تاریخ انتشار :جمعه ۱۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۸
۰
plusresetminus
با توجه به‌ نزدیک شدن به فصل کشت انواع محصولات کشاورزی در جنوب کرمان کشاورزان نگران تکرار سناریوی"رَنجِ بی گنج" هستند و این گره تنها به دست مسئولان در قطب کشاورزی کشور می تواند باز شود.
نگرانی ها از تکرار سناریوی"رَنجِ بی گنج" در قطب کشاورزی کشور/اصلاح الگوی کشت و نبود صنایع تبدیلی مهم‌ترین مشکل کشاورزان جنوب کرمان است
به گزارش "راه آرمان" از رودبارجنوب،بخش کشاورزی یکی از ظرفیتهای قابل توجه جنوب کرمان است و تلاش شبانه روزی کشاورزان توانسته جنوب کرمان را در این بخش به جایگاه ویژه ای در کشور برساند.
 
جنوب کرمان با توجه به سهم بسزایی که در تولید گندم، جو، ذرت،سیب زمینی،حنا،گوجه و هندوانه دارد در کشور در جایگاه نخست قرار گرفته است و همین می تواند دلیلی باشد بر اینکه بخش کشاورزی در جنوب کرمان نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان ارشد کشور است چراکه با توجه به حجم محصول تولیدی در جنوب کرمان اعم از محصولات غله و باغات و سیفی کاری با راه اندازی صنایع تبدیلی در منطقه، مسئولان می توانند گام هایی اساسی در راستای حل مشکلات اشتغال بردارند.


جنوب کرمان قطب کشاورزی کشور با تولید بیش از ۵ میلیون تن محصول

 
محمدمهدی برومندی معاون وزیر در امور باغبانی در حاشیه سفر وزیر جهاد کشاورزی و هیات دولت به استان کرمان، در جیرفت اظهار کرد: منطقه جنوب کرمان با تولید بیش از ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی یکی از قطب‌های بسیار مهم کشاورزی،‌ زراعی و باغی کشور است.
 
برومندی خاطرنشان کرد: سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن خرما و بیش از ۶۰۰ هزار تن انواع مرکبات در حوزه باغبانی در منطقه جنوب استان کرمان تولید می‌شود.
 

عدم اصلاح الگوی کشت مشکل کشاورزان 

نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در رابطه با مشکل کشاورزان جنوب کرمان می گوید: کشاورزی منطقه نیاز به تغییر الگوی کشت و آموزش کشاورزان دارد، متاسفانه کشاورزان ما هر سال بر روی یک محصول متمرکز می‌شوند و مشاهده می‌کنیم که هفت شهرستان جنوبی استان بر روی کاشت یک محصول خاص تمرکز کرده است.
 
شکرالهی با اشاره به اینکه الگوی کشت ما در جنوب استان کرمان باید تغییر کند و برای مثال به کشت‌های دارویی که نیاز مبرم کشور است روی آوریم بیان کرد: زمانی که تغییر الگوی کشت را داشته باشیم،نزدیک به ۵ تن محصول کشاورزی ما به سیب زمینی و پیاز اختصاص پیدا نمی‌کند و برای کشت محصولات دیگر هم برنامه‌ریزی می‌شود.
 
شکرالهی با اشاره به اینکه کشاورزان ما با توجه به هزینه بالایی که انجام می‌دهند چیز زیادی نصیب آنها نمی‌شود گفت: بحث آموزش و تغییر الگوی کشت کشاورزان جنوب کرمان در دستور کار است.
 
وی با اشاره به دیگر مشکلات کشاورزان جنوب استان کرمان گفت: کمبود کامیون در فصل برداشت محصول در جنوب استان و نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی در جنوب استان از دیگر مشکلات کشاورزان است.


سازمان جهاد کشاورزی برای اصلاح الگوی کشت کاری کند 

 
خدامراد میر آبادی مطالبه گر کهنوجی با ابراز گلایه مندی از اوضاع نابه سامان هر ساله کشاورزی در جنوب کرمان به خبرنگار ما گفت: بر اساس اطلاعات موجود از مفرغ های یافت شده از هزاره پنجم پیش از میلاد در حواشی هلیل رود اطلاعات زیادی موجود است که استقرارگاه‌های روستاهای کشاورزی در امتداد کوه های بارز یعنی جایی که نهر های شور و هلیل جلگه حاصلخیز رودبار زمین را سیراب می کرد در دست است که کشت انواع محصولاتی از قبیل گندم ،جو برنج ،خشخاش، توتون و تنباکو را قدیمی ترها در دولت آباد و ساغری جیرفت به یاد دارند که بعدها با ورود به دوران جدیدتر در پایین دست های هلیل با کشت انواع محصولات وارداتی از قبیل خیار سبز ، هندوانه، گوجه فرنگی و غیره روبه رو شد.

میرآبادی عنوان کرد:  امروزه در رودبار زمین که روزگاری سرزمینی برای تولید حنا و کنجد به شمار می رفت ، کمتر کشاورزی است که تولید کننده محصولات گوجه ، هندوانه خیار ، بادمجان سیب زمینی و پیاز نباشد.
 
وی بیان کرد: تغییر اقلیم و همچنین پیشرفت تکنولوژی ماحصل کشت انواع جالیز زیر پلاستیک را به همراه داشت که منجر به تولید انبوه محصولات کشاورزی در این مناطق شد و در فصولی که اکثر مناطق ایران از وجود برف باران و بوران در رنج می باشد جنوب کرمان مهم‌ترین منطقه تامین محصولات کشاورزی در ایران محسوب می شود.
 
میر آبادی خاطر نشان کرد: لیکن گرمی یکباره هوا ، نبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات یاد شده به همراه اشباع بازار داخلی و سرازیر شدن دلالان باعث کاهش قیمت انواع محصولات کشاورزی در جنوب کرمان شده است که هر ساله کشاورزان زیادی را زمین گیر و ورشکست می کند.
 
وی تصریح کرد: خشکسالی های پی در پی و فرو رفت آب های زیرزمینی سبب شد تا کشاورزان برای تامین منابع آبی هزینه های زیادی را متحمل و برای بهینه سازی مصرف آب از طریق سیستم های آبیاری تحت فشار خسارات های زیادی را متحمل شوند.
 
این مطالبه گر کهنوجی عنوان کرد: نبود کارخانه های تبدیلی ،اصلاح الگوی کشت، بازار مصرف خارجی مقرون به صرفه نبودن حمل و نقل جاده ای عدم پایانه های ریلی و هوایی به همراه تولید یکباره و همزمان انواع محصولاتی که به دلیل گرمی هوا روی دست کشاورزان می ماند مشکلات عدیده ای را برای کشاورزان به ارمغان آورده است که علیرغم وجود سازمان جهاد کشاورزی و عضویت نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی در کمیسیون های کشاورزی مجلس نتوانسته است اقدام قابل قبولی را برای کشاورزان در پی داشته باشد.
 
 وی افزود: می طلبد به منظور بهره مندی کشاورزان از دسترنج خود اقدامات قابل قبولی را در اصلاح الگوی کشت ، راه اندازی خانه ی کشاورز نظیر شرکت پسته رفسنجان و ایجاد پایانه های ریلی و هوایی ایجاد صنایع بسته‌بندی و سورت بندی و فرآوری محصولات نظیر کارخانه های رب و تولید خیارشور و ترشیجات در دستور کار مروجان جهاد کشاورزی قرار گیرد.


لازمه طرح کشت انواع دانه های روغنی و محصولات استراتژیک در دستور کار کشاورزان

 وی گفت : به منظور جلوگیری از خسارت های احتمالی کشت انواع دانه های روغنی و محصولات استراتژیک در دستور کار کشاورزان و جهاد کشاورزی قرار گیرد تا کشاورزی به همراه صنعت مقرون به صرفه گردد و زمینه های تشویق تولید محصولات مهم تر را فراهم آورد تا زمینه ی خود کفایی و عدم وابستگی به محصولات استراتژیک فراهم گردد.
 
 کشاورزان در جنوب استان کرمان قشر زحمتکشی هستند و در شرایط سخت با وجود کمبود امکانات و بالا بودن هزینه کود و بذر و ... محصولات خود را تولید می کنند و قریب به ۸۰ درصد مردم منطقه به کشاورزی مشغول هستند.
 
 
انتهای پیام/پ
https://armanekerman.ir/vdcgzy9q7ak9xy4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما