تاریخ انتشار :جمعه ۲۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۰
۰
plusresetminus
مردم جنوب کرمان اگر چه دام سبک و سنگین دارند اما به دلیل نبود کشتارگاه صنعتی این منطقه و تحمیل هزینه‌های حمل‌ونقل، گوشت قرمز و سفید را با قیمتی بالاتر می‌خرند.
نبود کشتارگاه صنعتی حلقه مفقوده در زنجیره سلامت مردم/جنوب کرمان دام طیور دارند اما گوشت گران می خرند
به گزارش راه آرمان از رودبارجنوب، با توجه به روند رشد جمعیتی در جنوب کرمان و افزایش مصرف مواد پروتئینی خصوصا گوشت سفید و قرمز، نیازمند توجه به صنعت دامداری و پرورش طیور در این مناطق ضروری است.
 
یکی از مسائل و موضوعاتی که به کرات در سخنان کارشناسان و متولیان امر گفته می‌شود، این است که در جنوب کرمان در بخش‌های مختلف تولیدی خام فروشی داریم. نکته مهم اینجاست که این خام فروشی تنها در حوزه محصولات کشاورزی و ... وجود ندارد.
 
در جنوب کرمان دام پروری‌ها و دامداری‌های متعددی فعال هستند که گوشت مورد نیاز مردم استان را تأمین می‌کنند. اما نکته مغفول مانده اینجا است که به واسطه نبود زیر ساخت‌های کافی از جمله نداشتن کشتارگاه‌های صنعتی و نبود سیستم بسته‌بندی مکانیزه گوشت و انجماد، متأسفانه گوشت دامداران بدون ارزش افزوده و در واقع خام به مناطق مختلف می‌رود.
 
ظرفیت های تولید مرغ در این منطقه نیز با ۱۵ واحد مرغداری غیر از ظرفیت های دامی است که به گفته برخی مسئولان این خطه، راه اندازی کشتارگاه صنعتی هم توجیه اقتصادی دارد و هم توجیه فنی.
 
اما در این شرایط اکثریت مردم این منطقه علاوه بر اینکه نمی­ توانند از گوشت گرم بهره ببرند برخی مواقع با کمبود گوشت بویژه گوشت مرغ نیز مواجه می شوند.
 

کشتار دام و طیور جنوب کرمان در استان های همسایه
 

به واسطه نبود زیر ساخت از جمله کشتارگاه صنعتی، دام خریداری شده از عشایر در بسیاری از موارد برای کشتار به استان‌ های یزد و هرمزگان برده می‌شود.
 
شهروندان جنوب کرمانی نه تنها برای تهیه گوشت بلکه در بحث فروش دام و طیور نیز با مشکل مواجه اند تا جایی که دامداران و مرغداران این منطقه دام زنده را قیمتی کمتر به واسطه‌های شهرستان های اطراف می‌فروشند.
 
 مردم این منطقه دام سبک و سنگین دارند اما به دلیل نبود کشتارگاه در این منطقه و تحمیل هزینه‌های حمل‌ونقل، گوشت قرمز و سفید را با قیمتی بالاتر می‌خرند.
 

نبود کشتارگاه صنعتی در جنوب کرمان حلقه مفقوده در زنجیره سلامت مردم
 

با توجه به نبود کشتارگاه صنعتی در جنوب کرمان و ورود دام قاچاق به این منطقه با توجه به قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و کشتار سنتی دام و شیوع بیماری مشترک بین انسان و دام می طلبد که مسئولان در پی رفع این مشکل باشند.
 
پشه های ناقل بیماری سالک، سگهای ولگرد، جاری شدن خونابه ها فضولات و احشام حیوانات کشتاری به صورت سنتی از مشکلاتی است که ما در جنوب کرمان با آن دست و پنجه نرم می کنیم.
 

پیگیر راه اندازی کشتارگاه صنعتی در رودبارجنوب هستیم

 
علی پرورش فرماندار رودبارجنوب در گفت و گو با خبرنگار این رسانه نبود کشتارگاه صنعتی را یکی از مشکلات شهرستان دانست و اظهارکرد: ساخت کشتارگاه صنعتی برای شهرداری ها توجیه اقتصادی ندارد و در جوین هم همانند بیشتر شهرستان های استان این پروژه به بخش خصوصی واگذار شده است.
 
وی افزود: رودبارجنوب فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری دارد و با سرمایه گذاران شهرستان جلساتی را برگزار کردیم.
 

دامپزشکی:کشتارگاه صنعتی دام توجیه اقتصادی دارد

 
این درحالی است که مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان هم می گوید: مرغداری ها در جنوب به تناسب بخش کشاورزی توسعه پیدا نکرده بود اما با لغو ممنوعیت های مجوز امید می­ رود شاهد افزایش مرغداری ها باشیم.
 
علی احمدی افزود: حدود ۱۵ مرغداری فعال در جنوب کرمان داریم که در سال یک میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می شود اما به دلیل نبود کشتارگاه برای کشتار به شمال استان انتقال می یابد.
 
وی ادامه داد: مشکلی در میزان تولید گوشت قرمز نیز در جنوب استان نداریم و اینک سه کشتارگاه سنتی در جنوب کرمان در شهرستان های جیرفت، عنبرآباد و کهنوج به کشتار دام سبک به شیوه سنتی می­ پردازند بنابراین برای راه ­اندازی کشتارگاه صنعتی در حوزه دام سنگین مشکل کمبود دام نداریم و برای سرمایه­ گذار توجیه اقتصادی دارد.

گلایه دامداران و فعالان اقتصادی پیرامون خام فروشی گوشت تولیدی در جنوب کرمان نقد به جایی است چرا که ارزش افزوده محصولات دامی را از ما می‌گیرد.
 
به نظر می‌رسد درجنوب کرمان تنها اندکی همت برای تکمیل زنجیره تولید گوشت از کشتار تا عرضه در فروشگاه‌ها لازم است. پتانسیل و فرصتی که در صورتی بی توجهی سود و درآمد زایی و از طرف دیگر فرصت اشتغال‌زایی را از ما خواهد گرفت پس آستین همت را باید بالا زد.
 
گفتنی است،با ایجاد کشتارگاه های دام و طیور علاوه بر افزایش دسترسی بهتر و زودتر مردم به پروتئین های گوشتی امکان بروز بیماری ­های مشترک میان دام و انسان و طیور نیز کاسته می ­شود که این مهم از اهمیت بسیاری برخوردار است.
 
 
انتهای پیام/پ
https://armanekerman.ir/vdcf1xdyjw6dmya.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما