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط دارد.
سگ هار بلای جان شهروندان جنوب کرمانی شد/توصیه های بهداشتی برای قبل و بعد از حیوان گزیدگی
به گزارش خبرنگار راه آرمان از رودبارجنوب، گسترش زندگی شهری، پیشروی بدون حد و مرز شهرها در محدوده طبیعت و رشد غیرمنطقی و غیراصولی حاشیه شهرها، منجر به پدیده‌ای جدید به نام حیوانات ولگرد شده است.

 پدیده‌ای که از یک سو زمینه ایجاد ترس و وحشت برای شهروندان و ساکنان شهرها را سبب شده و از سوی دیگر سبب بروز بیماری‌های مختلف و انتقال آن به انسان شده است.

 این معضل در شهرستان رودبارجنوب و روستاهای اطراف آن تا آن‌جایی پیش رفته که زمینه اعتراض گسترده و بروز نارضایتی شهروندان شده است. در هفته گذشته حمله سگ های ولگرد به شهروند رودباری موجب زخمی شدن ۸ تن و فوت یک جوان شده است.

بیماری هاری یکی از مهم‌ترین پیامدهای ناشی از گزش سگ به شمار می‌رود و در صورت ابتلای افراد به این بیماری، مرگ بیمار حتمی است. این بیماری نوعی بیماری ویروسی است که از بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن شده و سبب مرگ می‌شود.

مهم‌ترین راه انتقال بیماری هاری از طریق گازگرفتگی و خراش توسط حیوانات است و با توجه به خطرناک بودن نوع بیماری توجه به موارد حفاظتی و درمان به موقع آن بسیار مهم است.

باتوجه به ۷ مورد حیوان گزیدگی در سطح یکی از روستاهای شهرستان رودبارجنوب و ۲ مورد در مرکز شهر توسط سگ های هار و مراجعه بیماران به علائم بیماری هاری بستری در بیمارستان که موجب مرگ یک جوان ۲۲ساله شد، شبکه بهداشت رودبارجنوب اطلاعیه ای را صادر کرد که به شرح زیر است.

شهروندان رودباری در صورت گاز گرفتگی توسط حیوان مهاجم محل زحم در اولین فرصت به مدت ۱۵ دقیقه با آب وصابون شستشو دهند و به مرکز درمان کننده هاری در شهر اسلام اباد و زهکلوت جهت دریافت واکسن مراجعه کند.مراکز درمان کننده به صورت ۲۴ ساعته فعال می باشد.

آدرس مراکز درمان کننده وشماره تماس مسئول:مرکز درمان کننده هاری اسلام اباد سه راه اورژانس جنب آزمایشگاه مرکزی(درمانگاه قدیم)، شماره تماس مسئول مرکز درمان کننده هاری  اسلام ببربیان:۰۹۱۳۳۴۸۳۵۴۴ و مرکز درمان کننده هاری زهکلوت در محل درمانگاه بعد از بخشداری، شماره تماس مسئول مرکز درمان کننده هاری سهراب بامری ۰۹۱۴۰۲۹۳۸۲۴ است.

بر اساس توصیه کارشناسان بهداشتی، هیچگاه نباید مقابل سگ دوید و جیغ کشید بلکه باید با تغییر مسیر تلاش شود سر راه حیوان قرار نگرفت. نگاه نکردن مستقیم به چشمان سگ، نزدیک نشدن به سگ بسته شده یا سگ دارای توله، پرتاب نکردن سنگ و چوب به سگ و اذیت نکردن این حیوان از دیگر توصیه‌های کارشناسان بهداشتی است.

یکی از نکات قابل توجه در مواجهه با سگ عصبانی این است که در صورت مواجهه با یک سگ باید به زمین نگاه کرد، آهسته به عقب قدم برداشت و دور شد.

کنترل کامل بیماری هاری به همکاری شبکه بهداشت، دامپزشکی،حفاظت محیط زیست و شهرداری‌ها نیاز دارد تا با همکاری یکدیگر برای اطلاع‌رسانی و واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار و کنترل وحوش، کمک کنند.


انتهای پیام/پ https://armanekerman.ir/vdceeo8zejh8wfi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما