تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۹
۰
plusresetminus
سالمندان جنوب کرمان هنوز هم برای استفاده از بسیاری از امکانات و خدمات شهری با مشکلات جدی مواجهند، بسیاری از فضاهای شهری هنوز هم برای تردد آنها مناسب‌سازی نشده و هنوز هم زمین‌خوردن، شکستن دست و پا و ازکارافتادگی و خانه‌نشینی کابوس شب‌های پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های شهر ماست.
رنج پیاده راه ها برای سپید مویان جنوب کرمان
به گزارش خبرنگار راه آرمان از رودبارجنوب،نمی‌دانیم شما چقدر با این جمله که زندگی شهری در جنوب کرمان هنوز آمادگی لازم را برای حضور شهروندان سالمند ندارد، موافقید، اما برای این‌که راحت‌تر به جواب برسید، فقط کافی است کمی در رفت و آمد سالمندان در معابر و خیابان‌های شهری جنوب کرمان دقیق شوید.

 خیابان‌های پر از چاله و دست‌انداز؛ جوی‌های عریض بدون پل که هنگام بارندگی عابران برای عبور از آن باید دورخیز کرده و خطر سقوط آزاد و شکسته شدن دست و پا را به جان بخرند؛ نبود مسیرهای ایمن برای تردد سالمندان در خیابان‌ها به‌منظور جلوگیری از وقوع تصادفات احتمالی، هرکدام از این مشکلات و نواقص به‌تنهایی کافی است برای این‌که تردد سالمندان در سطح شهر با مشقت‌های فراوان همراه شود.

این یک تکه از پازل زندگی سپیدمویان شهرهای ماست، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی که روزگاری مثل خیلی از ما جوان و شاداب بودند و حالا با نشستن گرد سپید پیری ‌روی مویشان، افتادن چین‌های عمیق به پوست‌شان و لرزه بر اندامشان از بسیاری بی مهری‌ها و بی‌توجهی‌ها دلشان خون است.

بر اساس نظر کارشناسان سونامی خاموش سالمندی در ایران در راه است، جمعیت کشورمان به سرعت در حال گذار از مرحله جوانی به پیری است.

سالمندانی که خیلی هایشان آنقدر پیر و ازکارافتاده شده‌اند که تا ناچار نباشند از در خانه پایشان را بیرون نمی‌گذارند چون با این شرایط جسمانی هیچ چیز به اندازه تردد در شهر برایشان مشقت‌آور نیست.

تاکسی‌هایی که ترجیح می‌دهند سالمندان را سوار نکنند، چون فکر می‌کنند در سوار و پیاده شدن کند هستند، اتوبوس‌هایی که بلند بودن پله‌هایشان، بالا رفتن از آنها را برای سالمندان سخت می‌کند، خیابان‌هایی که با وجود خط‌کشی عابر پیاده، سالمندان برای گذر از آن احساس ناامنی می‌کنند، رانندگانی که در آخرین ثانیه‌های باقیمانده تا قرمز شدن چراغ در تلاشند با آخرین سرعت از تقاطع عبور کنند، غافل از این‌که این کارشان عابران سالمند را چقدر به وحشت می اندازند.

سالمندانی که وقتی سر و کارشان به سازمان‌ها، ادارات یا مراکز خدماتی شهر می‌افتد، ساعت‌ها باید در صف‌های طولانی انتظار بکشند، شاید به کارشان رسیدگی شود.

سالمندان شهر ما هنوز هم برای استفاده از بسیاری از امکانات و خدمات شهری با مشکلات جدی مواجهند، بسیاری از فضاهای شهری هنوز هم برای تردد آنها مناسب‌سازی نشده و هنوز هم زمین‌خوردن، شکستن دست و پا و ازکارافتادگی و خانه‌نشینی کابوس شب‌های پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های شهر ماست.

این داستان سالمندان شهرهای ماست؛ شهرهای که سالمندان در آن با فضای شهری بیگانه‌اند.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در سال گذشته چیزی نزدیک به ۵۱ هزار نفر از جمعیت جنوب کرمان را سالمندان تشکیل می دهند.

انتهای پیام/پ https://armanekerman.ir/vdcdon0fxyt0xj6.2a2y.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما